Var befinner du dig någonstans? Hornbach har normalt lite från Roth på hyllan men att bara skruva loss slingan från fördelaren och sätta lämplig huv där är troligtvis det enklaste
 
  • Gilla
Madhul72 och 1 till
  • Laddar…
Nu fick jag på en klämringskoppling och ett lock med lin och pasta så blev det tätt!
Den trasiga slingan och lite till är urkopplat, jag har trycksatt systemet igen och allt har klarat sig. Stort tack för all hjälp :)
Rörledningar och ventiler, antagligen för vatten, vid en vägg, med en metallskål i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Var befinner du dig någonstans? Hornbach har normalt lite från Roth på hyllan men att bara skruva loss slingan från fördelaren och sätta lämplig huv där är troligtvis det enklaste
Tack för tipset! Det blev kanon med ett lock på slingan.
 
  • Gilla
Madhul72
  • Laddar…
Bara undrar... varför bila, gräva, spika, borra, såga e t c utan att först ta reda på vad som finns innanför?
 
  • Haha
Christer G.V.
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Bara undrar... varför bila, gräva, spika, borra, såga e t c utan att först ta reda på vad som finns innanför?
Angående din första fråga...
Kolla alltid vad dina åtgärder kan medföra innan Du kör igång.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Det var väl en ytterst märklig kommentar?
 
  • Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
Kan ju vara lönsamt att kolla först, innan man går lös...
Eller antog man att det inte skulle kunna finnas nåt känsligt i golvet?

Då kan man fråga sig på vilka grunder.

Men visst, frågan var väl typ: Vad gör vi nu?
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Tråkigt! Om jag var du så hade jag stängt av bergvärmepumpen och ringt en VVS:are som stänger av slingan helt och kollar tryck i resten av ditt system.

En golvvärmeslinga får tyvärr inte skarvas, men jag antar att den ändå skulle plockas bort?
jodå det får man sen enligt säkert vatten gör man en avvikelse.
 
  • Haha
Christer G.V.
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Tråkigt! Om jag var du så hade jag stängt av bergvärmepumpen och ringt en VVS:are som stänger av slingan helt och kollar tryck i resten av ditt system.

En golvvärmeslinga får tyvärr inte skarvas, men jag antar att den ändå skulle plockas bort?
Klart att man får laga en golvvärmeslinga!
Fråga vilket försäkringsbolag som helst!
 
D Doldaskruvar skrev:
Stort tack för alla svar!
Jag fick tag på Varma golv som gav bra råd.
Precis som ni nämner så är jag orolig för cirkulationspumpen. Problemet är att den inte har någon egen brytare utan slugt nog är det monterat så att jag måste stänga av hela bergvärmesystemet om jag skall stänga av den. Om jag gör det så får jag inget varmvatten.
En ytterligare komplicerande faktor är att det inte finns några avstängningar på slingorna i systemet. För att kunna stänga av de slingor som gått hål i måste jag ha två Roth handregleringsvred som stänger ner ventilen för returen. Tilloppet kan jag stänga med en insexnyckel.
[bild]

Självklart är det svårt att få tag i sådana handregleringsventiler, som är beställningsvara på Ahlsells.
Om jag inte kan stänga slingan kan jag heller inte fylla på vatten, så nu är det lite moment22. Men på måndag skall jag kunna få tag på handregleringsvred, och kunna åtgärda det hela.

Sedan har jag också kommit fram till att den här delen av huset som är en tillbyggnad är ett fullhack när det gäller golvvärmen. Värmen har aldrig riktigt fungerat i den delen, men resten av huset har varit perfekt.
Enligt min analys måste problemet vara att de istället för att på ett korrekt sätt installera två nya slingor från värmekällan; har kopplat på utbyggnaden på en slinga som i original hör till tvättstugan. Då blir det för stort motstånd i systemet.
Så när de byggde tillbyggnaden har de bilat upp en del av originalbetongplattan, så mycket att de kom fram till tvättstuge-golvvärmeslingan och skarvat den så att den matar ytterligare 3 rum.

