A
Testar att fråga här.
Var efter ett snabbt infall nyss i Branäs en långhelg för utförsåkning med 3 bekanta. Han som hade störst bil erbjöd sig att köra. En cirka 5 år gammal Volvo XC90 med skidbox. Vi var överens om att dela på bilkostnaden. Men missade att snacka om den innan.
Kom sms ikväll: Blev 84 mil × 60 kr + biltvätt 399 kr för bilen var helt grå och smutsig inuti också. 1360 kr per person. Tycker det är helt rimligt och ok. Han körde ju hela vägen också.

De två andra har snackat ihop sig och hört av sig till mig för de hade tänkt sig att vi andra skulle stå för bränslet och han för bilen. "För så brukar man göra" Cirka 620 kr per person för oss tre passagerare skulle det blivit då.

Jag bad att få fundera någon dag innan jag svarade.

Vi 4 är bara bekanta genom en förening och kallar oss inte direkt kompisar annars. Menar att om vi blir lite osams så spelar det inte någon stor roll.

Vad är kostnaden för bil i liknande fall? Hur brukar ni göra?
 
Drar den tre liter per mil eller vad är 60 kr för post? Det låter ofattbart dyrt att betala så mycket per person när ni samåkt i en bil som ni inte hyr. Låter som att ni hade sparat pengar på att ta egen bil.

Jag lägger till: Tycker absolut att ni kan stå för en biltvätt och lite extra då ni slipper ta er bil med allt som det innebär. Men vid första anblick låter det som ett högt pris beroende på hur törstig bilen är.
 
Skulle säga att det är lite väl hårt att ta 35kr milen i service/förslitningskostnader.

Verkar nästan som att han själv glömt att han också var med på skidresan. Runt 800 per skalle skulle jag personligen begära.

Eller så betalar ni bara och bästa gång så hyr ni en bil så från ni kvitto på allt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Normalt delas bränslekostnaden mellan alla bland mina bekanta.
Men förslaget att ni som inte äger bilen står för soppan låter bra.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
60:- milen är ju ganska saftigt för den typen av bil kan man tycka förstås. 620 per skalle på 3 skulle innebära 620x4 i totalkostnad, dvs under 30:- milen.

Det är vanligt att alla utom ägaren delar på bränslet, det är det MINSTA man kan begära. Jag skulle väl bedöma MERKOSTNADEN per mil för en sådan bil till att vara ungefär 1-2 x bränslekostnaden. Så om soppar kostat 22 så borde det vara 44-66:- milen. Men då ska det delas på alla fyra. Så närmre 60 än 30 kronor milen är fullt rimligt. Så 1360:- avrundat till 1400 som tack för skjutsen hade jag sett som en billig taxifärd till fjällen!

Hade jag varit du hade jag betalt de 1400:- snarast, tackat för skjutsen och meddelat de andra två att du gjort det. Vill de sen snåla och pruta får de göra det på egen hand, så lär du vara den ende som frågas nästa gång det ska åkas till fjällen...

(merkostnad = det som kostar mer men som inte är ren fast kostnad, underhåll, däck, värdeminskning mm)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Man kan ju till att börja med se vad en XC90 2017 kostar. Du får kanske hosta upp 500 000 för en som gått 10 000 mil. När samma bil gått 30 000 mil är den inte värd mkt länge. så 500 000 på 20 000 mil ger 25:- milen och då är det snarare 35:- milen idag och 15:- milen de sista 5000 milen.

Så 22:- bränsle (enligt TS uppgifter) + 35:- värdeminskning är bara det 57:-

Om man sen kan få ihop däck och service för under 3.- milen på en sån bil är man jäkligt händig!

Att tycka 60:- milen är dyrt och inte se till vad det är för bil är rent ut sagt pinsamt. Man beställer inte en limousin och begär sen att få betala för en minicab.
 
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
Det är rimligt att jämföra med vad det kostat att ni hyrt en likadan bil och delat på 4.
Det ska ju inte bli dyrare bara på grund av att han stod för bilen.
 
Fairlane
Jag tycker det låter helt rimligt.
Att tre delar på soppan och bilägaren står för slitage, värdeminskning etc som ofta ligger minst i samma härad som bränslet tycker jag känns snålt av övriga tre.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
60:- milen är ju ganska saftigt för den typen av bil kan man tycka förstås. 620 per skalle på 3 skulle innebära 620x4 i totalkostnad, dvs under 30:- milen.

Det är vanligt att alla utom ägaren delar på bränslet, det är det MINSTA man kan begära. Jag skulle väl bedöma MERKOSTNADEN per mil för en sådan bil till att vara ungefär 1-2 x bränslekostnaden. Så om soppar kostat 22 så borde det vara 44-66:- milen. Men då ska det delas på alla fyra. Så närmre 60 än 30 kronor milen är fullt rimligt. Så 1360:- avrundat till 1400 som tack för skjutsen hade jag sett som en billig taxifärd till fjällen!

Hade jag varit du hade jag betalt de 1400:- snarast, tackat för skjutsen och meddelat de andra två att du gjort det. Vill de sen snåla och pruta får de göra det på egen hand, så lär du vara den ende som frågas nästa gång det ska åkas till fjällen...

(merkostnad = det som kostar mer men som inte är ren fast kostnad, underhåll, däck, värdeminskning mm)

Varför skall inte ägaren dela på kostnaderna?

86mil gör varken till eller ifrån på slutpriset när hen säljer den om 10år.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det låter helt rimligt.
Att tre delar på soppan och bilägaren står för slitage, värdeminskning etc som ofta ligger minst i samma härad som bränslet tycker jag känns snålt av övriga tre.
Så du servar bilen för dryg 50papp per år?
 
A atomlab skrev:
Varför skall inte ägaren dela på kostnaderna?

86mil gör varken till eller ifrån på slutpriset när hen säljer den om 10år.
Skriver klart och tydligt att det ska delas på 4. Inkl ägaren alltså.

Nä, de milen gör inte från eller till men alla mil som ackumuleras gör det och därför delar man värdeminskningen per mil.

Man kan ju även titta på vad en XC90 leasingbil kostar per mil utöver de som ingår kostar. Har sett en siffra på från 9000:- i månaden för en XC90 och då ingår inte oändligt antal mil direkt!

Vi kan ju vända på det, varför ska de tre som sitter på röven och åker bara stå för soppan för 22:- milen och ägaren för övriga kostnader på 35-40:- milen? Och dessutom köra?
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Så du servar bilen för dryg 50papp per år?
Jisses, man undrar om du någonsin ägt en bil?

(Noter att Fairlane skriver slitage, värdeminskning etc... Varför ser du service?)
 
Motsvarande bil kostar 2990 att hyra ink fria mil och försäkring. Det ger att man kan betala 28kr litern för bränslet.

Och då hur man från ett vinstdrivande företag.
 
A atomlab skrev:
Motsvarande bil kostar 2990 att hyra ink fria mil och försäkring. Det ger att man kan betala 28kr litern för bränslet.

Och då hur man från ett vinstdrivande företag.
Vilken bil då? Kan du hyra en XC90 för de pengarna en långhelg?? Länk tack
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skumpe
Man delar på bränslet. Att fråga om mer är sniket som fan. Kör man XC90 har man råd att tvätta bilen kom igen nu..
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.