Och se till att ha lite marginaler, lite för grova ger dig aldrig nått problem men lite för tunna kan ge problem.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det finns inga tumregler på den sida jag länkat till, förstår inte varför du fortsätter att tjata om tumregler.
Därför att den sidan utgår från tumregler för att sätta spänningsfallet, och räknar därefter. Att sätta tolerabelt spänningsfall till 0,5V för belysning är tex en tumregel.

Du skrev:
"Jag skulle räkna på max en halv volt till normala förbrukare och mindre mellan batteri/generator och riktigt stora förbrukare."

Typexempel på tumregel. Det måste du väl ändå hålla med om? :)
 
Marginaler lägger man till sist. Först dimensionerat man. :)
 
Kör 4 A och 0,75 mm2, 6 A och 1 mm2 och 10 A och1,5 mm2 så klarar du dig utan att sitta och räkna och kan jobba med "trådarna" i stället. Nu menar jag max belastning och inte säkring säkringen kan du ta ett steg större OM det behövs.
 
Mätte att på tomgång så ger generatorn 7A. Behövs kanske inte så grova kablar ändå.:)
 
Strömmen kanske ökar en aning om du tänder belysningen och vrider på värmefläkten :)
 
-MH- skrev:
Därför att den sidan utgår från tumregler för att sätta spänningsfallet, och räknar därefter. Att sätta tolerabelt spänningsfall till 0,5V för belysning är tex en tumregel.

Du skrev:
"Jag skulle räkna på max en halv volt till normala förbrukare och mindre mellan batteri/generator och riktigt stora förbrukare."

Typexempel på tumregel. Det måste du väl ändå hålla med om? :)
Nej det är inte ett typiskt exempel på en tumregel. Det är exakta designkrav som ingångsparametrar till dimensioneringen av kablarna.

Du får dock kalla det vad du vill. Lycka till med traktorn!
 
Var fick du de kraven ifrån då?

Lite knepigt när du säger att tumregler sällan blir bra, samtidigt som du hänvisar till en sida med tumregler för lämpligt spänningsfall och ber mig utgå från dom.

Spänningsfall är inte det enda som är viktigt att tänka på.
 
tommib
Vad har du för traktor egentligen där generatorn bara ger 7A? Min Skoda Octavia har en generator som maxar 140A (enligt reservdelsdatabasen), det verkar vanligt i bilar i den storleksklassen. En traktor har väl ännu mer potentiellt elkrävande grejer som behöver försörjas.

Ang tumregel så tror jag ni pratar förbi varandra. -MH- menar att spänningsfall 0,5V till belysning är en tumregel....
 
Du, det är en MF-135 från 1969 på dryga 40 hästar. Original satt det en likströmsdynamo som gav 22A som mest. Har satt dit en generator som kan ge 70A, men då får man varva upp. Traktorn går mycket på tomgång när jag jobbar med den i skogen, och det är då de 7A är relevanta. Nu mätte jag som hastigast med amperemeter efter att ha startat den, så den kanske reglerade ner. Ökar man upp till 900 varv, så gav den 12-13A.
 
kolla på denna sidan 24volt.eu finns en kalkylator för det där tex mellan generator och start motor 1.5 m 10mm² ger 0.378v spänningsfall
 
Redigerat:
Generatorn kanske behöver drevas om för att passa den lågvarviga traktorn.

Vad mäter laddningsregulatorn spänningen någonstans , unuti generatorn eller en separat kabel ansluten i elsystemet?
 
-MH- skrev:
Ursäkta en sidofråga, men jag håller på att göra om elen på traktorn. Dimensionerar kablar, och jag har alltid kört med 10A/mm2 som tumregel. Men ser på Biltemas hemsida att det är mer för klenare kablar, och mindre för grövre.

[länk]

Någon som vet hur de resonerar?
Anledningen till att man inte kan räkna med ett konstant värde på A/mm2 är att kvoten effektutveckling/kylyta inte kommer vara konstant. Effekten skulle öka med kvadraten på kabelns diameter (dvs linjärt mot arean) medan kylytan (omkretsen) bara skulle öka linjärt (mot diametern).

För en viss omgvningstemperatur klarar alltså två parallellkopplade ledare högre ström än en ensam ledare med dubbla arean.

En intressant konsekvens av detta är att om man parallellkopplar två ledare med olika area och överbelastar så kommer den grövre att brinna av först! Båda kommer ha lika många A/mm2 (tills temperaturskillnaderna börjar verka). Den grövre kommer hela tiden vara varmare, och brinner därför av först.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det är som hasse skriver, den kylande ytan är linjär mot diametern medan arean är kvadratisk. Med grövre kabel så minskar möjlig ström per mm2.

Dra 1,5 kvadrat till bakljus odyl och 2,5 till strålkastare/arbetsbelysning.
OM din generator är märkt 70 A så KAN den ge det och då ska du inte dimensionera ledningen för 7.
Gärna dubbla 6 mm2 mellan generator och batteri.

Och glöm inte batterifrånskiljaren.

Protte
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Vid parallellkoppling av korta ledningar tillkommer ett problem med övergångsresistanster i anslutńingspunkter som påverkar ström fördelningen mellan ledningarna kraftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.