Jag lovade en man på min gata en garanti på att hans bil inte skulle vara i körbart skick nästa gång han körde så fort.
Det förstog han.
 
pajsen skrev:
Jag lovade en man på min gata en garanti på att hans bil inte skulle vara i körbart skick nästa gång han körde så fort.
Det förstog han.
Ja, för civil olydnad och hot om våld är ju alltid bästa lösningen :rolleyes:
 
Milkshaken
Det finns alldeles förträffliga farthinder att gräva ned.... Dom är fyrkantiga och toppiga....
vet att i Oskarshamn när jag bodde där för ett antal år sen, så klagade busschaufförerna på att en linje domkörde var det ca, 38 st!!!! farthinder modell bulor, asfaltsknölar odyl....
Facket kopplades in, arbetsskador skrevs.... Då jävlar hände det grejer.... Oskarshamns politiker bestämde att det skulle grävas ned fyrkantiga betonghinder... toppiga.... Och resultatet blev faktiskt mycket bra... Tunga trafikens hjul går förbi utan hopp... dom byggde samtidigt avsmalning för att inte bussarna skulle köra för fort.... Bilisterna skumpar upp med en hjulsida, och det rätt kraftigt.... Funkade kanon....

Tyvärr vet jag inte namnet på dessa farthinder, men det går ju att söka för den som vill.,.
 
De är bra, mycket skönare än "sleeping policeman" som bara nöter ut bussningar även om man kör sakta
 
cheetah1 skrev:
Du kan ansöka hos kommunen om att dom sätter upp såna där blomkrukor som farthinder. Det är lite mer tvingande än en slang.

anmäl till kommunen tala med grannarna så får ni en ritning på hur ni ska bygga krukorna och vilka avstånd som gäller
när ni är klara med krukorna kommer en tillsyningsman/kvinna ut och inspekterar och markerar i gatan vart de ska stå och sedan kan ingen klaga på att de står där..

har funkat perfekt på våran gata.. nu måste de dock plockas bort den 1a nov till sista april pga snöröjningen.. som förra året var obefintlig... vilket höll nere hastigheten ändå... :cool:
 
Kan erkänna att jag kör ofta lite för fort i vårt område. En vattenslang kommer garanterat inte hjälpa i längden. Dockor som står vid vägkanten fungerar bara första gången man passerar. Det som jag tror fungerar bäst är att gå över till berörda grannar och på ett lugnt och sansat sätt be dom ta det lite lugnt utanför dig för att du är orolig för barnen.

En gång kom en granne utrusandes i gatan från ett "gömställe" bakom häcken. Stannade självklart och var redigt förbannad då han kunde skapa en olycka helt i onödan. Han bor på en sträcka där folk ofta kör för fort men det gjorde jag själv inte den gången. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.