Vad tycker du om skicket?

  • Antal röster
    45
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, vad ska en säga?

Det är betydligt lättare att vara ung och bo i ett mindre dekorativt hus om huset är ens eget (personlig erfarenhet). Om huset är hyrt kan en i princip kräva att huset är vädertätt, det finns någon slags värme, boytan är fri från fukt, mögel och ohyra, samt att vatten och avlopp fungerar och vattnet är drickbart. I övrigt är det i mångt och mycket upp till hyresvärdens goda vilja, och era överenskommelser om hur allt ska gå till.
Du kan t ex erbjuda dig att renovera fönstren själv, om hyresvärden står för kitt, färg och verktyg.

Källaren är inget lämpligt kontor imho. En sån källare (personlig erfarenhet igen) är jättebra att förvara potatis och syltburkar i, eller ha pannrum, eller ha tvättstuga, ställa sin extra frysbox, förråd för cyklar och dylikt, övervintra pelargoner eller dahliaknölar- men det är liksom alltid lite småkallt och röset (som vi säger i Småland) eftersom det är under jord. Att det är lite mögel i nåt hörn är mer eller mindre förväntat, och jag tror inte din hyresvärd kommer vilja dränera runt huset för den skull, tyvärr.

Har du diskuterat avstyckning och köp av huset med hyresvärden? De verkar inte så intresserade av att sköta huset, och kanske är mer intresserade av att få en slant och slippa problemet. Ett hus som ser ut som dina bilder ligger antagligen i ett område med låga fastighetspriser, därför borde det inte bli alltför dyrt för dig (och ev sambon).

Här motsäger du dig själv lite ang. mögel. Men jag kan ju tillägga att källaren är uppvärmd.

Jag har inte klagat på i närheten av alla husets brister för hyresvärden, jag föreslog bara att kunna bidra med högre hyra om de kunde tänka sig att dränera källaren. Bilderna och texten jag delat med mig av här på forumet pekar bara ut allt jag kunnat klaga på, d.v.s. flertalet grova brister på husets kondition.

Det jag funderat mest på är ju just frågan om möglet. Eftersom det finns i både källaren, flertalet fönster, samt gömt på väggen bakom kylskåpet. Allt pekar ju på att fukt finns i huset – resultatet är mögel. Mögel är en hälsofara och bör åtgärdas av hyresvärden. Sedan hur mycket som skall åtgärdas för att få bukt med problemet är inte något jag kan svara på, bevisligen.
 
Om du tänker lägga tid och kraft på att se vilka rättigheter du har som hyresgäst är det väldigt viktigt att du håller i huvudet att det är privatuthyrning och inte hyresrätt i ditt fall. Eller är det en hyresrätt du bor i? Du svarade inte på det, men på beskrivningen låter det som privatuthyrning och då är det andra regler än för en hyresrätt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
ThousandHounds ThousandHounds skrev:
Här motsäger du dig själv lite ang. mögel. Men jag kan ju tillägga att källaren är uppvärmd.

Jag har inte klagat på i närheten av alla husets brister för hyresvärden, jag föreslog bara att kunna bidra med högre hyra om de kunde tänka sig att dränera källaren. Bilderna och texten jag delat med mig av här på forumet pekar bara ut allt jag kunnat klaga på, d.v.s. flertalet grova brister på husets kondition.

Det jag funderat mest på är ju just frågan om möglet. Eftersom det finns i både källaren, flertalet fönster, samt gömt på väggen bakom kylskåpet. Allt pekar ju på att fukt finns i huset – resultatet är mögel. Mögel är en hälsofara och bör åtgärdas av hyresvärden. Sedan hur mycket som skall åtgärdas för att få bukt med problemet är inte något jag kan svara på, bevisligen.
Det är inte OK med mögel i själva bostaden. Mögel i källaren, vedboden eller var det nu är, blir svårare att kräva åtgärd mot. Påväxten runt fönsterbågarna går att tvätta bort själv, om hyresvärden är på det humöret kan det t o m anses ingå i den städning du själv ska sköta.
Mögel bakom kylskåpet beror troligen på otillräcklig ventilation. Räcker nog att dra ut kylskåpet lite från väggen.

Som privathyresgäst får en vara pragmatisk, det är skillnad mot att hyra lägenhet av ett stort bolag som har anställda vaktmästare och gör långa underhållsplaner.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.