Ja du har så rätt det blev ett väldigt stort projekt som jag egentligen inte kan ro i land med den lilla kunskap jag har.Som tur är finns ni ;) men jag ska jag göra mitt bästa jag kan!
Bifogar en liten bild för att få svar på mitt huvudbry, jag får som tur är hjälp med el och vvs iaf. Men hur gör jag på högersidandär jag bara kommit ner cirka 15 cm och jag behöver ju komma upp 50 cm med makadam...... Fattar inte hur jag ska göra med detta...
 
  • Huset från sidan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara att fylla upp med material till rätt nivå. En halv meter är inte så mycket om du vibrerar bra. Men använd inte makadam utan gärna samkross 0-32 för att komma upp i våg. Padda ordentligt gärna i flera omgångar och slutta ut i max ca: 30 graders vinkel från plattans nederkant. Kommer att bli perfekt hårt underlag.
Sedan kan du lägga 10-15 cm 16-32 makadam (eller 8-16 om du vill ha det lite lättjobbat) ovanpå som dränerande underlag för kantbalk + isoleringen/betongen.

Men visst borde det finnas fler än jag som kan svara dej på hur man gör.
Det är bra att få synpunkter från flera.
 
Ja absolut, alla är välkomna att svara! :)Men jag tackar för ett bra svar från dig iaf. (det var ungefär ett sånt svar jag hoppades på...)
En konstig fråga kvar innan jag kan komma vidare iaf...Jag kommer ju som sagt att dra avloppsrör under bjälklaget i den gamla husdelen, behöver jag isolera dessa rör som hänger i "luften". Isf vad isolerar jag dessa med. Det är sk "utomhusavloppsrör".

Hoppas på ett lika bra svar som förra gången;)

Tack igen för all hjälp detta forumet var ju guld värt!
 
Hur är övrigt vvs draget ?
I gamla hus från 1800-talet är oftast isoleringen bristfällig och torpargrunden ganska tät så att den vvs-dragning som finns fryser inte så lätt.
Att ge svar på din fråga är omöjligt utan att veta hur huset ser ut i torpargrunden.

Men normalt lägger man vvs i bjälklaget så att man inte riskerar att det fryser. Alt. bygger en isolerad låda under bjälklaget så att husets värme håller vvs dragningarna frostfria.
Det går även att lägga en värmekabel i röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.