Staffans2000
Halleluja!!

Du har bin.
Hur många gånger har pollinerarna stuckit dig och de dina? Varför måste du utrota ditt bisamhälle?
Vildbin är snart utrotningshotade pga. våra miljögifter.
Var istället stolt över att bina valt att stanna hos dig. Som belöning pollinerar de dina grödor.

De flesta inläggen ovan, är av naturen: Kärringsnack!!! Alla flickor som inte tillhör den manliga fjollflocken behöver inte känna sig träffade. Att vuxna "karlar" ynkar sig över bin, det är bara patetiskt!!!

Staffan

Det är obegripligt att folk fortfarande försöker förgifta naturen alla djur, samtidigt som de påstår sig älska sina barn. Men ge dem en dräglig framtid, nääää.
 
Redigerat:
  • Gilla
misingen och 3 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Att utrota vildbina är väl inte det primära här utan huruvida de ska ses som skadedjur eller ej? Är det bra för huset att ha ett bisamhälle levandes i sig?
 
Staffans2000
Det är utrotning som gäller! " Fast visst måste jag få väck det på nåt vis.". Att diskutera med dem, fungerar nog inte. Till skillnad mot getingar, bygger bina sitt "hus" av vax. Om inte TS. gjort detsamma, skadar näppeligen bina huset. Använd skallen! Om bin skadar ditt hus, skulle de i såfall inte "käka upp" sin egen bikupa?

Lite bifakta http://www.naturskyddsforeningen.se...ment/Faktadokument/Visste du detta om bin.pdf

Vänliga hälsningar: Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Det är utrotning som gäller! " Fast visst måste jag få väck det på nåt vis.". Att diskutera med dem, fungerar nog inte. Till skillnad mot getingar, bygger bina sitt "hus" av vax. Om inte TS. gjort detsamma, skadar näppeligen bina huset. Använd skallen! Om bin skadar ditt hus, skulle de i såfall inte "käka upp" sin egen bikupa?

Lite bifakta [länk]

Vänliga hälsningar: Staffan
Nu verkar det ju faktiskt som om TS bor i ett hus, och inte en bikupa. Jag måste nog säga att jag känner en viss sympati för TS som vill ha bort bina från taket/väggen. Om någon då ville flytta samhället till en bikupa vore väl alla nöjda, men det har ju redan diskuterats tidigare i tråden och verkar väl inte helt lätt.
 
Staffans2000
Jag menar att bina inte kommer att skada huset, eftersom det är gjort av samma material som en bikupa.

staffan
 
Tambin svärmar ibland och när de sätter sig på en olämplig plats som denna bör man tillkalla en biodlare som kan plocka ner svärmen. Att ge sig på dem utan skyddsutrustning kan vara farligt dessutom.

Bin gör en väldig nytta. Honungen är inte den viktigaste utan att de pollinerar blommor så att det blir frukt och bär. Globalt sett är bin mycket utsatta av olika skäl och när jag läser denna forumtråd så känns det som att det finns ännu större anledning till oro. Att hälla bensin på bin är lika dumt som att hälla ut bensin i sitt eget kylskåp.
Så var rädda om bina och varje gång du äter en honungsmacka så säg "tack", eftersom du då äter så mycket honung som 15 bin samlar ihop under sin livstid.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Bor du i Stockholmsområdet kan jag vara intresserad av att adoptera bina. Det förutsätter dock att vinden är tillgänglig eller att vi kan öppna upp vägg/vind.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Ingen hjälp att få på försäkringen mer än "utvärtes" anticimexattack. Nu är det lite kyligare och det syns inte till ett bi, dock hörs dom ganska tydligt om man lägger örat mot sovrumsväggen. Och då har jag ändå gips, 45mm isolering, sedan tretex och till sist 3 tums plank.

Vågar mig nog upp nu när det är kallt och köra ett hål med en typ 40mm hålsåg. Sedan skruva dit en rörstos och koppla en slang till avgassystemet på bilen.
 
heliac skrev:
Vågar mig nog upp nu när det är kallt och köra ett hål med en typ 40mm hålsåg. Sedan skruva dit en rörstos och koppla en slang till avgassystemet på bilen.
Om du nu ska gasa ihjäl dom varför inte borra ett litet hål och spruta in Radar istället? Verkar betydligt enklare, orsakar mindre åverkan på huset och funkar antagligen bättre.
 
En dos myrr som ser till att drottningen dör är nog första steget, och sedan en rejäl dammsugning.....och sen får du nog bryta upp så du kommer åt att rensa bort honung och allt annat smarrigt därinne som lockar till sig andra mer förstörande gäster.

Våra naturvänner får ursäkta...tycker också att man ska acceptera bisamhållen så långt det är möjligt, men en situation som den TS har på så nära håll är knappast acceptabel..det är rent ut sagt farligt. Bina är inte aggressiva, men på så nära håll lär man provocera dem och konfronteras med dem av misstag, få dem i saftglas, blomkrukor etc...framgår inte om TS har småbarn, men har man det så är valet enkelt...bina måste bort.
 
heliac skrev:
Vågar mig nog upp nu när det är kallt och köra ett hål med en typ 40mm hålsåg. Sedan skruva dit en rörstos och koppla en slang till avgassystemet på bilen.
Fungerar bara om du har en gammal bil utan avgasrening
 
En grej som man skall tänka på är skillnaden i djurens gift.
Getingar går på andra insekter och har därför gift anpassat för det medans bina's gift är för att försvara kupan mot större djur dvs en attack från flera bin kan man bli väldigt dålig av rätt snabbt medans getingar bara gör ont en stund.

Lantmännen och även Anticimex har sprayburkar med rätt bra gifter och i nödfall fungerar Radar för getingar, detta är nervgift och spayas det även runt ingången så för de med sig det till boet.Myrr fungerar på samma sätt men svårt om de inte får det på sig. Avgaser tror jag inte ett dugg på.

Här skulle jag låtit Anticimex få spruta sitt och sen får man bryta upp efter några timmar/en dag.och rensa upp.

Jo, har tagit en del stora getingbon, sen hade vi bålgetingar här ett tag och trots att de är stora är de både fridlysta och rätt ofarliga. Dock inget djur man vill ha inomhus direkt.

Ett råd förresten, undvik att stå på stege och irritera dem om du inte har skyddsutrustning, trillar du så har du inte en chans och efter en biattack så är det 112 och ambulans som gäller.

/Kent
 
Ja nu är det 7år sen jag postade bilden på bina. Idag tog jag tag i det...är tvungen att komma fram med jobb på huset. Tyvärr var enda alternativet att döda dem....somnågon skrev de ha faktiskt inte stört mig alls. Men har jag varit för närgången med verktyg och maskiner har de blivit irriterade.

Jag borrade tre små hål där jag misstänkte att de höll till och hällde i några dl cellulosaförtunning med hjälp av tratt i varje hål. Sedan täppte jag till med papperstussar. Jag kan säga att nödutgången var förmodligen inte annpassad för det som hände där inne....det kom bara ut några stycken som däckade direkt.

När det lugnat sig var det bara att öppna...och det var stort. Hela 90 cm brett det ni ser på bilden.....

Öppnad bikupa med vaxkakor och bivaxrester, visar storleken på en boplats för bin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ca 5cm med bin på botten....måste vara tusentals.

Bikupa med mörka bin och vaxkakor mot en träyta, några bin däckade efter bekämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Synd som sagt att detta var enda utvägen....
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
harry73
All heder åt dig som hade kvar dom så länge och som uppdaterade tråden när de skulle bort
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.