Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jisses, man undrar om du någonsin ägt en bil?

(Noter att Fairlane skriver slitage, värdeminskning etc... Varför ser du service?)
Har 2 st bilar. Och ingen kostar några 40kr milen utöver bränslepriset och är båda relativt nya. Att räkna med värdeminskning i kalkylen gör att jag skulle frågasätta denna vännens "vänskap" skulle garanterat bytt namn till Ove i telefonlistan
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
/86
A atomlab skrev:
Motsvarande bil kostar 2990 att hyra ink fria mil och försäkring. Det ger att man kan betala 28kr litern för bränslet.

Och då hur man från ett vinstdrivande företag.
Och om vi delar 2990 på 84 och drar detta från 60 så har vi drygt24:- kvar till bränsle som är i runda slängar de 22:- som bilen i tråden förbrukade.

Lägg sen till hyran för takboxen så är det dyrare. Så, du har redan bevisat att priset är fullt rimligt, även om jag inte tror du hittar en XC90 för de pengarna en tors-sön. Möjligen en "likvärdig" som då betyder en Toyota rav4 eller något annat absolut ej likvärdigt...
 
A atomlab skrev:
Har 2 st bilar. Och ingen kostar några 40kr milen utöver bränslepriset och är båda relativt nya. Att räkna med värdeminskning i kalkylen gör att jag skulle frågasätta denna vännens "vänskap" skulle garanterat bytt namn till Ove i telefonlistan
Vilken typ? XC90?
 
Hertz har. Och då har jag inte ens börjat att ta fram medlemskap osv
 
  • Skärmdump från Rentalcars.com visar ett biluthyrningserbjudande för en Volvo XC90 vid Stockholm Arlanda flygplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A atomlab skrev:
Hertz har. Och då har jag inte ens börjat att ta fram medlemskap osv
Nu brukar man väl iofs köra tidigt på morgonen torsdagen och hem eftermiddag på söndagen så minst 4 dagar blir det då, alltså 4000:-

Men även med 3000 blir det i häradet av vad TS beskrev.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
/86


Och om vi delar 2990 på 84 och drar detta från 60 så har vi drygt24:- kvar till bränsle som är i runda slängar de 22:- som bilen i tråden förbrukade.

Lägg sen till hyran för takboxen så är det dyrare. Så, du har redan bevisat att priset är fullt rimligt, även om jag inte tror du hittar en XC90 för de pengarna en tors-sön. Möjligen en "likvärdig" som då betyder en Toyota rav4 eller något annat absolut ej likvärdigt...

Ägaren till bilen i fråga tycker att redan ToR fjällen gick på 5440.
5440-2990 = 2450.
2450 /86 =28.4 kr milen.

Ägaren tycker alltså att hans bil kostar 34.7 per mil att driva framåt. Får man gissa att ägaren är konsult och kan fakturera 6kr/km för bilen?
 
Det enkla svaret är att om man inte gjort upp i förväg vad det blir för kostnad så får man betala vad bilägaren vill ha, typ.
Betala de 1400 han vill ha.
Tycker du det var rimligt, grejt!
Tycker du det var dyrt, nu har du lärt dig att göra upp milkostnad i förväg nästa gång.
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Ägaren till bilen i fråga tycker att redan ToR fjällen gick på 5440.
5440-2990 = 2450.
2450 /86 =28.4 kr milen.

Ägaren tycker alltså att hans bil kostar 34.7 per mil att driva framåt. Får man gissa att ägaren är konsult och kan fakturera 6kr/km för bilen?
Möjligen anser han att man använde bilen med än 3 dygn, så 4000 minus där. Och möjligen betalar han för en bättre försäkring som inte har 17 000 i självrisk som hyrbilen. (Men dt kan man ju lägga till för 840:)

