D Daniel 109 skrev:
Det har ju inte med om den har värmepump eller ej. Det är de med själrensande kondensor som inte gpr att koppla till avlopp. Inte alla i alla fall.
Stämmer bra! Den gamla Siemens vi hade med pump gick inte att koppla till avlopp. Nya Boschen med självrengörande kondensor går att köra antingen tank eller slang.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har ju inte med om den har värmepump eller ej. Det är de med själrensande kondensor som inte gpr att koppla till avlopp. Inte alla i alla fall.
Vem har påstått att värmepumpen hade med den manuella tömningen att göra? Möjligt att nyare variant av maskinen går att koppla till avloppet. Oavsett anledning måste man tömma min manuellt.
 
Har en kondenstumlare Bauknecht i mellanprisklassen som nu går på sitt trettonde år. Hushållet: 1 person. Har mycket mycket hårande hund/hundar och tumlar dagligen mina kläder fria från hundhår. Veckoslut, helger och semestrar med minst tre barnbarn och föräldrar och då tvättas det mycket flitigt; minst dagligen. Jobbigt att rengöra inne i tumlaren och men gör detta flera gånger i månaden samtidigt som jag tar ut kondensorn.

Jag är inte övertygad om att en dyrare tumlare håller längre.
 
Redigerat:
Det var inte lätt detta. Kanske bäst att kolla på någon med kondens i 5-6000 kr klassen ist.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag köpte en ny torktumlare för snart 2 månader sen. En Samsung DV70M5020KW för ca 5000 kr.

Vi har 3 barn under 7 år här hemma så det behövs.

Har inte så mkt annat att jämföra med än våran gamla Cylinda som till slut gav upp. Men den hade kört i minst 10 år. Den nya är framförallt mkt tystare. Sen är det värmepumpteknik så den drar mindre ström. Det är ju alltid trevligt.

Det enda jag har att klaga på är att touchknapparna på framsidan är lite okänsliga. Ibland behöver jag trycka i 2-3 sekunder innan den registrerar att jag vill ha högsta värmen på t.ex. Hade jag vetat detta innan köpet så hade jag lätt lagt 500 kr till för att slippa touchknappar.

Men rent maskinmässigt så känns den bra.

Anledningen till att jag valde just denna modellen var att den hade en omhängningsbar lucka så att jag "utan att behöva kontakta en servicetekniker" kunde byta från högerhängd till vänsterhängd lucka.

Så rent maskinmässigt är det nog inga som helst problem för dig att hitta en helt okay torktumlare för 5000 kr.

Lycka till.

PS, såg att du även skrev att den skulle vara skonsam mot tvätten. Det tror jag nog de flesta är idag. Trumman i samsungen har ett diamantformat mönster på sin yta som jag tycker såg väldigt snäll ut mot tvätten.
 
  • Gilla
Pumba och 1 till
  • Laddar…
Grymt.
 
T tobbbias skrev:
Jag köpte en ny torktumlare för snart 2 månader sen. En Samsung DV70M5020KW för ca 5000 kr.

Vi har 3 barn under 7 år här hemma så det behövs.

Har inte så mkt annat att jämföra med än våran gamla Cylinda som till slut gav upp. Men den hade kört i minst 10 år. Den nya är framförallt mkt tystare. Sen är det värmepumpteknik så den drar mindre ström. Det är ju alltid trevligt.

Det enda jag har att klaga på är att touchknapparna på framsidan är lite okänsliga. Ibland behöver jag trycka i 2-3 sekunder innan den registrerar att jag vill ha högsta värmen på t.ex. Hade jag vetat detta innan köpet så hade jag lätt lagt 500 kr till för att slippa touchknappar.

Men rent maskinmässigt så känns den bra.

Anledningen till att jag valde just denna modellen var att den hade en omhängningsbar lucka så att jag "utan att behöva kontakta en servicetekniker" kunde byta från högerhängd till vänsterhängd lucka.

Så rent maskinmässigt är det nog inga som helst problem för dig att hitta en helt okay torktumlare för 5000 kr.

Lycka till.

PS, såg att du även skrev att den skulle vara skonsam mot tvätten. Det tror jag nog de flesta är idag. Trumman i samsungen har ett diamantformat mönster på sin yta som jag tycker såg väldigt snäll ut mot tvätten.
Jag köpte en sådan för en vecka sedan när den gamla tumlaren gav upp, är väldigt nöjd med den än så länge, vettigt pris och den värmer inte upp hela tvättstugan på samma vis som den gamla kondenstumlaren, kunde ju lätt ha 30 grader i tvättstugan en tvättdag
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Vilken variant är den utan touch?
 
A A.G skrev:
Vilken variant är den utan touch?
Ursäkta om jag skrev otydligt. Men jag vet inte om det finns en variant utan touchknappar. Det jag menade var att om det skulle finnas en variant utan touchknappar och den kostade 500 kr mer så skulle jag ändå valt den som var utan touchknappar...

Sen kanske jag har fått en dålig touch-panel helt enkelt. Men jag är för lat för att bry mig mer. Än så länge så har jag lyckats ställa in alla inställningar jag velat :)
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.