Den här tråden började som en sidodiskussion i tråden Jobbig granne
https://www.byggahus.se/forum/threads/jobbig-granne.349395/
/Moderator
--------
https://www.byggahus.se/forum/threads/jobbig-granne.349395/
/Moderator
--------
Jag dunkar ofta till bilar med handflatan när de kör för nära när jag är ute och cyklar. Smäller duktigt i bilen utan att skada den.T ToRy skrev:
Redigerat av moderator:
Det är ganska riskabelt att göra i dagens samhälle - man vet aldrig vem som sitter i bilen. Somliga tycker det är värt att mörda för en hundralapp.Anna_H skrev:
Min bror drämde till en bil som höll på att köra på honom på en gågata och ut flög en snubbe från ett "socialt utsatt område" som det heter nu för tiden.
Jag såg en gubbe som dunka till en spegel, men det gick inte så bra för honom(det va en spegel som inte vek sig) gubben for ner i diket med cykeln, vet inte hur det gick för honom, men ambulansen fick hämta honom.Anna_H skrev:
Bilen stannade på platsen och ett par vittnen vittna att gubben slagit på bilen så det blev tydligen en anmälan om skadegörelse hörde jag senare.
Kan vara värt att tänka på innan man bryter mot lagen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 254 inlägg
Man måste vara taxiförare för att tro att streckade linjer bara är pynt på gatorna. Själv skulle jag dock vara ganska förvånad om det inte visar sig att filmen är minst fem–sex år gammal. Särskilt stockholms bussförare tycker jag idag visar upp ett närmast änglalikt tålamod när de måste korsa cykelfiler (vilket de ofta måste). Horribla exempel kan man förstås alltid hitta, men generellt skulle jag säga att det är mycket bättre nu än relativt nyligen.
Tror inte att den bilisten hade särskilt mycket problem med sitt lagbrott där, eller hur? För om en cyklist nåt att smälla till bilen har bilen kört för nära. tyvärr har vi inte fått igenom kravet på 1,5 meter, utan det står bara något luddigt om säkert avstånd.wildeside skrev:Jag såg en gubbe som dunka till en spegel, men det gick inte så bra för honom(det va en spegel som inte vek sig) gubben for ner i diket med cykeln, vet inte hur det gick för honom, men ambulansen fick hämta honom.
Bilen stannade på platsen och ett par vittnen vittna att gubben slagit på bilen så det blev tydligen en anmälan om skadegörelse hörde jag senare.
Kan vara värt att tänka på innan man bryter mot lagen.
Att dunka till spegeln är ju bara dumt, det är i plåten man klappar till, när en bilist bryter mot väjningsplikten.
Oavsett vem som har rätt eller fel i olika trafiksituationer så är cyklister den farligaste medtrafikanten av alla.
Dom rör sig snabbt och ljudlöst och "äger" både vägar, cykelbanor och övergångsställen.
Dom rör sig snabbt och ljudlöst och "äger" både vägar, cykelbanor och övergångsställen.
Trist attityd...M MagHam skrev:
VTI har faktiskt kollat det där. Det är i de flesta fall gående eller bilister som är vållande, medan cyklister gör så gott de kan för att undvika olyckor.
Många bilister tror på fullt allvar att cyklister alltid ska lämna företräde, vet inte att de räknas som vilket fordon som helst, och att exempelvis högerregeln, utfartsregeln och en hel del andra regler gäller gentemot cyklister, men att det dessutom finns en del specialregler, tex att en cyklist har rätt att köra rakt fast man står längst till höger och att bilister som ska svänga höger då har väjningsplikt.
Många gående vet inte att det är olagligt att gå på cykelbana, och de vet ofta inte heller att man måste gå på vänster sida när man går på GC-bana elelr att man som gående är skyldig att lämna företräde när man korsar cykelbana elelr GC-bana om det inte finns ett markerat övergångsställe.
Att skylla på att cyklister är snabba och ljudlösa är en patetisk ursäkt. Som bilist måste man kunna hålla i minnet att man körde om en cyklist för 100 meter sedan och inse att denna har kommit ikapp och står till höger vid rödljuset, även om hen hamnat i den döda vinkeln. Och som gående måste man inse att man är en trafikant som har skyldigheter gentemot andra trafikanter och inte bara kliva rakt ut utan att titta över axeln, precis som man i bil aldrig byter till omkörningsfilen utan att kolla i backspegeln.
Källa: VTI. Kolla där.