J JBir skrev:
7.7A vid 12V ger 14.9 tim från ett 115Ah batteri frånsett överföringsförluster och övriga förbrukare.
105Ah ger ca 13.6 timmar.
Sätt i ett så stort batteri du får plats med om du vet att du behöver köra från batteriet under långa perioder utan laddning..
Batteriet laddas inte när vagnen är kopplad till bilen och bilen är igång?
Blir inte klok på om batteriet laddas av bilen under färd, men eftersom det sitter ett Exide batteri under kylskåpet så är väl detta batteri som driver kylskåpet under färd.
Det finns ett 230 uttag monterat på släpet också.
 
I ingemarlundgren skrev:
Blir inte klok på om batteriet laddas av bilen under färd, men eftersom det sitter ett Exide batteri under kylskåpet så är väl detta batteri som driver kylskåpet under färd.
Det finns ett 230 uttag monterat på släpet också.
Kan tillägga att sidan om batteriet sitter det en Cetek laddare.
 
Ladda aldrig ut ett blybatteri mer än 50%. Se till att dra el från bilen under färd.
Biltemas priser ligger i nivå med Bauhaus. Biltema har sålt både bra och dåliga batterier. Men när priset är samma skulle jag valt ett batteri från en etablerad känd tillverkare. Det kan vara samma leverantör på biltema, men man har ingen aning.
 
I ingemarlundgren skrev:
Vad tror du om batteriet från BAUHAUS?
Det motsvarar ditt gamla batteri, du kan förvänta dig samma driftslängd som när ditt gamla batteri var nytt.

Typetiketten på kylen anger 7,7A
Batteriet har 115Ah kapacitet.

Det ger en teoretisk drifttid på knappa 15 timmar, men det är beroende på hur det används under den tiden och hur tillverkaren har kommit fram till förbrukningen, jag brukar generellt anta att alla siffror är glädjeberäkningar med förhållanden som inte är tillämpbara vid verklig användning.

Jag gissar att du får ut 8-11 timmar ur kylskåpet med ett 115Ah batteri.

Behöver du mer väljer du ett batteri med högre Ah, vilket såklart blir dyrare.
 
D Daniel 109 skrev:
Ladda aldrig ut ett blybatteri mer än 50%. Se till att dra el från bilen under färd.
Biltemas priser ligger i nivå med Bauhaus. Biltema har sålt både bra och dåliga batterier. Men när priset är samma skulle jag valt ett batteri från en etablerad känd tillverkare. Det kan vara samma leverantör på biltema, men man har ingen aning.
Ok tack. Tror att det blir batteriet från Bauhaus, Exide dual multifit 12 v 115 ah 1895:- om nu måtten stämmer.
 
Exide, Tudor, Varta alla är hyfsade men din fråga om det laddas under färd av bilen så gör det kanske det men jag upptäckte i min husvagn att strömmen inte kom i rätt pol i kopplingen så kylskåpet gick inte alls eftersom det inte går på batteri alls om inte bilen skickade nog med ström i rätt pol, rätt vanligt vet jag numera. Orkade inte fundera mer på detta utan kör på gasol under transport.
 
Mitt svar var kanske förvirrat, men den går alltså på batteri? Min husvagns kylskåp går tydligen inte alls på batteri utan endast 230V, gasol eller direkt från bilen, vilket då inte är kopplat på min bil.
 
ARJU ARJU skrev:
Det motsvarar ditt gamla batteri, du kan förvänta dig samma driftslängd som när ditt gamla batteri var nytt.

Typetiketten på kylen anger 7,7A
Batteriet har 115Ah kapacitet.

Det ger en teoretisk drifttid på knappa 15 timmar, men det är beroende på hur det används under den tiden och hur tillverkaren har kommit fram till förbrukningen, jag brukar generellt anta att alla siffror är glädjeberäkningar med förhållanden som inte är tillämpbara vid verklig användning.

Jag gissar att du får ut 8-11 timmar ur kylskåpet med ett 115Ah batteri.

Behöver du mer väljer du ett batteri med högre Ah, vilket såklart blir dyrare.
Detta kylskåp har kompressor, förbrukningen på 7,7A gäller bara när kompressorn går vilket den såklart inte gör hela tiden.
Hur ofta den går beror framför allt på hur varmt det är och hur ofta man öppnar skåpet.
Rimlig snittförbrukning ligger sannolikt mellan 1-4A vilket gör att batteriet räcker mycket längre än 10 timmar men det stämmer att man inte bör ladda ur vanliga ”blöta” batterier till mer än 50%, AGM klarar lite mer.
Du bör ta reda på hur batteriet laddas. Utan den informationen är det svårt att komma med bra råd.
Om batteriet får frekvent laddning så duger det bra med ett batteri för halva kostnaden av de förslag du fått.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Mitt svar var kanske förvirrat, men den går alltså på batteri? Min husvagns kylskåp går tydligen inte alls på batteri utan endast 230V, gasol eller direkt från bilen, vilket då inte är kopplat på min bil.
Jepp, batteriet sitter under kylskåpet, så som jag fattar det så försörjs kylen enbart av batteriet eller 230 v uttaget vid stillastående.
 
Börja med att ordna så att batteriet laddas när bilen är igång. Sen behövs inget stort eller dyrt batteri för att hålla kylan under pauserna.
 
useless useless skrev:
Börja med att ordna så att batteriet laddas när bilen är igång. Sen behövs inget stort eller dyrt batteri för att hålla kylan under pauserna.
Ja, det hade varit bästa lösningen. Kan det lösas så att batteriet till kylen slår till själv vid längre stillestånd?
 
Ja, det finns laddningsregulatorer för t ex husvagn som laddar vagnens batteri när bilmotorn är igång och kopplar bort bilen när den inte är igång för att inte ladda ur bilens batteri när man står still.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det finns laddningsregulatorer för t ex husvagn som laddar vagnens batteri när bilmotorn är igång och kopplar bort bilen när den inte är igång för att inte ladda ur bilens batteri när man står still.
Ok tack..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.