Jo så är det nog tyvärr, har skickat mail till värmebaronen och se om de har något förslag.

När jag kom ner i morse så stod den på 0,4 bar så den har stigit lite av sig själv. Förra ägaren sa att de hade haft dåligt tryck lite då och då men att systemet själv fixat det så jag antar att problemet funnits ett tag.

Tack för hjälpen!
 
Värmebaronen gav en del råd men efter att jag förklarat hur det fungerar så tyckte de att jag skulle ta dit en VVS:are så nu har jag ringt efter en sådan men de lär inte komma förrns nästa vecka.

En sak jag märkt nu är att pannans vattentryck har stått på noll men nu när den eldar på så går den upp till runt 1 bar och då följer expansionskärlet med? Och sen går vattentrycket ner i pannan igen och då dalar också expansionskärlet? Förra ägaren sa ju att de noterat att det var lågt par gånger men att systemet själv skötte det? Ska det fungera så kanske?
 
Mellan vilka temperaturer arbetar pannan?
(Vid vilken temperatur startar brännaren? Vid vilken temperatur stannar brännaren?)

Hur stor vattenvolym är det i pannan (och tillhörande system)?

Hur stor är expansionskärlet?
 
Det verkar som att pannan startar strax under 50 grader(den är även ställd på panntemperatur av 50 vad detta nu har för betydelse) och sen eldar den på upp till 75 grader då den påbörjar avsvalnings fasen på brännaren.

Jag känner inte till hur stor vattenvolymen i pannan är men jag har ställt frågan till Värmebaronen.

Kärlet som sitter där rymmer 24 liter och är från 2008.

Just nu går värmen ner i huset, från 25 till 20 grader just nu. Kanske gillade den inte att vi sprutade in 0,5 bar luft i expansionskärlet.
 
Börja med att ordna så att expansionskärlet funkar som det ska. Verkar som du har för lite luft i nuläget.
 
Genom att veta temperaturarbetsområdet och volymen så kan man räkna fram ungefär hur mycket trycket kommer att variera mellan.
 
Enligt tillverkaren så ska trycket i expansionkärlet vara det samma som i pannan och de verkar faktiskt följas åt ganska hyfsat. Frågan är om det verkligen ska vara 0 bar ibland!?

Tillverkaren säger att pannans volym är 90 liter(systemsidan) och sen 100 liter vatten i varmvattenberedaren. Men enligt instruktionen så är det 300 liter i varmvattenberedaren.

Här är manualen till pannan : http://1drv.ms/1LjrDbE

Enligt tillverkaren ska jag kolla så att Shunten är satt i automatiskt läge och sen sätta cirkulationspumpen på max(3), var efter jag ska lufta elementen. Går trycket under 1 bar så ska jag fylla på med vatten. Men samtidigt säger man att efter som expansionskärlet uppför sig konstigt så bör man ta dit en VVS:are istället.
 
Jag har inte lästa allt i tråden i detalj men som sagt verkar du ha för lite luft i kärlet. Om du vill kan du komma in med lite fakta här så det går att bedöma hur det ligger till.

1. Ungefär hur högt är det mellan kärlet och högst sittande element i huset?
2. Har du kollat så att innanmätet i kärlet är helt dvs att det inte kommer vatten i "bilventilen" för luftpåfyllning?

Pkt 2 kan du med fördel göra genom att skruva ur insatsen i luftpåfyllningsventilen och fylla vatten i systemet till dess det strömmar ut i säkerhetsventilen, inget vatten ska komma ut då. Om du får lyckat resultat på det testet kan du fortsätta med att återställa luftventilen och sen pumpa i luft till dess ca: 6-8 liter vatten tryckts ut via överströmmning genom säkerhetsventilen. Då har du ett rimligt utgångsläge för att expansionskärlet ska funka vettigt.

Svarar du på pkt 1 kan man enkelt ge ett bättre svar på hur mycket vatten du ska trycka ut för ett mer optimalt läge på luftkudden men det är inte så känsligt om du har så lite volym i systemet och dessutom relativt liten tempdiff. Sen kan du gå vidare med andra problem i värmesystemet, alltid bra att börja med det grundläggande enkla först.
 
1. Max 5 meter
2. Jag har öppnat bilventileni botten, det kommer inget vatten men inte häller någon direkt luft att prata om. Har Tömt kärlet på vatten och pumpan in luft via bilventilen så att mätaren på kärlet steg till 5 bar. Att öppna ventilen i botten skickar dock fortfarande inte ut någon nämnvärd luft. Öppnar man ventilen i toppen(klick ratten man kan snurra på) så pyser det dock och trycket försvinner i kärlet.

Pkt2. Detta är vad jag förstår :

1. Skruva av ventilen helt i botten av expansionskärlet
2. Fyll systemet med varmvatten med kranen på pannan tills det sprutar ut vatten ur säkerhetsventrilen i toppen av kärlet.
3. Se så att det inte kommer något vatten i botten
4. Om testat är lyckat så montera tillbaka ventilen i botten och pumpa in lyft här med cykelpumpen tills 6-8 liter pressats ut genom säkerhetsventilen. Totalt rymmer kärlet 24 liter så det ska finnas kvar runt 16 liter vatten.

Detta ska normalställa kärlet.

Pkt1. Okay, är 6-8 liter fortfarande rimligt med angiven info?

