Jag tror mig se en liten skillnad :D, min golvvärme ligger nedfällt mellan golvreglarna ovanpå kortlingar i "facken" mellan reglerna. Gjorde detta för att inte få olika höjd på golven i huset...
 
Vitsen med att lägga rören i skyddsrör är att slippa knäppande. PEX som träs tvärs igenom en planka brukar alltid knäppa och knarra.
Vitsen med att dra golvvärmeslangen ner i bjälklaget för att mata rummet är att man som jag inte blir färdig med rummen i rätt ordning. :D
 
Gles längs med bjälkarna. Plåt och slang ligger i en "trall" som ligger lös uppepå isoleringen och dras upp mot golvet. Man slipper det tidsödande arbetet med att spika kortlingar mellan bjälkarna och plåten ligger alltid tryckt mot golvet.
 
  • DSC01281 komp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matss skrev:
Gles längs med bjälkarna. Plåt och slang ligger i en "trall" som ligger lös uppepå isoleringen och dras upp mot golvet. Man slipper det tidsödande arbetet med att spika kortlingar mellan bjälkarna och plåten ligger alltid tryckt mot golvet.
Det är ju den vanligaste metoden. I mitt fall var limmad spånplatta ett krav för hållfastheten i bjälklaget.
 
Det tror jag inte, det är min egen metod...
 
Matss skrev:
Det tror jag inte, det är min egen metod...
Den brukar användas av lata rörläggare och följaktligen har jag sett den många gånger. :D
Använda precis denna metod ner jag hjälpte farsan bygga till sitt gamla hus.
 
Ok, annars brukar man kortla med 2"2 mellan bjälkarna, har aldrig sett "min metod" i nån anvisning.
 
Det var ju också en variant - men vad händer om man får in intensiva möss i isoleringen? Kanske inte är någon risk att GV faller ner ändå...
 
Matss skrev:
Gles längs med bjälkarna. Plåt och slang ligger i en "trall" som ligger lös uppepå isoleringen och dras upp mot golvet. Man slipper det tidsödande arbetet med att spika kortlingar mellan bjälkarna och plåten ligger alltid tryckt mot golvet.
Alltså trallen skruvas fast uppifrån och drar på så sätt upp sig mot glesen? Jag hänger inte riktigt med här. Det där med "ligger lös" ovanpå isoleringen låter som en rolig lösning, komprimeras inte isoleringen då med sämre isoleringsförmåga?

Litet förvirrad! :)
 
Fördelen med att använda gles är att det går så mycket enklare att gå på golvet då man rullar ut slangen m.m. Har vid ett tillfälle hoppat glesen och lade plåtarna tvärs de urjackade bjälkarna (spara höjd). Det blev en del genomtrampningar och kasserade plåtar.
Kan tänka att de blir samma risk vid "trall" metoden.
 
Trallen ligger lös tills man skruvar upp den i golvet, då får plåten perfekt kontakt med golvmaterialet vilket är kritiskt för låg framledning.

Det tar lite mer tid att vara försiktig när man lägger slangen, men jämfört att kortla mellan bjälkarna och skära isolering så blir det en tidsvinst.
 
Någon som vet om det är ok att lägga gles direkt på befintlig parkett(25mm) på uppreglat golv ovan mellanbjälklag?
 
Lyfter tråden för att kanske få svar :) Kan golvvärmen påverka den gamla parketten negativt så att det blir problem i framtiden?
 
mexitegel skrev:
Hittade lite fler bilder också.... Som du ser så kapade jag golvplåtarna på längden för att klämma in så mycket slang som möjligt, även om man inte fick fullt "c-c" mått. I två av rummen blev vändningarna mot yttervägg och där finns alltså inte en sådan ram som Gunverth var inne på. Men när det var som kallast i vintras kunde jag inte märka någon skillnad mellan rummen så jag vet inte hur mycket det gör i praktiken men har man möjligheten så är det nog en ganska billig "försäkring",
Hur blir hållfastheten på dessa golvbjälkar när man hackar ur dom för rörets skull ?

Har nu själv gjort det hemma då en kollega nämnde detta.

Två bilder som visar golvbjälkar med utsågade delar för rörinstallation, markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Teal
  • Laddar…
M Matss skrev:
Gles längs med bjälkarna. Plåt och slang ligger i en "trall" som ligger lös uppepå isoleringen och dras upp mot golvet. Man slipper det tidsödande arbetet med att spika kortlingar mellan bjälkarna och plåten ligger alltid tryckt mot golvet.
Är inne på att köra samma lösning för att kunna synka golvnivåerna i resterande rum samt det borde ju bli optimal kontakt mot spånskivan, har du märkt något negativt med denna förläggning såhär 10 år senare...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.