Fortsätter att yra på denna tråd..
Nu har jag knackat ner ca 70mm av betonggolvet på balkonen närmast dörren ca 350-450mm långt....och jag hittar ingen armering. Jag undrar då @justusandersson om det finns någon ritning ovanifrån hur armeringarna skall vara från huskroppen ut mot balkonen.... finns det någon sådan ritning? Jag har svårt att tro att det "bara" är gjutet rakt ut utan någon som helst förakring i betongen från huskroppen till balkongen. :(
Finns det någon här på forumet som är expert? :,(
 
Det kan ju vara så att det istället för traditionell armering finns ingjutna stålbalkar. Dvs inte kantbalkar som jag har talat om tidigare utan två stålbalkar av I-typ mitt i smeten. Eventuellt är övre flänsen bortskuren. Du har väl kommit ner under nivån för fuktisoleringen? Något finns där garanterat.
 
K
Blåbetongshus från 50 talet, bor själv i ett "Ytonghus" från 1955 och min balkong ser väldigt likvärdig ut med eran, med skillnaden på stålsmidet mer eller mindre.

Här ni mina original konstruktionsritningar från Ytonghus, 1955. Kanske hjälper dom Er på något vis.

Hönsnätet är nog bara för att naja armeringen så den ligger på rätt ställe under gjutningen.
 
  • Konstruktionsritningar från 1955 av en balkong till ett Ytonghus, med tekniska detaljer och snitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre konstruktionsritning av en balkong från 1955, märkt med "Ytonghus", detaljerad med mått och materialspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla konstruktionsritningar för ett Ytonghus från 1955, detalj av balkongsektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad bok som visar konstruktionsritningar från 1955 för Ytonghus, med mått och linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Originalkonstruktionsritning av Ytonghus balkongsektion från 1955, med tekniska noteringar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Aini
  • Laddar…
Suverän dokumentation! Längsgående armering i överkant och underkant, samt tvärgående i underkant. Så borde det vara. Om inte så är det två stålbalkar en bit från ytterkanterna.
 
H
J justusandersson skrev:
Suverän dokumentation! Längsgående armering i överkant och underkant, samt tvärgående i underkant. Så borde det vara. Om inte så är det två stålbalkar en bit från ytterkanterna.
Nä, varför skulle du behöva underkantarmering på en balkong de är helt onödigt.
 
H hul skrev:
Nä, varför skulle du behöva underkantarmering på en balkong de är helt onödigt.
Min kommentar avser dokumentationen som sådan inte en värdering av innehållet. Jag gissar att man använt den längsgående underkantsarmeringen som stöd för den tvärgående innan gjutningen.
 
H
J justusandersson skrev:
Min kommentar avser dokumentationen som sådan inte en värdering av innehållet. Jag gissar att man använt den längsgående underkantsarmeringen som stöd för den tvärgående innan gjutningen.
Aha uppfattade ditt svar som att du skrev att de skulle vara underkantsarmering på en balkong.
Men när jag läser om de så inser jag att de inte behöver vara de du menade.
 
J justusandersson skrev:
Det kan ju vara så att det istället för traditionell armering finns ingjutna stålbalkar. Dvs inte kantbalkar som jag har talat om tidigare utan två stålbalkar av I-typ mitt i smeten. Eventuellt är övre flänsen bortskuren. Du har väl kommit ner under nivån för fuktisoleringen? Något finns där garanterat.
Ja, jag har kommit till hälften av själva betongstommen.... jag har dock beställt en regelsökare som når ner till 750 mm , både för stål, trä, el, rör... kan ju inte knacka runt hur som haver om jag inte riktigt vet var de finns : )
Hittills har jag inte hittat något, vilket både känns konstigt och frustrerande. Du vet inte om det finns npgon form av sprängskiss ovanifrån på en sådan här balkong?
 
K KjellTimell skrev:
Blåbetongshus från 50 talet, bor själv i ett "Ytonghus" från 1955 och min balkong ser väldigt likvärdig ut med eran, med skillnaden på stålsmidet mer eller mindre.

Här ni mina original konstruktionsritningar från Ytonghus, 1955. Kanske hjälper dom Er på något vis.

Hönsnätet är nog bara för att naja armeringen så den ligger på rätt ställe under gjutningen.
Yes!!
Precis detta jag letade efter!!! Ja, vårt hus är ett Y-tong hus.
Ska kika på dessa ritningar och se om jag blir klokare!! Tusen tack : )
 
Nej, jag har inte hittat någon planritning över hur balkar kan vara placerade. Min erfarenhet säger mig att om det finns ingjutna stålbalkar så bör de ligga indragna ca 1/6 av balkongens bredd.
 
  • Gilla
Aini
  • Laddar…
Hur gick det? Jag ska själv börja undersöka en egen balkong i lättbetonghus från 1955 nämligen...
 
J
A Alphaminor skrev:
Hur gick det? Jag ska själv börja undersöka en egen balkong i lättbetonghus från 1955 nämligen...
Hur gick det med din balkong? Använde du dig av expertperson för att bedöma och hitta rätt metoder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.