P Prodigys skrev:
.....För att hantera motorkapen säkert ska man köra på full gas, annars blir det gyroeffekt av klingan.
Hur menar du?
 
Om det som finns under plattan är torr sand eller liknande som vill rasa så kan man med fördel vattna rikligt efter att man sågat, men innan man gräver fram sina rör.
 
M MagHam skrev:
Hur menar du?
Innan man lägger an klingan mot det man ska såga(eller om det man ska såga inte är djupt) så får man gyroeffekt på klingan om man inte kör full gas. Har man ett djupt spår typ som när man ska igenom ett golv så påverkar det inte mer ön att det går jävligt sakta om man inte har full gas.
 
Hmm.. I min värld blir gyroeffekten starkare ju snabbare ett föremål roterar.
 
  • Gilla
O3!
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Hmm.. I min värld blir gyroeffekten starkare ju snabbare ett föremål roterar.
Kanske gäller många föremål men inte just (husqvarnas) motorkapar.
 
...hmm...det måste ju vara iprincip omöjligt att bli av med den "effekten"....eller föresten, det räcker kanske med att ha något som snurrar vinkelrätt mot klingan för att få samma tröghet i alla riktningar. Då antar jag att man upplever att "gyroeffekten" är borta....

Detta förtjänar nog en egen tråd.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...hmm...det måste ju vara iprincip omöjligt att bli av med den "effekten"....eller föresten, det räcker kanske med att ha något som snurrar vinkelrätt mot klingan för att få samma tröghet i alla riktningar. Då antar jag att man upplever att "gyroeffekten" är borta....

Detta förtjänar nog en egen tråd.
Kan ju ha att göra med motorns positionering och kolvarnas rörelser o förhållande till klingan?
 
P Prodigys skrev:
Innan man lägger an klingan mot det man ska såga(eller om det man ska såga inte är djupt) så får man gyroeffekt på klingan om man inte kör full gas. Har man ett djupt spår typ som när man ska igenom ett golv så påverkar det inte mer ön att det går jävligt sakta om man inte har full gas.
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Har väl inte använt jättemycket, men har säkert 200-250 handhavande timmar och många gånger tjänar man på att gå på halvgas. Tycker nog snarare den är lättare att hantera då än om man skulle köra fullgas.
 
P Prodigys skrev:
Kan ju ha att göra med motorns positionering och kolvarnas rörelser o förhållande till klingan?
Jo men sitter det verkligen en vinkelväxel i dessa? Det verkar lite korkat...
 
H
Hoppas ni löst gyroeffekten. :D
Det blev bilning av resten, kändes för farligt med sågen och golvet var tunnare längre fram. Nu börjar avloppens skick visa sig... Skönt att byta!
 
  • Skadat och rostigt avloppsrör som delvis är uppbrutet, med synligt gammalt avfall och verktyg i en byggarbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oscarwww och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.