skalman1 skrev:
Det var dock en ganska mild upplevelse jämfört med att köra en kapitän -59 i 140 i snöslask med sommardäck av 4 olika märken och modeller på.....
Det där hade jag skämts för och aldrig vågat berätta för någon.. får hoppas du hade någon döende i bilen?
 
Nej men jag testade bara om den gick bra efter förgasarjusteringen.

Och händelserna jag har skrivit om har ju naturligtvis varit inom inhägnat område, något annat vore ju.....eeeehhhh..... olagligt. :rolleyes:
 
Daniel78 skrev:
Det där hade jag skämts för och aldrig vågat berätta för någon.. får hoppas du hade någon döende i bilen?
Ja, att ta ut en 1959 års Kapitän i snöslask och förmodligen även SALT är helgerån, finns inte många kvar!
Fyskäms!:cool:
 
Det var ett synnerligen moget inlägg, sådana inlägg kompenseras inte ens med emoticons.
Jag misstänker att det var ungefär lika allvarligt menat som mitt inlägg som han svarade på.

Faktum kvarstår dock, "smartcars" är ett ofog i trafiken och borde bort från vägarna.
 
Jag vill minnas att det kostar 800 spänn att köra om till höger, men bara 500 spänn att ligga i mittenfil fast det är tomt i vänsterfil.
Reglerna ändrades för något år sedan, så nu är det OK att ligga kvar i fortfilen efter en omkörning, och att köra om i långsamfilen om trafikrytmen är sådan att den filen råkar gå lite snabbare. Tanken är att man på så sätt ska minska filbyten, vilka betraktas som ett riskmoment. Konceptet kallas "stay in lane".

En intressant effekt av denna lagändring är att det nu är OK att sicksacka för att komma fram snabbare... På det hela taget har det dock bidragit till en lugnare trafik och färre olyckor.
 
Troberg skrev:
Reglerna ändrades för något år sedan, så nu är det OK att ligga kvar i fortfilen efter en omkörning, och att köra om i långsamfilen om trafikrytmen är sådan att den filen råkar gå lite snabbare. Tanken är att man på så sätt ska minska filbyten, vilka betraktas som ett riskmoment. Konceptet kallas "stay in lane".

En intressant effekt av denna lagändring är att det nu är OK att sicksacka för att komma fram snabbare... På det hela taget har det dock bidragit till en lugnare trafik och färre olyckor.
Lagen gäller bara på flerfiliga vägar med en hastighetsbegränsning på 70km/h eller lägre om jag inte minns fel
 
Mikael_L
Troberg skrev:
Jag misstänker att det var ungefär lika allvarligt menat som mitt inlägg som han svarade på.

Faktum kvarstår dock, "smartcars" är ett ofog i trafiken och borde bort från vägarna.
Jag tycker alla bilar som är större än mopedbilar och smartcars är onödiga och borde förbjudas.

Vinsterna är alldeles uppenbara.
Mindre råoljeimport.
Lugnare och långsammare tempo på vägarna.
Mindre allvarliga olyckor.
Oskyddade trafikanter drabbas mindre och mindre hårt.
Hushåller med naturens resurser bättre.
Många fler bilar ryms på vägarna och parkeringsplatser.

Ja bara fördelar.
Jag tycker man borde ta ut alla som kör en bil som väger mer än 800kg i skogen och skjuta av dom. (Observera satiren)
 
Satir eller inte, se dig noga för nästa gång du ska korsa en gata, eller för all del, bara är ute och åker i din sub-800kg bil.....:cool:

"Många fler bilar ryms på vägarna och parkeringsplatser."

...och detta känns väldigt fel. Jag har flera gånger på väg hem från Kista funderat på vad som ger minst böter - att åka i bussfilen eller att åka till höger om bussfilen där gräset växer. Vi med riktiga bilar skulle kunna köra bredvid vägen och därmed minska trängseln drastiskt.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
...och detta känns väldigt fel. Jag har flera gånger på väg hem från Kista funderat på vad som ger minst böter - att åka i bussfilen eller att åka till höger om bussfilen där gräset växer. Vi med riktiga bilar skulle kunna köra bredvid vägen och därmed minska trängseln drastiskt.
d^_^b
 
kolvas skrev:
Lagen gäller bara på flerfiliga vägar med en hastighetsbegränsning på 70km/h eller lägre om jag inte minns fel
Har också för mig det. Men om det är "köbildning" får man väl köra om även i högerfil? (Och det är det ju ofta!)
 
Troberg skrev:
Reglerna ändrades för något år sedan, så nu är det OK att ligga kvar i fortfilen efter en omkörning, och att köra om i långsamfilen om trafikrytmen är sådan att den filen råkar gå lite snabbare. Tanken är att man på så sätt ska minska filbyten, vilka betraktas som ett riskmoment. Konceptet kallas "stay in lane".