Är det inte märkligt att det inte kommer något alls när man öppnar bilventilen i botten? Till och med när man pumpan in 0,5 bar?
 
Med 5 m kan du istället anta 9-10 liter. Och det du beskriver verkar tyda på att kärlet inte är ok invändigt, men det kan bero på att det inte varit rätt fyllt under lång tid. Gör testet pkt 2 så vet du mer och pumpa sen i luft så märker du om det löser sig, det är inte farligt att testa.

Har du tillgång till en kompressor är det mycket lättare, rejält mycket att pumpa för hand. Och läge att förbereda för ett nytt kärl också på sikt även om det kommer igång, har det varit misskött så länge är det inte i toppskick.
 
kulle
Bara för att klargöra, så är det inte mätaren på kärlet du ska titta på, utan du får ha en extern tryckmätare o kolla med när du fyller på luft.
Typ en sådan du har o kollar däcken med.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
GK100 skrev:
Med 5 m kan du istället anta 9-10 liter. Och det du beskriver verkar tyda på att kärlet inte är ok invändigt, men det kan bero på att det inte varit rätt fyllt under lång tid. Gör testet pkt 2 så vet du mer och pumpa sen i luft så märker du om det löser sig, det är inte farligt att testa.

Har du tillgång till en kompressor är det mycket lättare, rejält mycket att pumpa för hand. Och läge att förbereda för ett nytt kärl också på sikt även om det kommer igång, har det varit misskött så länge är det inte i toppskick.
5m är högst uppskattat, det är ju vanlig enplans med källare där kärlet sitter just i källaren. Jag tänker att takhöjden i källaren är kanske 2.20 eller något åt det hållet och sen är det tak/golv och sen sitter elementen en bit upp på väggen så jag tror 4-5 meter låter rimligt.

Bara inte systemet slutar helt att fungera så att vi inte får någon värme alls så kan jag helt klart testa.

Förra gången vi pumpade i luft så var det bara 2-3 tag med pumpen men så tittade vi såklart på fel mätare.
 
Det är inget problem att testa detta och behövde du bara pumpa så lite för att se tryckhöjning verkar redan hela kärlet fyllt med vatten. Men följ gärna stegen som nämndes tidigare så är det enklare att vara säker på vad som händer och ev fel ur det. Och ordna helst en kompressor för att handpumpa 8-10 liter mot 1.5 bar är ett rejält jobb, och om du gör så behöver du inte mäta något tryck bara hålla lite koll på volymen vatten ut.

Höjden är inte så kritisk och i ditt fall verkar ju 5 m vara vettigt att utgå från.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
I denna tråd, https://mobil.byggahus.se/forum/var...a-systemet-och-lufta-klockan.html#post2326610
Så har jag angett ungefärliga höjder för enplan-, tvåplan- och treplanshus.
Så i ditt fall blir uträkningen 2,7-1,5+1=3,2 alltså höjden mellan expansionskärlet och översta punkten på elementet är ca 3,2 m.

Detta är alltså förenklade generella antaganden, för mer exakt så måste man mäta dom olika höjderna.
Vissa har t.o.m. att returen går upp på vinden för att sedan gå ner till pannan (vi hade så i mitt barndomshem som är byggt -71), då är det höjden upp till slingan på vinden som gäller.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Okay, kom hem till en panna som stängt av sig själv igen :( Ganska kalt i huset.

Detta är vad jag har gjort :

1. Prova öppna ljuftventilen, ingen luft
2. Prova öppna nödventilen, luft och lite vatten(0,5 liter)
3. Öppna kranen och fylla upp tills nödventilen reagerar vid 2 bar
4. Öppnar luftventilen i botten igen och denna gången pyser det ut luft
5. Trycket går ner till 0 och jag gör samma sak igen(fyller på med vatten och sen öppnar luftventilen igen), mer luft kommer ut men nu finns det inte mer. Märker dock märka att det kommer en vatten droppe då och då från ventilen.
6. Fyller på med vatten tills nödventilen reagerar
7. Kopplar in pumpen och trycket på pumpen visar redan 0,5 bar(vilket det även står på kärlet att det ska vara) Pumpar ändå in lite så att pumpens bar mätare anger 0,8 bar vilket är endast ett par tag.
8. Fyller på med vatten upp till lite över 1 bar(kärlets mätare stod på 0.5 bar).
9. Slår ifrån överhättningsskyddet och sätter igång pannan, pannan anger ca 45 grader.

Det verkar som systemet inte har gillat att jag mixtrat med lufttrycket, den har inte stängt av sig någon gång tidigare för oss utan det började när vi hade pumpat in lite luft i den första gången.

Spannen vi samlar upp vattnet i anger liter och den rymmer totalt 12 liter, håller vi den mot expansionskärlet så känns det inte rimligt att kärlet ska innehålla 24 liter!? 24 liter bör betyda 2 sådana spannar som vi har fulla men det känns högst orealistiskt. Expansionskärlet heter dock Cimm ere ce litres 24.

Kan tillägga att vattnet som kommer ut luktar gummi och man kan se svarta rester av något(kanske gummi) i spannens botten.

Just nu har jag alltså slått på pannan men jag tror att det är väldigt lite luft i kärlet, troligen mest vatten. Men enligt mätaren på pumpen så ska det vara 0,8 bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.