hej

har du gjort formen ännu annars har jag ganska bra tips, har gjutit både handfat och diskbänk.

man kan säga att bemix fungerar bra men det är svårt att få ut luft bubblor,
jag gjorde min form med melanin spånskiva, jätte bra resultat fast inte i skarvar, behövs inte vaxas alls.
kanterna använde jag formplyfa som jag skruvade på 45x45 sen ner i spånskivan. handfatet blev bäst men stora bubblor, jag hade 3 olika vibratorer och en var sexleksak, dock inget vidare bäst är tandborsten för där kan man sätta på en pinne med lite modifikation som man kan köra in i betongen.

jag har svart järnoxid i båda mina gjutningar provade mig fram till 6% i förhållande till cementvikten. lite bökigt att räkna dock så slutade med att jag skvätte på lite.

den i köket är gjord på vanlig finbetong, där missade jag att man inte skulle lagt i armeringen innan då jag fick rinningar runt den som syns på ovansidan, bäst är att hälla i betongen låta den börja bränna lite sen i med armeringen då tror jag man får bäst resultat.

min i köket är lite för lång också, c:a 3 meter, knäckte den när jag fällde ner den så blir att göra en ny nån gång. synd att jag krånglade med att fälla in diskhon i den bara. fråga på om du har mer funderingar,

Men kan inte säga att bemix är bäst, beror på hur du blandar rätt, har rätt form eller bra vibrationsmöjlighet,
men känner man på ytan så är den tätare än standard gjuta fin.

Lite bilder LIMG_1094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LIMG_1100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LIMG_1110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jeppeknaster och 1 till
  • Laddar…
Såg att du inte hittade den, fråga på Beijer eller annan så tar de hem den.
jag köpte min på fellesons i Växjö, har en bygghandlare i Växjö den på hyllan finns den garanterat i Stockholm.
Bermix är en betong med hög hållfasthet runt C80. tror även att den är lite expanderande så kolla efter expander betong med hög hållfasthet, dvs över 40.
 
Gjöt en platta på 80x150 cm som vi ska ha under kaminen istället för klinker. Använde expanderbetong (Weber 702), rinner nästan som ett trögare flytspackel. Blev en grymt jävla fin yta, inte en enda liten luftbubbla. Då vibrerade jag ändå bara väldigt väldigt försiktigt. Tyvärr vibrerade jag även efter att jag fyllt formen och lagt dit arm.nätet på ytan så det sjönk lite för djupt. Nu syns armeringsjärnets rutor genom svagt på ovansidan som en mörk skugga.... Bara till att göra om allt och lägga dit nätet UTAN att vibrera ner det. Sen tar jag nog ett finare nät, typ ett sånt man har när man flytspacklar. Nu hade jag ett vanligt rostigt nät och det blir uppenbarligen för tjockt om man har en tunnare skiva (28mm)

Vibreringen fixar du med en slagborrmaskin med en bult fastsatt i chucken. Men använder du expanderbetong ska du bara vibrera väldigt försiktigt.
Gjöt fönsterbänkarna till källaren för nåt år sen med vanlig finbetong som jag vibrerade ordentligt, blev inte i närheten så bra resultat. Ska göra köksbänkarna framöver och då kör jag lätt med expanderbetong.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
tackar, vi tänkte pigmenttesta osv så vi matchar klinkern, kommer nog dröja ett tag innan vi gjuter men formen är gjord ja
 
Googlat lite och tillverkarna själva rekommenderar tex

weber rep 931
och Finja Bemix

Men de verkar ju inte säljas någonstans

edit: Får kanske ringa runt, skrämmade, man löser ju allt på internet idag
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
@jeppeknaster Vad händer med weber 702 om man vibbrar för mycket?
 
@AndersMalmgren Weber rep 931 är det bara att ringa godtycklig bygghandel så tar de hem detta åt dig, eftersom det inte är grovbetong som är bulkvaran och gemene man/kvinna inte har greppat att det är skillnad på betong och betong så finns det oftast inte på hyllan. Proffsbutiker har ibland detta hemma men där brukar man inte få handla utan firma.

Vibbrar du en betong för mycket oavsett vilken får du en material separation, där finmaterialet, vattnet och ballasten separerar....

/Peter
 
O hur har ni valt att ytbehandla dessa för att kunna hålla dem rena från fett o tvålrester?
 
tackar, Jag har en firma dock inte inom bygg, men har fått regga mig på dahls, malmbergs etc så kan nog funka, du har inte tips på butik i Stockholm? får annars bita i det sura äpplet och vänta på lev.

ah, men då krävs det nästan en riktig vibrostav för att uppnå det.
 
caroline2014 skrev:
O hur har ni valt att ytbehandla dessa för att kunna hålla dem rena från fett o tvålrester?
Nej vi har inte valt, såpa ska tydligen ge obehandlat resultat, men inte ge så mycket skydd som tex vax men som ger en lätt gulnad yta
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
o bästa material för att bygga gjutform när målet är att få släta ytor?
 
  • Gilla
Robert Stenbackens
  • Laddar…
caroline2014 skrev:
o bästa material för att bygga gjutform när målet är att få släta ytor?
Bäst för rimliga pengar är troligen formplywood, men om pengar inte är ett problem går det säkert att få ännu bättre resultat med andra material. Jag själv använde en felköpt högblank garderobsdörr, det blev ruskigt bra yta!
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
@AndersMalmgren du kan nå separation med en fattigmans vibbro utan problem med expanderbetong, den ska inte vibbras mer än lite lätt för att få den att flyta ut.

@Caroline2014 de skivor jag gjutit har jag först behandlat med betongimpregnering för att stoppa suget och täppa till porerna sen kör du med olja vax eller vad du vill.

/Peter
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Jag använder formplyfa för underredet på formen och sedan lackad spånskiva från någon IKEA-möbel för sargen då jag vill ha en tjockare form där så att jag kan skruva fast 45 reglar för att tvinga ner cellplast för viktreducering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.