Hej. Vi har ett släp med ett kylskåp i. Under kylskåpet sitter det ett båtbatteri. Nu verkar det som att givit upp. Måste det sitta ett båtbatteri igen, eller funkar det med bilbatteri?
Etikett på ett Dometic kylskåp som visar modellnummer, spänning och andra tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett Tudor Marine & Leisure båtbatteri på 115Ah, 12V, TR550 monterat under kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett bilbatteri ( startbatteri) är ju designat för att kunna ge mycket hög ström under en kort tid medan ett fritidsbatteri/båtbatteri mer är gjort för lite lägre ström under längre tid, så jag skulle absolut välja ett fritidsbatteri för att driva kylskåpet. Kan ju även finnas ännu bättre typer, men det vet jag inte så mycket om.
 
  • Gilla
PNO
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ett bilbatteri ( startbatteri) är ju designat för att kunna ge mycket hög ström under en kort tid medan ett fritidsbatteri/båtbatteri mer är gjort för lite lägre ström under längre tid, så jag skulle absolut välja ett fritidsbatteri för att driva kylskåpet. Kan ju även finnas ännu bättre typer, men det vet jag inte så mycket om.
Tack så mycket för info.
 
Ett Tudor batteri kostar nästan 3000 kr. Hade det funkat med detta batteri i stället från Bauhaus, som kostar 1895?
 
  • EXIDE Dual Marine Multifit 12V 115Ah marinbatteri från Bauhaus för 1895 kr, visas på produktwebbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av produktsida för marinbatteri, teknisk information och kundservicealternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tudor är bara ett av Exides varumärken nu för tiden och många batterier är samma med olika etiketter.
Exide-batteriet i länken lär vara ett bra alternativ.
Jämför även med Svenska Batterilagret som brukar ha batterier till riktigt bra priser.
 
P-plats P-plats skrev:
Tudor är bara ett av Exides varumärken nu för tiden och många batterier är samma med olika etiketter.
Exide-batteriet i länken lär vara ett bra alternativ.
Jämför även med Svenska Batterilagret som brukar ha batterier till riktigt bra priser.
Ok tack, ska jämföra med batterilagret..
 
Hitta detta hos Batterilagret. Skulle detta funka tro?
 
  • Varta Professional Dual Purpose 105 Ah batteri för start och förbrukning, modell LFS105N, prisvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett foruminlägg om Varta Professional Dual Purpose batteris specifikationer för båtar och husvagnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
10 Ah lägre kapacitet än det gamla. Det vill säga att det laddar ur 9% snabbare.

Kolla yttermåtten på batteriet så att det får plats också.
 
Ok tack. Ska kolla måtten.
 
Kolla Biltemas utbud.
 
M Max R70 skrev:
Kolla Biltemas utbud.
Ok det ska jag göra..
 
Du är införstådd att kylskåpet förbrukar ett antal ampere vilket bör gå att utläsa i manualen eller på typetiketten och att antalet ampere timmar förkortat AH på batteriet ger dig en fingervisning om drifttid?

Biltemas batterier betraktar jag som ettårs produkter, dom tappar 30-60% av kapaciteten över ett eller två år, jag vet inte hur dom klarar att hålla så usel kvalitet men utfallet är jag rätt säker på då jag fått köpa och byta åt farsan i närmare 2 decennier.
Det funkar ju om det ska driva ett kylskåp även om kyltiden minskar men om man använder dem i båt blir det ganska jobbigt. Inte prisvärda är väl ett snällt omdöme.

Dom flesta stora märken som t.ex Exide håller bättre över tid.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Du är införstådd att kylskåpet förbrukar ett antal ampere vilket bör gå att utläsa i manualen eller på typetiketten och att antalet ampere timmar förkortat AH på batteriet ger dig en fingervisning om drifttid?

Biltemas batterier betraktar jag som ettårs produkter, dom tappar 30-60% av kapaciteten över ett eller två år, jag vet inte hur dom klarar att hålla så usel kvalitet men utfallet är jag rätt säker på då jag fått köpa och byta åt farsan i närmare 2 decennier.
Det funkar ju om det ska driva ett kylskåp även om kyltiden minskar men om man använder dem i båt blir det ganska jobbigt. Inte prisvärda är väl ett snällt omdöme.

Dom flesta stora märken som t.ex Exide håller bättre över tid.
Ok tack. Släpet ska ner till Frankrike och resan tar i runda slängar 13 timmar. Klarar ett Exide batteri kyla kylskåpet i så många timmar tro, om nu det inte blir nån extrem värmebölja?
 
I ingemarlundgren skrev:
Ok tack. Släpet ska ner till Frankrike och resan tar i runda slängar 13 timmar. Klarar ett Exide batteri kyla kylskåpet i så många timmar tro, om nu det inte blir nån extrem värmebölja?
Vad tror du om batteriet från BAUHAUS?
 
J
7.7A vid 12V ger 14.9 tim från ett 115Ah batteri frånsett överföringsförluster och övriga förbrukare.
105Ah ger ca 13.6 timmar.
Sätt i ett så stort batteri du får plats med om du vet att du behöver köra från batteriet under långa perioder utan laddning..
Batteriet laddas inte när vagnen är kopplad till bilen och bilen är igång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.