Har ett akut behov av en pneumatisk borrhammare för lite småfix. Det akuta behovet är att borra några 10 mm hål i berget för att proppa. Har tittat runt lite på billiga maskiner på nätet och hittat:
Biltema 498:-
Jula 329:- och 699:-
Classe 498:-
Rusta 299:-
Jag förstår att hållbarheten inte är lång hos dessa maskiner men finns det någon som kan rekommendera eller avråda från någon av dem? Har jag kanske missat någon försäljare som har något bättre?

Per
 
Köpte Julas billigaste MEEC pga behovet av ett antal hål i betong/natursten och kan så här efter ett antal hål säga att rent funktionsmässigt är det inga fel på den då den hittills klarar av ett 20-tal 20x400mm samt en del mindre/kortare hål i både sten och betong och det med biltemas SDS-borrar. Har tom bilat lite med den men visst det är ingen lättviktare eller toppklass Hilti men så blir det förhållandevis billiga hål också och jag räknar inte med att den skall hålla livet ut heller men from. nu är framtida hål "gratis" fram till den pajar iom att den har klarat av det den från början köptes för.
 
Köp ingen Bleck & Decker i alla fall...
 
Även jag har köpt en billig Meec från Jula, och för dom pengarna är jag riktigt nöjd.
Har bilat en hel del betong, och borrat med upp till 16mm i granit, utan problem. Dom medföljande borren va väl inte högsta kvalitet, men annars inget att anmärka på.
 
Köpte en från biltema för 375 eller ngt sådant häromåret. den var klatr över förväntan, bilade bort ett par kvardatmeter betong 15cm tjockt, körde en massa grova hål (26mm) i betong, den dog när jag höll på med några hundra hål för spikplugg i betong, hade ca 100 hål kvar då.
 
Köpte en billig från Harald&Nyborg för något år sedan. Håller ihop fortfarande trots en del mindre bilning m.m.

Största problemet tycker jag är precisionsborrning och borrning av mindre hål då maskinens slag är ganska okontrollerat. Ska man bara ösa på funkar det fint, åtminstone tills de gör sönder. ;)
 
Har en sådan där 299:- som för hemmabruk fungerar tillräckligt bra, den ser lite sliten ut redan som ny. Det enda jag saknar är att kunna variera hastigheten då den bara har av/på vilket inte fungerade när jag fick för mig att använda den som betongblandare, det blev ett stort dammmoln vid start. Har dock köpt borr av bra kvalite då jag "tror" på kvalite när det gäller den bearbetande delen av ett verktyg borr, klingor, mm.
Vad kan man begära för det priset. Får väl byta upp mig om 10 år till en av dagens maskiner som då säkert har ett liknande pris.
 
AndersS skrev:
Har en sådan där 299:- som för hemmabruk fungerar tillräckligt bra, den ser lite sliten ut redan som ny. Det enda jag saknar är att kunna variera hastigheten då den bara har av/på vilket inte fungerade när jag fick för mig att använda den som betongblandare, det blev ett stort dammmoln vid start. Har dock köpt borr av bra kvalite då jag "tror" på kvalite när det gäller den bearbetande delen av ett verktyg borr, klingor, mm.
Vad kan man begära för det priset. Får väl byta upp mig om 10 år till en av dagens maskiner som då säkert har ett liknande pris.
Precis, glömde att nämna att den bara är "av eller på" vilket är en del av anledningen till att den lätt skenar.
 
ytterligare en med en Jula-maskin som är nöjd, jag har borrat rätt mycket med 5-16 mm i riktigt hård betong, bilat lite golvbrunn och ytterligare lite jobb. Den första dog efter att den fått göra en massa hål när jag skulle riva en betongvägg, då åkte jag och bytte till en ny, inga som helst problem, så det ökar ju "värdet" på maskinen...
 
Köp MEEC:en på Jula. Extrapris 199:- just nu. Har en kompis som jobbar på Frijo med tunneljobb, j-t fuktig miljö, som går hårt åt maskiner. Hans gäng kör med MEEC och rekommenderar den. Har haft en i ett par år och den har funkat bra.

//i
 
Icesteppe skrev:
Köp MEEC:en på Jula. Extrapris 199:- just nu. Har en kompis som jobbar på Frijo med tunneljobb, j-t fuktig miljö, som går hårt åt maskiner. Hans gäng kör med MEEC och rekommenderar den. Har haft en i ett par år och den har funkat bra.

//i
"Felet" är dock att motorhuset är grått, ej svart, man får heller inga extraprylar med som 3 SDS-borrar, mejslar samt den praktiska väskan. Om dessa är värda pengarna är upp till var och en att avgöra men man måste vara medveten om detta vid köp då grannen köpte sin för 199kr och jag för 349kr, gissa om han behövde låna mina nya fina och dyra märkesborrar när han kom hem utan dessa samt väskan.
 
Tack för alla tips! En hel del hyggligt goda ord om Julas maskin gör att det nog blir den.

Per
 
Ok, nyttan av väskan beror väl lite på vad man är för slags användare. Hemmapulare har väl begränsad nytta av en väska. Och fina dyra SDS-borrar får man leta efter i väskalternativet. :)
//i
 
Kan bara instämma om jula, nu har jag Ferm (ja, jag har cirkelsåg, borrhammare, en skenande slipmus (tror den vibbrera fast man har dragit ur sladden) och en multislip som är ferm) De fungerar fortfarande fast jag behandlar dem som om de inte var mina! ( jag försöker byta ut maskinparken nu när man börjar få koll på läget, men de måste vara trasiga innan jag får köpa nya.... men det är jag som bestämmer hemma.... om frun jobbar.... långt i från stan) förlåt OT
 
Bredvid 199 kronors Meec:en låg det ett mejsel/borr-set som dom hade satt rabatt på (ett litet set med mejslar och borrar för 99 kronor), är detta något att ha ? Mejslarna är vad jag är på jakt efter, har alla SDS borrar jag behöver i mitt liv.
Någon som testat? Ska ta bort klinkers på balkongen..

P.S. Tror att den grå maskinen har 800W, och den svarta 850W, så kanske är det helt olika maskiner, även om dom ser förvillande lika ut... (?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.