Den här tråden började som en sidodiskussion i tråden Jobbig granne

https://www.byggahus.se/forum/threads/jobbig-granne.349395/

/Moderator

--------


T ToRy skrev:
Hade någon kört så nära mig hade även min näve åkt ut...
Jag dunkar ofta till bilar med handflatan när de kör för nära när jag är ute och cyklar. Smäller duktigt i bilen utan att skada den.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Fadai och 13 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag dunkar ofta till bilar med handflatan när de kör för nära när jag är ute och cyklar. Smäller duktigt i bilen utan att skada den.
Det är ganska riskabelt att göra i dagens samhälle - man vet aldrig vem som sitter i bilen. Somliga tycker det är värt att mörda för en hundralapp.
Min bror drämde till en bil som höll på att köra på honom på en gågata och ut flög en snubbe från ett "socialt utsatt område" som det heter nu för tiden.
 
  • Gilla
TorbjörnG och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Anna_H Anna_H skrev:
Jag dunkar ofta till bilar med handflatan när de kör för nära när jag är ute och cyklar. Smäller duktigt i bilen utan att skada den.
Jag såg en gubbe som dunka till en spegel, men det gick inte så bra för honom(det va en spegel som inte vek sig) gubben for ner i diket med cykeln, vet inte hur det gick för honom, men ambulansen fick hämta honom.
Bilen stannade på platsen och ett par vittnen vittna att gubben slagit på bilen så det blev tydligen en anmälan om skadegörelse hörde jag senare.
Kan vara värt att tänka på innan man bryter mot lagen.
 
  • Gilla
  • Haha
Hallerudsbo och 8 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Några av filmerna ovan är inte speciellt nära. Eller delvis orsakade pgs dålig framförhållning av cyklisten själv.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Maddee och 7 till
  • Laddar…
Man måste vara taxiförare för att tro att streckade linjer bara är pynt på gatorna. Själv skulle jag dock vara ganska förvånad om det inte visar sig att filmen är minst fem–sex år gammal. Särskilt stockholms bussförare tycker jag idag visar upp ett närmast änglalikt tålamod när de måste korsa cykelfiler (vilket de ofta måste). Horribla exempel kan man förstås alltid hitta, men generellt skulle jag säga att det är mycket bättre nu än relativt nyligen.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag såg en gubbe som dunka till en spegel, men det gick inte så bra för honom(det va en spegel som inte vek sig) gubben for ner i diket med cykeln, vet inte hur det gick för honom, men ambulansen fick hämta honom.
Bilen stannade på platsen och ett par vittnen vittna att gubben slagit på bilen så det blev tydligen en anmälan om skadegörelse hörde jag senare.
Kan vara värt att tänka på innan man bryter mot lagen.
Tror inte att den bilisten hade särskilt mycket problem med sitt lagbrott där, eller hur? För om en cyklist nåt att smälla till bilen har bilen kört för nära. tyvärr har vi inte fått igenom kravet på 1,5 meter, utan det står bara något luddigt om säkert avstånd.

Att dunka till spegeln är ju bara dumt, det är i plåten man klappar till, när en bilist bryter mot väjningsplikten.
 
  • Gilla
  • Haha
Mixon69 och 2 till
  • Laddar…
 
  • Arg
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
[media]
Vore intressant att veta vad som föregick det där! Är det samma cyklist som stoppade trafiken på en gata för att han vägrade flytta sig för en lastbil? Eller finns det fler idioter på cykel?
 
  • Gilla
jim_b och 6 till
  • Laddar…
hsd
Det finns flera....
 
  • Gilla
  • Älska
jim_b och 6 till
  • Laddar…
De är nog alltid (övre) medelålders män dock...
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Oavsett vem som har rätt eller fel i olika trafiksituationer så är cyklister den farligaste medtrafikanten av alla.
Dom rör sig snabbt och ljudlöst och "äger" både vägar, cykelbanor och övergångsställen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
KarlstadPeter och 14 till
  • Laddar…
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
Gunnic och 4 till
  • Laddar…
C
Ha ha ha, precis det där hände mig, men bil vs. bil. Fick backa 500 meter för att en mötande bil inte hade lust att köra åt sidan och släppa förbi mig.
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Oavsett vem som har rätt eller fel i olika trafiksituationer så är cyklister den farligaste medtrafikanten av alla.
Dom rör sig snabbt och ljudlöst och "äger" både vägar, cykelbanor och övergångsställen.
Trist attityd...
VTI har faktiskt kollat det där. Det är i de flesta fall gående eller bilister som är vållande, medan cyklister gör så gott de kan för att undvika olyckor.

Många bilister tror på fullt allvar att cyklister alltid ska lämna företräde, vet inte att de räknas som vilket fordon som helst, och att exempelvis högerregeln, utfartsregeln och en hel del andra regler gäller gentemot cyklister, men att det dessutom finns en del specialregler, tex att en cyklist har rätt att köra rakt fast man står längst till höger och att bilister som ska svänga höger då har väjningsplikt.

Många gående vet inte att det är olagligt att gå på cykelbana, och de vet ofta inte heller att man måste gå på vänster sida när man går på GC-bana elelr att man som gående är skyldig att lämna företräde när man korsar cykelbana elelr GC-bana om det inte finns ett markerat övergångsställe.

Att skylla på att cyklister är snabba och ljudlösa är en patetisk ursäkt. Som bilist måste man kunna hålla i minnet att man körde om en cyklist för 100 meter sedan och inse att denna har kommit ikapp och står till höger vid rödljuset, även om hen hamnat i den döda vinkeln. Och som gående måste man inse att man är en trafikant som har skyldigheter gentemot andra trafikanter och inte bara kliva rakt ut utan att titta över axeln, precis som man i bil aldrig byter till omkörningsfilen utan att kolla i backspegeln.

Källa: VTI. Kolla där.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Inkan och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.