Inser att jag är i minoritet om att anse detta vara fel vilket förvånar mig, men då detta inte är min specialitet är det fullt möjligt att så är fallet. Tack för alla svar. Ska dock borra vidare i det då jag har svårt att ge mig då jag fortsatt tycker det är obegripligt hur det kan vara ok att ta betalat för x men leverera y.
Ha en trevlig sommar :)
 
O
Börja med att läsa avtalet ordentligt!
Sen tycker jag att det bästa är att sätta igång å njuta av husbygget! Eller en kall öl.... :)
 
Moraliskt har du rätt, men frågan är ju hur avtalet ser ut och det är förmodligen inte stor skillnad för leverantören i kostnad på att bygga en fjärde vägg kontra att anpassa övriga tre väggar för att ansluta mot en betongvägg istället.
Leverantören behöver ju göra förändringar gentemot ursprunglig plan och du kan omöjligt veta vad de kostar, de kan t.o.m. bli dyrare (hypotetiskt)...
 
Kräv att få allt du betalat för. D v s resten av väggen också. För husföretaget spelar det ju tydligen ingen roll. De får väl ställa den på tomten bredvid huset.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
O
Bart skrev:
Kräv att få allt du betalat för. D v s resten av väggen också. För husföretaget spelar det ju tydligen ingen roll. De får väl ställa den på tomten bredvid huset.
TS hus får 4 väggar av husleverantören den fjärde blir inte lika hög efter nederdelen är utbytt mot betongvägg.
 
Då så, leverera resten av väggen till TS. Eller dra av motsvarande summa.
Om TS sagt att väggen skulle behöva bli 2 gånger så hög skulle TS garanterat fått betala för det. Så varför inte få avdrag om den bara blir en fjärdedel så hög?
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Men vad är det för summor vi pratar om?

Nu vet jag iofs. lite om detaljerna i hur en husfabrik fungerar. Men jag gissar att en särkostnaden för en vägg som tillverkas eller inte. Kanske ligger på max 500kr per löpmeter, troligen betydligt mindre än så. Utöver det kommer fabrikens alla fasta kostnader, men de finns där ändå.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tycker att det är många som "jumps to conclusions" här.

Beskrivningen av det som skett ger upphov till några frågor för min del, som kan vara avgörande.

Du skriver att husleverantören var ansvarig för bygglovshandlingarna och har känt till detta med väggen sedan beviljat bygglov. Du nämner också att ni avtalat om och köpt ett "fristående" hus, alltså ett där en vägg inte är nedgrävd antar jag. Men också att inga ritningar har behövts göras om. Det skulle ju i så fall innebära att ritningarna har skapats först efter att denna begränsning blev känd, och inte fanns vid tillfället för avtalsskrivningen, vilket känns lite konstigt.

Hur och av vem blev du informerad om denna begränsning, och när?
Vem har tagit fram ritningarna på väggen som hamnar under mark?
Vem har genomfört den delen av arbetet, och på vems uppdrag?
Fanns det vid avtalets ingående ritningar på huset som visar en vägg som skulle ha levererats av husleverantören, där det nu är en vägg under mark?
 
O
Bart skrev:
Då så, leverera resten av väggen till TS. Eller dra av motsvarande summa.
Om TS sagt att väggen skulle behöva bli 2 gånger så hög skulle TS garanterat fått betala för det. Så varför inte få avdrag om den bara blir en fjärdedel så hög?
Tja....
Betalar du för frakten? Den lär kosta mer än den delen av väggen som TS inte fick.... Förresten eventuella merkostnader för att anpassa bjälklaget drar vi av på kostnaden för den icke levererade vägg...


Sen kan vi växa upp och fundera på avtalets utformning
Nu har jag aldrig köpt nybyggda hus så jag vet inte hur dessa brukar vara utformade. Men jag antar ritningen på hyset har en viktig del i det hela. Det lär även framgå att den delen av ytterväggen som hamnade under markytan inte ingår i husleverantörens ansvar. Jag tror tyvärr att allt står i avtalet...
Jag kan se att säljaren har missat att informera ts.
 
Jag drar det lite till sin spets, det inser jag. Självklart har hustillverkaren antagligen extrakostnader i samband med att göra om ritningen, anpassa tillverkningsprocessen mm som gör att det antagligen går jämt upp eller där i närheten på den nya lösningen. Men ...

Jag har själv vid två tillfällen byggt så kallade nyckelfärdiga hus och suttit i processen med att utforma huset, få fram priser, titta på vad som möjligt i fabriken hos olika tillverkare mm.
Min erfarenhet därifrån säger mig att alla tillverkare som har en process som bygger på löpandebandtillverkning har färdiga matriser för uträkning av tillägg eller avdrag på väggstorlekar, höjder bredder mm. Frakten påverkas lite eller inte alls av att ta bort eller lägga till, så det är irrelevant i sammanhanget. Om man nu inte vill ha två hus istället för ett.

Så, om inte annat för att stilla min nyfikenhet skulle jag om jag var TS vilja se uträkningen för den nya väggen från tillverkaren/säljaren. För som sagt. Om TS meddelat att han skulle behöva en dubbelt så hög vägg på grund av ändrade bygglovskrav skulle han garanterat fått betala för det.