Så 5440-4000-840 = 600:- att lägga på soppan...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Man delar på bränslet. Att fråga om mer är sniket som fan. Kör man XC90 har man råd att tvätta bilen kom igen nu..
Har man inte råd att åka med den bil man tackar ja till tar man sin egen. Man tackar inte ja till en XC90 och förväntar sig betala för en ford taunus
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det enkla svaret är att om man inte gjort upp i förväg vad det blir för kostnad så får man betala vad bilägaren vill ha, typ.
Betala de 1400 han vill ha.
Tycker du det var rimligt, grejt!
Tycker du det var dyrt, nu har du lärt dig att göra upp milkostnad i förväg nästa gång.
Tja det går ju att vända på det, har man inte gjort upp innan så bjöd han väl på resan? Jag hade aldrig krävt mer av någon än att vara med o dela på soppan, han fick komma iväg o åka i gött sällskap har man inte råd att ta sånt på blåskontot har man köpt sig en för dyr bil.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Möjligen anser han att man använde bilen med än 3 dygn, så 4000 minus där. Och möjligen betalar han för en bättre försäkring som inte har 17 000 i självrisk som hyrbilen. (Men dt kan man ju lägga till för 840:)

Så 5440-4000-840 = 600:- att lägga på soppan...

Kontentan är då att hen erbjuder sig att ta sin bil och tar sedan betalt som att han drev en vinstdrivande biluthyrning. Hertz bilen är dessutom troligen inte heller 5 år gammal med 10000 mil på mätaren.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tja det går ju att vända på det, har man inte gjort upp innan så bjöd han väl på resan? Jag hade aldrig krävt mer av någon än att vara med o dela på soppan, han fick komma iväg o åka i gött sällskap har man inte råd att ta sånt på blåskontot har man köpt sig en för dyr bil.
Nja, nu var de ju överens om att ”dela på bilkostnaden” enligt trådstarten. Inte bensinkostnaden eller ingenting utan bilkostnaden.

Om tråden istället handlat om att TS anlitat en hantverkare för att bygga en altan med avtalet ”du bygger och jag betalar”, vem här inne hade då inte sedan kommenterat ”du borde ha valt fast pris, se det som läropeng”?
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Kontentan är då att hen erbjuder sig att ta sin bil och tar sedan betalt som att han drev en vinstdrivande biluthyrning. Hertz bilen är dessutom troligen inte heller 5 år gammal med 10000 mil på mätaren.
Nja, enligt TS ovan 620*4) drog defacto bilen 2480:- i soppa. Lägger du till det till Hertz 4000 för 4 dygn, plus försäkring för 840 plus en takbox så hamnar du närmre 8000. Vågar inte ens gissa vad Hertz tar för att hyra ut en takbox med montering och försäkring…

Ägaren begär knappt 5500. Då slipper man dessutom ta sig till hyrbilsfirman, med de kostnader det innebär, de slipper köra och hämta en takbox nånstans och montera (det skötte ägaren), de slapp köra osv…
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, nu var de ju överens om att ”dela på bilkostnaden” enligt trådstarten. Inte bensinkostnaden eller ingenting utan bilkostnaden.

Om tråden istället handlat om att TS anlitat en hantverkare för att bygga en altan med avtalet ”du bygger och jag betalar”, vem här inne hade då inte sedan kommenterat ”du borde ha valt fast pris, se det som läropeng”?
Om jag stod med polaren i solen och drack öl och spika altan så hade jag blivit smått irriterad om det sedan kom en faktura på 695kr/h ja!
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nja, enligt TS ovan 620*4) drog defacto bilen 2480:- i soppa. Lägger du till det till Hertz 4000 för 4 dygn, plus försäkring för 840 plus en takbox så hamnar du närmre 8000. Vågar inte ens gissa vad Hertz tar för att hyra ut en takbox med montering och försäkring…

Ägaren begär knappt 5500. Då slipper man dessutom ta sig till hyrbilsfirman, med de kostnader det innebär, de slipper köra och hämta en takbox nånstans och montera (det skötte ägaren), de slapp köra osv…
Takbox kostar 100kr per dag. Betalar jag dessutom med amexkortet så är försäkringen gratis. Iof kostar kortet 5k per år. Hur delar jag då upp det? 5000/365? Sedan kanske hen nyttjade kortet till 25%. Hur blir det då? Ja det är en snål polare hen har...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.