Jag vet att det låter totalt sinnessjukt, och det kan ju såklart finnas någon koppling som jag inte hittat, men det är den enda rimliga förklaringen jag kan komma på baserat på den data jag för tillfället har.
Jag förstår dock inte vilken entreprenör som kommit på idén och trott att det skulle funka...
Det går ju inte att säga åt vattnet att det skall spara lite värme till de tre rum som ligger efter i turordning, termodynamikens lagar är ju rätt så tydliga med att energi avges till omgivningen enligt exakta principer.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar nu, eller kan det verkligen vara gjort på det här sättet?

Vad kostar det att dra nytt tillopp från värmepumpen, det kan väl omöjligt vara så dyrt att den förre ägaren skulle få för sig att det är en bättre lösning att hacka sig in på slingan i intill-liggande rum när man gör en utbyggnad på 30kvm??
Typiskt hemmapul! Ingen rörmokare som gjort detta! Kopplings-Nisse som har varit framme
 
X
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Typiskt hemmapul! Ingen rörmokare som gjort detta! Kopplings-Nisse som har varit framme
Ibland, så... undrar man om vissa hantverkare har fått sin legitimation i ett cornflakespaket.
Det finns tyvärr mindre lyckade hantverkare vilket nog flera i detta forum kan vittna om.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
@Doldaskruvar . När du ändå håller på: Fixa ett rörböjsstöd/fixtur för denna böj. Den är farligt nära att ”kinka”.
VVS-installation, ventiler, rör, röd markering, fästdetaljer, slang, möjlig indikation på läcka/problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kostnaden för att dra ny matning från VP beror ju på HUR man kan gå/dra dit.
Om det tex kanske går att koppla om så den bef slingan går som egen matning med ny styrning OM dim på rör klarar detta beror ju på hur långt det är emellan VP och värmebehovet.
Värme får man skarva, som andra nämnt, bara viktigt även dokumentera detta och verkligen provtrycka innan igengjutning.
Roth går att få tag på bla Hornbach men bättre beställa direkt. Har du en röris inblandad så kan denne faktiskt tom få kalkyl på vad som behövs för att drifta det som finns. Tex koppla loss och köra vardera slinga varmt och med värmekamera se hur det är draget och rita upp samt få reda på längden. Dimension står på rören. De kan sitt och vips har du fungerande värmegolv utan att behöva lägga om allt👍
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
@Doldaskruvar . När du ändå håller på: Fixa ett rörböjsstöd/fixtur för denna böj. Den är farligt nära att ”kinka”.
[bild]
Stort tack för tipset! Ska åtgärdas 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nagaszaki Nagaszaki skrev:
Kostnaden för att dra ny matning från VP beror ju på HUR man kan gå/dra dit.
Om det tex kanske går att koppla om så den bef slingan går som egen matning med ny styrning OM dim på rör klarar detta beror ju på hur långt det är emellan VP och värmebehovet.
Värme får man skarva, som andra nämnt, bara viktigt även dokumentera detta och verkligen provtrycka innan igengjutning.
Roth går att få tag på bla Hornbach men bättre beställa direkt. Har du en röris inblandad så kan denne faktiskt tom få kalkyl på vad som behövs för att drifta det som finns. Tex koppla loss och köra vardera slinga varmt och med värmekamera se hur det är draget och rita upp samt få reda på längden. Dimension står på rören. De kan sitt och vips har du fungerande värmegolv utan att behöva lägga om allt👍
Det låter ju som en riktigt bra idé! Med värmekameran kan jag få få koll på hela systemet, och sedan få det som inte är optimalt fixat.

Värmepumpen står vägg i vägg med badrummet, så det är enkelt att dra nytt direkt från pumpen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.