En intressant effekt av denna lagändring är att det nu är OK att sicksacka för att komma fram snabbare... På det hela taget har det dock bidragit till en lugnare trafik och färre olyckor.
Som sagt var, det gäller INTE på motorväg, och slalomkörning är inte tillåtet. Som du säger är det tillåtet att ligga kvar, men du får inte byta från vänsterfil till högerfil, köra om till höger och sen gå tillbaka till vänsterfil. Grundregeln är att du skall ligga i den fil som är lämpligast för den fortsatta färden. Ska du rakt fram så behöver du inte köa i vänsterfil med de som ska svänga vänster i nästa korsning, men ska du svänga vänster i nästa korsning så kan du inte köra om hela den kön i högerfil för att sen klämma dig in längst fram.


Från trafikförordningen:

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

9 § Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får byte av körfält inte ske.
Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning.
I fall som avses i 7 § fjärde stycket får förare inte byta körfält annat än för att stanna eller parkera fordonet, göra omkörning eller placera fordonet i ett lämpligt körfält före sväng i korsning. Förordning (2007:101).

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.
Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Satir eller inte, se dig noga för nästa gång du ska korsa en gata, eller för all del, bara är ute och åker i din sub-800kg bil.....:cool:

"Många fler bilar ryms på vägarna och parkeringsplatser."

...och detta känns väldigt fel. Jag har flera gånger på väg hem från Kista funderat på vad som ger minst böter - att åka i bussfilen eller att åka till höger om bussfilen där gräset växer. Vi med riktiga bilar skulle kunna köra bredvid vägen och därmed minska trängseln drastiskt.
Parkeringsplatserna borde dock justeras så att iaf en bil får plats, nu ryms ju bara volvokombis och annat smått. ;)
 
  • P22-12-11_19.47.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagen gäller bara på flerfiliga vägar med en hastighetsbegränsning på 70km/h eller lägre om jag inte minns fel
Korrekt, även om jag på rak arm är osäker på om det är hastighetsbegränsningen eller hastigheten som räknas. Regeln kom egentligen till mycket för kösituationerna kring Stockholm, där det blir orimligt att alla filer ska anpassa sin hastighet efter vänsterfilen.

Jag tycker alla bilar som är större än mopedbilar och smartcars är onödiga och borde förbjudas.

Vinsterna är alldeles uppenbara.
Mindre råoljeimport.
Lugnare och långsammare tempo på vägarna.
Mindre allvarliga olyckor.
Oskyddade trafikanter drabbas mindre och mindre hårt.
Hushåller med naturens resurser bättre.
Många fler bilar ryms på vägarna och parkeringsplatser.
* Mindre motorer går orenare.
* För låg fart har visat sig leda till slarvolyckor, distraktionsolyckor och olyckor till följd av att föraren somnar.
* En större bil är säkrare att krocka med. Mer plåt, mer deformationszoner, större kupé.
* Det finns så många oskyddade trafikanter. ;)
* Smartcars har sämre livslängd, så jag är tveksam till deras långsiktiga miljövänlighet.
* På vägarna ryms det inte signifikant fler bilar, det är ändå tresekundersluckan som tar mesta platsen. Parkeringar kan man nog klämma in fler på, men då måste parkeringsplatserna byggas om, annars blir det bara mer luft runt bilarna.

Sedan ska man också tänka på:

* De samhällsekonomiska kostnaderna ökar om transporter tar längre tid.
* Fritiden minskar om transporter tar längre tid.
* Företagens resekostnader ökar om transporter tar längre tid.
* Smartcars är fula.
* Även om man oftast bara transporterar sig själv så är det ändå ganska ofta man behöver storhandla, köra till tippen, handla byggmaterial, handla möbler osv. Då behöver man en stor bil.
* Ibland behöver man vara fler än två i bilen.
* Hastigheten som smartcars får hålla gör dem helt värdelösa till långresor.

slalomkörning är inte tillåtet.
Nja, det finns inte längre någon tydlig paragraf som kan sätta dit någon för det. Det kommer att bli någon lös tolkning av "trafikfarlighet" från polisens sida, och sådana är lätta att bestrida. Det är inte rekommenderat, men det är inte mycket man kan göra åt det.
 
Troberg, den här biten går i de flesta fall att tillämpa på slalomkörning:

Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning.


Visserligen funkar inte den om det är köbildning i bara vänsterfilen, men där måste det ju vara sunt förnuft och hänsyn som gäller: varför ska du få köra förbi alla andra som legat i kön längre tid än dig?
 
Troberg, rätten om att köra om på högersidan har nog inget med Stockholm att göra då samma regel finns i alla länder som förbjuder omkörning på motorväg i högerfilen.

Man måste säga att det är lustigt att ingen av oss har lyckats knäcka regelverket betr omkörning till höger i tät trafik på 80+ vägar. Det är ju ändå något som dom flesta av oss möter var o varannan dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.