Coops kort fungerar lite annolunda. Det ger 1% mer i återbäring än om du betalar på något annat sätt på Coop. Om du handlar mat för mer än 5000kr i månaden så ger inte kortet något extra (man får max 5% tillbaka). Om man hanlar för mellan 4000 och 4999 så får man 5% med Coop Visa, men 4% om man betalar på annat sätt, 3000-3999 4% vs 3% osv. Vi har Coop Visa till mat och statoil mastercard till resten. Coop Visa kostar 95kr/år, Statoil Mastercard är gratis.
 
mulpac skrev:
Ja, det kanske är exakt så faktiskt. De sammanställer åtminstone inköpen i mitten av månaden och fakturan ska betalas senast i slutet på månaden. Man får alltså mellan en halv månads och en och en halv månads räntefri kredit beroende på när man gör inköpen.
Tackar, då blir det ett sådant. Synd att krediten bara är 50k/mån.
 
Har Handelsbankens Allkort (Visa), just nu 1% ränta på allt på kontot och alla köp under månaden (dock ej på kontant uttag i bankernas bankomater men i Kontanen får man bonus) upp till 100.000kr. Även en utbetalning på 40kr till en Fond varje 20000kr du handlar på kortet. Är dessutom gratis!

Finns även visa rabatter som jag inte kommer ihåg just nu.


Kanske inte bäst men fungerar för mig som har Handelsbanken som bank.
 
Vi har också Handelsbankens Allkort och har anmält att alla kreditkortsräkningar dras från ett sparkonto, dvs vi kommer aldrig att missa en betalning om vi har pengar på sparkontot. Vi har förhandlat till oss bättre ränta på sparkontot, sätter hela lönerna där och betalar alla räkningar från det kontot medan all annan shopping går på Allkortet. Jag var ytterst skeptisk till kreditkort tidigare men den här modellen funkar bra för oss. Bonusen är ju dock bara 0,2% (40 kr per 20 000 kr shopping) så det finns väl bättre bonus med andra kort. Jag gillar dock upplägget att vi aldrig riskerar att åka på ränteavgifter för försenade inbetalningar.
 
Bellasmamma skrev:
Vi har också Handelsbankens Allkort och har anmält att alla kreditkortsräkningar dras från ett sparkonto, dvs vi kommer aldrig att missa en betalning om vi har pengar på sparkontot. Vi har förhandlat till oss bättre ränta på sparkontot, sätter hela lönerna där och betalar alla räkningar från det kontot medan all annan shopping går på Allkortet. Jag var ytterst skeptisk till kreditkort tidigare men den här modellen funkar bra för oss. Bonusen är ju dock bara 0,2% (40 kr per 20 000 kr shopping) så det finns väl bättre bonus med andra kort. Jag gillar dock upplägget att vi aldrig riskerar att åka på ränteavgifter för försenade inbetalningar.
Du har autogiro med Statoil-kortet också, men då får du åtminstone 0,5% återbäring och slipper byta kort om du byter bank.

Hur hög sparränta har ni förhandlat er till? Jag visste inte att det gick.
 
Jag slutade helt med kontanter för några år sen då jag tröttnade på mynt och växelpengar men frun kör forfarande med både kort och kontanter. Jag har Supreme card med ca 1-2% tillbaka i form av poäng som kan utnyttjas på resor och såna där fjantiga äventyrsaktiviteter (chokladätning, åka hundspann, fallskärmshopp osv). Vi handlar för ca 350 000 kr per år på mitt kort och har nu en bra bit över miljonen poäng så att hela familjen kan hoppa fallskärm eller nåt flera gånger om. Fast det har vi aldrig utnyttjat.

Krediten är dock bättre, räntefritt upp till 6 månader med 29 kr i månadsavgift. Fast den har vi heller aldrig utnyttjat.

Vi har även ett par Eurocard och ett par, tre Handelsbankenkort. Visste inte att det fanns återbäring på de sista. Får man reda pengar på dessa eller har vi ännu mer äventyr där att vänta?
 
