Hej,

Nu när det äntligen blivit bättre väder märker vi i området att bilarna tydligen går snabbare vid fint väder. Skyltar som "Lekande barn" etc. har inte gjort någon skillnad så jag skulle vilja lägga ut en mindre markering för att verkligen påminna folk om att hålla nere hastigheten. Jag hade tänkt att testa med att bulta fast en armerad vattenslang, alltså något som syns och känns och låter lite, men som egentligen inte påverkar. Jag är dock osäker på vad jag skall använda för att fästa den. Någon som har en idé och var man kan köpa denna typ av fästanordningar?
 
Trodde faktiskt det var tvärtom; vid regn är det mer syre i luften och detta påverkar en förbränningsmotor positivt. ;)
 
perrand skrev:
Hej,

Nu när det äntligen blivit bättre väder märker vi i området att bilarna tydligen går snabbare vid fint väder. Skyltar som "Lekande barn" etc. har inte gjort någon skillnad så jag skulle vilja lägga ut en mindre markering för att verkligen påminna folk om att hålla nere hastigheten. Jag hade tänkt att testa med att bulta fast en armerad vattenslang, alltså något som syns och känns och låter lite, men som egentligen inte påverkar. Jag är dock osäker på vad jag skall använda för att fästa den. Någon som har en idé och var man kan köpa denna typ av fästanordningar?
Krävs bra mer än en vatten slang för att jag ska sänka farten.... Inte sagt att jag kör fort men jag skulle inte bromsa iaf... Möjligen första gången.
 
ansök hos kommunen om en bula istället
 
Tycker nog du ska kolla juridiken först...
 
Skulle det hända något för att vattenslangen ligger där, föraren tapar koncentratonen från bilkörning för han undrar vad det är och kör på en unge (dramatik) så vill inte jag stå i dina skor när juridiken kommer.
 
Ser du nototiska fortkörare som du känner igen å tipsa polisen, det är en rätt tacksam arbetsuppgift för dem.

Ett alternativ är att du helt sonika kliver ut i gatan så får dem sig en tankeväckare. . När jag löptränar och mötande bilar struntar i att hålla avstånd i sidled så kliver jag ut i körbanan och är beredd att kasta mig i diket. Funkar varje gång!
 
Det är ett mindre villområde med en samfällighet. Givetvis ber jag om tillåtelse från styrelsen. Slangen är inte menad att få folk att sänka farten som ett fartgupp, utan helt enkelt för att påminna. Det är en handfull grannar som kör fort. Jag och många andra har pratat med dessa grannar och de säger att de skall tänka på farten och håller låg hastighet ett tag, men sedan kryper det uppåt igen. Slangen är helt enkelt en markering typ "Ja just det ja, 30 var det". Det är tråkigt att folk inte förstår att de kan hålla 60 runt en tvär, skymd krök där barn brukar raca med bobby-cars och kick-boards... Men jag tror ärligt talat inte att de gör det på ren djävulskap, utan jag tror faktiskt att de inte inser vilken hastighet de håller.

Att den skulle vara livsfarlig har jag svårt att tro med tanke på alla slangar/sladdar som vägverket lägger ut när de skall mäta belastning på olika vägar. Möjligt att man bör använda något mer beständigt än just en vattenslang i och för sig.
 
C
Du kan ansöka hos kommunen om att dom sätter upp såna där blomkrukor som farthinder. Det är lite mer tvingande än en slang.
 
Å andra sidan är vägen är till för att köra på, cykla på och gå på, inte för barnen att leka på. Tänk på en gata som ett järnvägsspår. Vem skulle på allvar föreslå ett järnvägsspår som en bra lekplats för barn? Det finns ängar, lekplatser, skogsdungar och andra roliga ställen där barn kan leka. Bättre än fartgupp är att med jämna mellanrum smala av gatan så att man naturligt sänker farten, till exempel med blomkrukor eller liknande. Inte lika påfrestande för bil, förare och miljö samtidigt som det skyddar barnen. Tycker jag, ska tilläggas.
 
C
HenrikHuslöse skrev:
Tänk på en gata som ett järnvägsspår. Vem skulle på allvar föreslå ett järnvägsspår som en bra lekplats för barn?
Säg inget.. :| Det finns folk till allt.
 
MP kom med ett förslag för nått år sen här att det skulle vara promenadhastighet i vissa områden, man skulle köra så pass sakta så att man i princip stog stilla och sen skulle man stanna så att barnen kunde leka färdigt innan man fortsatte......
 
Man blir aldrig förvånad över MP men ska inte låta tråden gå överstyr där.

Måste finnas bätrre sätt att lösa det på. Blom lådor låter som en bra ide t.ex
 
Redigerat:
HenrikHuslöse skrev:
Å andra sidan är vägen är till för att köra på, cykla på och gå på, inte för barnen att leka på.
1.) Oavsett vad man tycker om det så leker många barn där och det är inte barnens fel, utan föräldrarnas. Uppenbarligen är det barnen som får ta konsekvenserna oavsett vilket.

2.) Barn cyklar och går där också, vilket tydligen var godkänt enligt dig. På nämnda plats gör de fysiska betingelserna (avstånd, hastighet samt mänskilg reaktionstid) att om olyckan är framme så plockas vederbörande oavsett vad denna har för sig på vägen.

3.) Vid värsta stället gränsar vägen till en stor grönyta som är avsedd för lek (både enligt planritning och efter utformning), vilket gör att barn uppehåller sig där. När barn är uppe i varv tänker de inte (oavsett hur många gånger föräldrarna sagt till dem) att de måste gå försiktigt, titta sig för etc. De rusar ut ifall de skall springa efter en boll eller liknande.

Självklart kan man resonera så att "vägen är fan till för mig och vill jag köra 60 på 30-väg inne i ett barntätt bostadsområde får barnen fan skylla sig själva". Det är bland annat sådana vi har problem med.

För övrigt kan blomlåder nog vara bra idé. Kommunen är dock ointresserade då det är en vägförening, så det blir ju lite extra kostnader med att köra fram dem och ta bort dem varje år inför snöröjning, men det kan det ju vara värt.
 
perrand skrev:
För övrigt kan blomlåder nog vara bra idé. Kommunen är dock ointresserade då det är en vägförening, så det blir ju lite extra kostnader med att köra fram dem och ta bort dem varje år inför snöröjning, men det kan det ju vara värt.
Håller med om blomlådorna, där jag bodde förut hade, som jag förstod det, föräldrar satt ut blomlådor modell större på gatan med kommunens goda minne, och det var de boende som fick sköta om lådorna och ta in/ut dem till säsongsskiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.