Hemmakatten skrev:
Du har förstås rätt. Vet inte riktigt hur jag tänkte :confused: innan jag skrev men förmodligen beror det på att jag inte anlitat någon svart. Summan är ju väldigt stor. Men likafullt menar jag att man inte kan komma 6 år efteråt och kräva betalning..
Svartjobb är svartjobb, finns inget som reglerar något i hur betalning ska utföra eller när mera än ett "handslag".
Problemet är att det inte finns någon instans där beställare eller utförande kan driva sina krav.
 
Hemmakatten
Din sista mening, AndersS är ju verkligen "pudelns kärna" i det här fallet. Att då som svartjobbare inte se till att få betalt i anslutning till arbetets slutförande måste anses som korkat.
 
  • Gilla
Felde
  • Laddar…
AndersS skrev:
Svartjobb är svartjobb, finns inget som reglerar något i hur betalning ska utföra eller när mera än ett "handslag".
Ja det finns väl ingen direkt enhetlig och alenarådande definition på svartjob men för mig innebär svartjobb att köparen accepterar att inte få kvitto på arbetet och därmed sannolikt är medveten om att säljaren inte avser att ta upp intäkten till beskattning.

För övrigt gäller i min värld övrig civilrättslig lagstiftning avseende exempelvis avtalsrätt, preskriptionstider och köprätt. Att det sen kan ställa till diverse problem för köparen om han försöker driva en tvist är för mig en helt annan fråga.

Även när det gäller kritvita jobb kan villkoren med full rättsverkan kring exempelvis betalning avtalas genom ett handslag. Att handslag ger ett dåligt bevisläge är en annan sak.
 
Akahigi
Hemmakatten skrev:
Din sista mening, AndersS är ju verkligen "pudelns kärna" i det här fallet. Att då som svartjobbare inte se till att få betalt i anslutning till arbetets slutförande måste anses som korkat.
Svartjobb är arbete som utförs där rätt skatt och socialavgifter inte betalas av den/de som är skattskyldiga. Det är givetvis möjligt att gå till domstol och kräva betalning för utfört arbete som man avtalat om. Skattefrågan skild från frågan om ersättning parterna emellan.

I praktiken är det ju svårt att "kräva" betalt för svartjobb genom fogden och domstol, då blir ju inkomsten känd. Det är också svårt för kunden att kräva åtgärder eller ersättning om det blivit fel någonstans.

Finns lite allmän info här: http://www.skatteverket.se/svartpavitt
 
Ett problem i sammanhanget är att det går att kräva folk på pengar utan Kronofogde och kanske också få hjälp om någon krånglar med betalningen. De storvuxna killarna i en svart BMW utanför din dotters dagis kanske inte godtar preskriptionstiden på tre år.

Inte för att det är vanligt att sånt händer, men det är nog vanligare när det gäller krav på 100' i svarta pengar. Man vet aldrig riktigt vad motparten är kapabel till.
 
Det är som sagt inga formella problem att få en domstol att lösa en tvist där svartbetalning ingår.

En bekant hade ett case för några år sedan. De anlitade en byggare på löpande räkning, men med takpris. Sedan kom de efter ett tag överens om att den del av betalningen skulle vara svart, och var överens om den lägre timpenningen som då gällde. Byggaren ansåg inte att den ändrade timpenningen skulle påverka takpriset. Tingsrätten dömde att takpriset skulle sänkas till den nivå min bekante räknade ut. Det var inga som helst problem att få domstolen att räkna på det svarta priset. Hur de lyckades bevisa vad som var överenskommet begriper jag inte. Det blev inga efterräkningar från skattemyndigheten.
 
Är ju inte jag jurist direkt, men. Om man beställer ett svartjobb och har fått det utfört, uppstår det väl en skuld..? På samma sätt som om jag lånar tusen spänn av min kompis. Och en privat skuld preskriberas väl inte på samma sätt som en faktura..? Att man sitter jävligt löst till med en muntlig fordran på hundra tusen för ett sex år gammalt svartkneg är ju en sak. Men bortsett från att det är knepigt att bevisa skulden, så är det väl lika fullt en skuld..? Som ska betalas...
 
Jag undrar hur det kom sig att han inte tog betalt direkt? 100,000 låter ju som ett stort jobb...... Mycket underligt.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
En nolla för mycket?
 
Om TS skrivit en nolla fel o det rör sig om 10 000 så skulle jag betala, om jobbet är utfört.
 
Byggis1976 skrev:
Om TS skrivit en nolla fel o det rör sig om 10 000 så skulle jag betala, om jobbet är utfört.
Blir lite nyfiken på resonemanget där..? Har man mindre ansvar för stora skulder än för små...?

För övrigt verkar TS lika engagerad i sin tråd som elektrikern i sina pengar...
 
Redigerat:
Klart man ska betala när man lejt nån riktigt uselt att försöka smita undan när man fått hjälp av nån på hans lediga tid. Men dåligt att komma 6 år efter jobbet är utfört men så är det när man håller på med svarta affärer.
 
Nu spekuleras det lite väl vilt, tycker jag. Några grundfrågor kvarstår:
- Är det en riktig faktura som kommit nu ?
- Vem är utställaren av fakturan, elektrikern privat eller företaget ?
- Hur mycket jobb handlar det egentligen om, är summan den avtalade ?

Innan TS återkommit med ovanstående information är det nog inte läge att beskylla TS för att "smita undan" och annat. Redan rubriken ger en del tveksamheter och TS (liksom en del av inläggsskribenterna) kanske inte ens är helt klar över definitionen av "svartjobb". Det enda vi vet är att elektrikern inte verkar vara den affärsmässigt mest smarta typen.

Så länge TS lyser med svarens frånvaro kommer nog inte tråden längre.....
 
Som någon påpekade tidigare så luktar det troll lång väg.

Dock så skapades kontot för över 5 år sedan men det kan vara ett kapat konto.
 
Om jag fattar det rätt så har TS inte varit inloggad sedan hen skrev sin fråga. Om jag plötsligt fått en tveksam faktura på 100 tusen, och ställt en fråga om det, då hade jag kollat svaren väldigt noga. Jag tror vi kan ge upp våra spekulationer, det finns inget att spekulera över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.