Sailfast skrev:
Du har autogiro med Statoil-kortet också, men då får du åtminstone 0,5% återbäring och slipper byta kort om du byter bank.

Hur hög sparränta har ni förhandlat er till? Jag visste inte att det gick.
Ja, 0,5 är ju mer än 0,2 om upplägget är detsamma. Ska faktiskt kolla upp Statoil-kortet! Har man nån extra rabatt på bensinen också?
Vår sparränta är väl inte så märkvärdig, 1,4%, men iallafall mer än 0 som man får på lönekontot.
 
Jag har Supreme gold card. Haft det i ca 5 år. Supernöjd. Har fått gratis resor till Helsingsfors, London och någon hotellnatt. Dock får man betala flygskatt själv.

Hade Amex tidigare. Många butiker som ej tog emot kortet så man bytte till Supreme. Man måste passa på att utnyttja poängen man samlar på för de försvinner efter en tid.
 
Den största nackdelen som jag ser med denna typ av kort är avgiften på kontantuttag i bankomat. Jag har inte lyckats klara mig utan kontanter än så länge och det är inte alltid man har tillgång till just den kedjan där man har kortet/n.

OKQ8 tar 3% eller lägst 35 kr för ett kontantuttag ( http://www.okq8.se/privat/kort/faktaochvillkor )
 
Se upp när du tänker ta ut kontanter med Volvofinanskortet. Det kostar 2 % av uttagsbeloppet och lägst 40 kr!
Och vid köp av utländsk valuta tillkommer ett valutapåslag på 1,5 %.
 
alfo skrev:
Den största nackdelen som jag ser med denna typ av kort är avgiften på kontantuttag i bankomat. Jag har inte lyckats klara mig utan kontanter än så länge och det är inte alltid man har tillgång till just den kedjan där man har kortet.
Använd inte kreditkortet för att ta ut kontanter i automat (i Sverige)!
Många livsmedelsaffärer tillåter att du tar ut upp till 500:- extra som kontanter när du betalar med kortet. Det är det enda sättet som jag tar ut kontanter på nuförtiden.
Alla behöver köpa mat!

/Hasse
 
Bellasmamma skrev:
Ska faktiskt kolla upp Statoil-kortet! Har man nån extra rabatt på bensinen?
25 öre litern på bensin och etanol, 15 på diesel (liiiite osäker på diesel eftersom jag inte tankar det). Rabatten dras direkt när du betalar med kortet. Det gäller på bemannade stationer. På automatstationer tror jag det är typ 5 öre litern rabatt, men de ligger ju redan 25 öre under de bemannade i pris så...

När man kommer upp i en viss mängd under en period (år?) får man ett guldkort som ger 1,2 (har jag för mig) poäng per krona istället för 1:1 som det är annars och sen behåller man det så länge man håller takten, vilket ju underlättas av att man automatiskt får fler för samma pengar...
 
Jag har använt både Statoils Mastercard och OKQ8:s Visakort de senaste åren. Både har fungerat lika bra, det har aldrig varit några problem med att använda korten eller strul med räkningar. Likaså har inget av korten någon årsavgift (bankerna/kredikortsföretagen tjänar rejält på dessa kort, så någon årsavgift ser jag ingen anledning att betala).

Båda ger återbäring i checkar som kan lösas in mot kontanter. Statoil ger 0,5%, men vid tankning även en viss volym per år får man 1%. OKQ8 ger 1% från första kronan.

Så långt ingen större skillnad, i alla fall inte efter första året för den som tankar över brytpunkten för 1%. Däremot är en skillnad att i Statoils Mastercard ingår ingen reseförsäkring, det gör det på OKQ8:s Visa.

Numera använder jag bara OKQ8. 1% återbäring utan krav på bensinköp och det ingår en reseförsäkring då kortet används för betalning av resa.
 
Arrgh, OKQ8-kortet verkar vara populärt. Det tog lång tid att få kortet och när jag till slut fick det så hade de satt kreditgränsen till 500:- HALLÅ?! Nu har det gått 3 veckor sedan jag bad dem öka till 50 000 men det är nog inte klart än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.