Är det någon som har tips på betalkort där man får bra återbäring/bonus när man använder det?

OKQ8 har ett kort där man får 1% på allt man handlar.
1% av alla kortöp man gör under ett år borde räcka till en pizza eller två i månaden :)
Kredit är inget jag behöver, jag föredrar att betala direkt.
Finns det någon nackdel med denna typ av kort? Den enda nackdelen jag hittat är att jag inte kan koppla det till ett befintligt konto.
 
Jag får 1% tillbaka på alla inköp på mitt Swedbank American Expresss. Enda nackdelen är att det är just american express och butikerna är sällan glada i dom eftersom dom är så dyra (någon måste ju betala dina 1%).

Nu vet jag inte vad OKQ8s kort är för typ, men jag har svårt att tro att dom kan ge dig 1% tillbaka utan att handlarna drabbas.
 
Har mastercard från Statoil som funkar på samma sätt. Samma villkor om bankens mastercard kort, fast bankerna tar en avgift för att ha kortet. Tycker att det fungerar bra, vi har det kopplat till autogiro så att fulla beloppet dras varje månad. man känar säkert några kronor per år om man räknar med att pengarna sitter på ett konto med lite ränt, istället för att gå till butikerna vid köp.
 
vectrex skrev:
Nu vet jag inte vad OKQ8s kort är för typ, men jag har svårt att tro att dom kan ge dig 1% tillbaka utan att handlarna drabbas.
Det är Visa och funkar som vilket visakort som helst, fast utan årsavgift och med 1% tillbaka (förutom inköp på andra bensinbolag, kontantuttag och spel har jag för mig).
 
OKQ8's kort är väl det bästa har jag för mig. Gratis och hyfsad rabatt. :D

OKQ8 har även någon form av sparkonto med schysst ränta, men som inte täcks av bankgarantin.
 
Jag brukar hålla mig så långt borta från dessa kort som möjligt, det de erbjuder låter kanon, men bomma en faktura och kostnader sticker lätt iväg med påminnelser och avgifter.
Är man skötsam så kan de funka, men deras ide är att tjäna pengar på slarviga betalare. Jag är inte slarvig generellt men visst kan det hänt att en betalning gått iväg någon dag för sent.
 
Handlarna får betala en procentuell avgift utöver det fasta belopp på ca 70 öre per transaktion. Får man 1% cash back så får utgivaren mellan 0.25% och 0.5% (gäller MasterCard och varierar lite beroende på inlösenavtal).
 
pbengtsson skrev:
Jag brukar hålla mig så långt borta från dessa kort som möjligt, det de erbjuder låter kanon, men bomma en faktura och kostnader sticker lätt iväg med påminnelser och avgifter.
Ja, det är helt sant, att utnyttja krediten så länge att man måste betala ränta är inte speciellt förmånligt och råkar man dessutom missa någon inbetalning blir det ännu värre. För att inte behöva vara så väldigt punktlig med fakturorna kan dock möjligheten finnas att sätta in pengar i förskott. T.ex. på okq8 går det att sätta in upp till 50000 kr och de ger då 2.75% ränta med insättningsgaranti.
 
Hur lång kostnadsfri kredit har man på OKQ8-kortet? Jag hittar inte det på deras sida.

På kortet jag har via jobbet så skickas räkningen på det man handlat för mellan den 15:e föregående månad och den 15:e i den nuvarande månaden. Räkningen får man den 17-20:e och ska betalas den 31:a. Är det något liknande för OKQ8 eller?

Det kan ju bli en del pengar om jag kan använda detta som jobbkort istället *gnuggar händerna* :D

Synd att de inte erbjuder autogiro, men det är väl en medveten strategi...
 
Redigerat:
Sailfast skrev:
På kortet jag har via jobbet så skickas räkningen på det man handlat för mellan den 15:e föregående månad och den 15:e i den nuvarande månaden. Räkningen får man den 17-20:e och ska betalas den 31:a. Är det något liknande för OKQ8 eller?
Ja, det kanske är exakt så faktiskt. De sammanställer åtminstone inköpen i mitten av månaden och fakturan ska betalas senast i slutet på månaden. Man får alltså mellan en halv månads och en och en halv månads räntefri kredit beroende på när man gör inköpen.
 
mulpac skrev:
Ja, det kanske är exakt så faktiskt. De sammanställer åtminstone inköpen i mitten av månaden och fakturan ska betalas senast i slutet på månaden. Man får alltså mellan en halv månads och en och en halv månads räntefri kredit beroende på när man gör inköpen.
Statoil är likadant.
 
Jag skaffade OKQ8 kort för ung ett år sedan och jag är riktigt nöjd! Vi handlar "allt" med kortet och det blir lätt 600-700 kr varje kvartal som jag får i bonus. Det är bara att tacka och ta emot... :)
 
Handla upp 20 papp i månaden på kort. Jösses.
 
Det finns ju väldigt många kort där man får det just nu, vi har Statoil, men om jag fattat saken rätt funkar även CoopMedMera så nu? Villaägarna har nåt också.

Nåt av alla dessa kort var avgiftsfritt, minns inte vilket av dem. Viktigt är att kolla hur det betalas ut. Coops hamnar på kortet så att man betalar med det när man handlar på Coop. Statoils kommer i brevlådan som en check som kan inlösas som kontanter på närmaste mack.

Nyfniken: Att handla för 20 000 i månaden på ett kort är ju inget konstigt om ALLT man köper betalas med det.Vi drar ICA-kort och MedMerakort, men betalar med statoilkortet, vi betalar alla P-avgifter, internetköp, kläder, luncher osv med Statoilkort, alla möbler, prylar till huset, resor mm. Egentligen är det bara bensinen och husräkningarna vi inte betalar med statoilkortet :-D
 
Anna_H skrev:
Nyfniken: Att handla för 20 000 i månaden på ett kort är ju inget konstigt om ALLT man köper betalas med det.
Jo, jag har räknat efter och kunde konstatera att vi inte låg jättelångt ifrån. :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.