Jag är i skedet att förbereda för gjutning av en betongplatta till en tillbyggnad där jag ska bygga badrum.Jag har grävt ner nytt vatten (kommunal vatten) som går upp i "plattan". Avloppet ska gå under den befintliga torpargrunden är tanken (kommunalt avlopp).
Nu kommer mina frågor, som jag försökt söka svar på.

Huset står i en sluttning vilket innebär att där jag gräver i "högsta" änden måste jag ner 40 cm och i andra änden räcker det med 15 cm för att hamna i "våg", måste jag gräva så djupt närmast huset i "högsta" änden eller kan jag låta det "slutta där" och fylla upp med makadam ändå. Är rädd att grunden inte står så djupt där.

vore jättetacksam för svar!

mvh Christian
 
  • DSC00090.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00091.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert . Men varför inte fortsätta som torpargrund. Tänk på att vattnet ska komma från väggen i ett badrum. Ska du gjuta, måste underlaget vara stabilt med kapilärt brytande +++
 
hmm nu satte du mig på pottkanten... Var en bekant som tyckte vi skulle förlägga vattnet rakt in i tillbyggnaden när vi ändå grävde. Men ska det upp i väggen direkt så är det kanske inte så lyckat i en yttervägg, eller det kanske är bra? Jag är novis på allt det här.......
 
ang. kapilärt brytande och stabilt underlag så består hela marken runt huset av enbart sten och sand så vattnet susar rakt igenom och sen ska ju makadam läggas i.
 
byggare_utan_kunskap skrev:
hmm nu satte du mig på pottkanten... Var en bekant som tyckte vi skulle förlägga vattnet rakt in i tillbyggnaden när vi ändå grävde. Men ska det upp i väggen direkt så är det kanske inte så lyckat i en yttervägg, eller det kanske är bra? Jag är novis på allt det här.......
I yttervägg?. Bara det blir draget på rätt sida av isoleringen.
Och tänk på det med frysrisken ;)
 
ja det vore ju en fördel att dra det på rätt sida ;) Vilket projekt man gett sig in på.....
 
Som det ser ut på bilden så har du inte gjort någon plats för isolerat kantelement. Mycket viktigt att du får kraftig isolering när du går upp med vattnet i yttervägg. Skall du ha golvvärme i plattan så har det ju mindre betydelse med tjocka isolerade kantelement för frysriskens skull men större betydelse för att inte värmen skall läcka ut där.
Har du isolerat det ingående vattnet ?

Det är bättre att gräva för mycket för att sedan fylla upp med makadam. För plattans bärighet bör du även gå ut med makadam en bra bit utanför kantbalken. Se bara till att dra ingående vatten i ett ytterrör så att det inte skadas av makadamen/betongen och att man kan dra ut röret vid ett ev. framtida byte av slang. Enl byggbestämmelserna skall det läggas så.

Att välja platta istället för torpargrund var rätt beslut. Du får en mycket säkrare grund att bygga ett tätt badrum på.
 
Tack för ett förträffligt svar "titanium". Jag funderade precis på detta med vattnet in och isolering osv..... Jag ska visserligen ha golvvärme i plattan, hur långt utanför bör jag gå med makadam.
Slangen är inte isolerad...men ligger på 1,5 m djup ändå fram till där den syns på bilden...den går uppåt ganska brant sedan. Ska jag gräva upp slangen en bit och isolera den från säg 1 m? Hur djupt bör jag börja med ytterröret runt slangen.
Bör jag gräva ur djupare?
Inväntar med spänning ett lika bra svar till.... :)
 
Känner man sig minsta osäker med att vatten kan frysa, bör en frysvakt installeras. Man behöver inte ha den inkopplat. Bara ifall. Jula har en 2 m för 499:-
 
Mitt tips "byggare_snart_med_kunskap" så skulle jag gå med makadam någon dm utanför den isolerade kantbalken som du ställer direkt på den packade makadamen. Lägg isolering som utkragning utanför kantbalken för att inte kylan skall tränga in under plattan. Läs mer på någon av isoleringsleverantörernas hemsidor. Där får du bra tips.
Du kan då även lägga lite extra markisolering ovanpå ingående vatten. Gärna 1½-2 m utkragning så slipper du att gräva upp och isolera.
Ytterröret är bra att lägga så att man kan komma åt detta utanför utkragningen, men det är mindre viktigt bara att du inte gjuter fast ingående vatten i plattan.
 
titanium skrev:
Mitt tips "byggare_snart_med_kunskap" så skulle jag gå med makadam någon dm utanför den isolerade kantbalken som du ställer direkt på den packade makadamen. Lägg isolering som utkragning utanför kantbalken för att inte kylan skall tränga in under plattan. Läs mer på någon av isoleringsleverantörernas hemsidor. Där får du bra tips.
Du kan då även lägga lite extra markisolering ovanpå ingående vatten. Gärna 1½-2 m utkragning så slipper du att gräva upp och isolera.
Ytterröret är bra att lägga så att man kan komma åt detta utanför utkragningen, men det är mindre viktigt bara att du inte gjuter fast ingående vatten i plattan.
Just detta är det många som missar.
 
utkragning, vad menas med det? 2meter. Förklara gärna det om det går. Tack för svaren
 
Den lägger man på utsidan.
 
  • ut.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok det ser ju väldigt smart ut. Men om jag gräver ut 2dm runt betongen och isolerar slangen som ni föreslagit, ska jag ändå gräva någon dm till neråt? Och huvudfrågan hur djupt kan jag gräva utan att riskera att huset sätter sig. Hus djupt brukar såna grunder stå? Byggt 1896. Svår fråga att svara på men värt ett försök;-)
 
byggare_utan_kunskap skrev:
Ok det ser ju väldigt smart ut. Men om jag gräver ut 2dm runt betongen och isolerar slangen som ni föreslagit, ska jag ändå gräva någon dm till neråt? Och huvudfrågan hur djupt kan jag gräva utan att riskera att huset sätter sig. Hus djupt brukar såna grunder stå? Byggt 1896. Svår fråga att svara på men värt ett försök;-)
Ja kantbalken skall stå så att det sluttar minst 45 graders vinkel från underkant på den. I ditt fall med väldränerad och packad mark räcker det att fylla makadam 16-32 ett par dm utanför. Självklart bör du även få plats med dränering om det slutar mot huset på någon del.
Samma med att gräva nära den befintliga grunden. Du bör inte gräva närmre/djupare än att du har en minst 45 graders lutning från undersidan på grunden. Så vida du inte stämpar upp (stödjer med kraftiga stockar, järnrör el dyl.) den gamla grunden och gjuter den nya plattan in under den gamla. Den gamla torpargrunden ser ju inte så tillförlitlig ut just där du gräver.
Hur mycket isolering har du räknat med under plattan ?
Du bör nog samla lite mer kunskap innan du ger dej i kast med alla delarna i detta projekt. Fast nu har du ju redan börjat så det är väl bara att göra det bästa av situationen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.