Sen om TS kan påverka, eller ens har rätt till prisavdrag enligt avtalet kan jag inte uttala mig om.
 
Bart skrev:
Jag drar det lite till sin spets, det inser jag. Självklart har hustillverkaren antagligen extrakostnader i samband med att göra om ritningen, anpassa tillverkningsprocessen mm som gör att det antagligen går jämt upp eller där i närheten på den nya lösningen. Men ...

Jag har själv vid två tillfällen byggt så kallade nyckelfärdiga hus och suttit i processen med att utforma huset, få fram priser, titta på vad som möjligt i fabriken hos olika tillverkare mm.
Min erfarenhet därifrån säger mig att alla tillverkare som har en process som bygger på löpandebandtillverkning har färdiga matriser för uträkning av tillägg eller avdrag på väggstorlekar, höjder bredder mm. Frakten påverkas lite eller inte alls av att ta bort eller lägga till, så det är irrelevant i sammanhanget. Om man nu inte vill ha två hus istället för ett.

Så, om inte annat för att stilla min nyfikenhet skulle jag om jag var TS vilja se uträkningen för den nya väggen från tillverkaren/säljaren. För som sagt. Om TS meddelat att han skulle behöva en dubbelt så hög vägg på grund av ändrade bygglovskrav skulle han garanterat fått betala för det.

Sen om TS kan påverka, eller ens har rätt till prisavdrag enligt avtalet kan jag inte uttala mig om.
Ja, TS skulle garanterat få betala extra, för en dubbelt så hög vägg. Dels skulle han få betala extra för omgjorda ritningar och ändringar i byggnadsprocessen. Samt att han skulle få betala för väggpartiet.
Men nu var det tvärtom. Vilket innebär att han troligen får betala extra för omgjorda ritningar och ändring i byggprocessen. Samt att han kanske får tillbaka några kronor för det uteblivna väggpartiet...summa sumarum 0kr.
 
Jag skulle gärna vilja se en lite mer ingående kalkyl från de av er som hävdar att summan av plus och minus blir noll. Jag har då mycket svårt att se att tiden för att justera ritningarna skulle motsvara kostnaden för allt material till en komplett färdig vägg + mantid för att bygga väggen + maskintid för att bygga väggen + frakt och logistikkostnader för väggen + mantid för att montera väggen.
 
thomasx skrev:
Jag skulle gärna vilja se en lite mer ingående kalkyl från de av er som hävdar att summan av plus och minus blir noll. Jag har då mycket svårt att se att tiden för att justera ritningarna skulle motsvara kostnaden för allt material till en komplett färdig vägg + mantid för att bygga väggen + maskintid för att bygga väggen + frakt och logistikkostnader för väggen + mantid för att montera väggen.
Säkert är det som du säger, att summan inte stämmer helt överens. Men det finns även en annan aspekt i det hela...kontrakts"brott". TS har genom kontrakt, lovat att köpa ett visst sorts hus. Som du säkert vet får man alltid betala en summa pengar om man då hoppar av affären.
Låt även säga att du sätter ut en bil till försäljning. En person ringer och säger att han tar bilen, till priset du begärt. När han kommer för att hämta bilen, säger han att han inte behöver vindrutetorkarna, så dem kan du behålla. Drar du då av dem från summan???
 
AG A skrev:
Säkert är det som du säger, att summan inte stämmer helt överens. Men det finns även en annan aspekt i det hela...kontrakts"brott". TS har genom kontrakt, lovat att köpa ett visst sorts hus.
Säg mig, har inte husleverantören genom samma kontrakt lovat att leverera en viss sorts hus?
Det är i mina ögon husleverantören som begår kontraktsbrott genom att ändra på huset och inte leverera del av det enligt avtalet.

AG A skrev:
Som du säkert vet får man alltid betala en summa pengar om man då hoppar av affären.
Låt även säga att du sätter ut en bil till försäljning. En person ringer och säger att han tar bilen, till priset du begärt. När han kommer för att hämta bilen, säger han att han inte behöver vindrutetorkarna, så dem kan du behålla. Drar du då av dem från summan???
Ingen här har hoppat av någon affär.

Och JA! om säljaren av bilen säger att han plockar bort vindrutetorkarna för att de enligt lag inte får följa med, och att jag själv måste ersätta dem med något annat. Då GIVETVIS kräver jag ersättning för det! Det hade nog du också gjort tror jag!
 
thomasx skrev:
Säg mig, har inte husleverantören genom samma kontrakt lovat att leverera en viss sorts hus?
Det är i mina ögon husleverantören som begår kontraktsbrott genom att ändra på huset och inte leverera del av det enligt avtalet.



Ingen här har hoppat av någon affär.

Och JA! om säljaren av bilen säger att han plockar bort vindrutetorkarna för att de enligt lag inte får följa med, och att jag själv måste ersätta dem med något annat. Då GIVETVIS kräver jag ersättning för det! Det hade nog du också gjort tror jag!
Nej, leverantören har inte brutit något kontrakt. Han har levererat efter nytt kontrakt, utefter TS önskemål.

Vad gäller vindrutetorkare, så var det tvärtom. Det var köparen som plockade bort dem...du var säljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.