hempularen skrev:
Det kan också vara så att den köparen gav ett tidsbegränsat bud. Typ detta bud gäller om vi skriver inom 4 timmar. Det är inte helt ovanligt. Ofta då också kombinerat med att köparen inte kräver några villkor om besiktning, finansiering osv. I ett sådant läge kan det vara attraktivt för säljaren att ta budet.
Det är möjligt, men jag jobbar med människor och den mäklaren kändes skum skum skum... Varför sa han i såfall inte detta till oss? Han behöver inte redovisa en avslutad affär, men han kan förklara hur budgivningen gått till.

Nu ska jag vara tyst och inte svamla mer. :)
 
Hur de lyckats leda detta till bevis har jag ingen aning om. Men det behöver nog inte direkt några DNA spår för en sådan bevisföring.
 
en säljare kan sälja till vem denne vill, behöver nödvändigtvis inte vara till högstbjudande.

Med anledning av "den svarta frågan" finns all anledning att upprepa; tala aldrig i telefon med rörmokaren, målaren eller andra om betalning/priset.
 
Jag fick huset utan svarta pengar ;)
Det var flera intresserade men jag gav till slut högsta budet.
Det var skönt att få höra från er att svarta pengar inte är så vanligt.
Tack för hjälpen!
 
Ja, det är bara att gratulera till att du fick huset!

Lite OT men när vi sålde den senaste bostadsrätten lämnades ett bud på strax över utgångspriset vid första visningen och detta gällde bara fram till samma kväll. Vi tog budet - köparen blev nöjd och vi blev snabbt av med lägenheten.

hempularen skrev:
Det kan också vara så att den köparen gav ett tidsbegränsat bud. Typ detta bud gäller om vi skriver inom 4 timmar. Det är inte helt ovanligt.
 
En tidigare kollega köpte hus på det viset. De var på en visning och konstaterade att något hade gått snett för mäklaren. Där var bara 3 par på visningen, som gällde ett objekt som borde ha dragit 50-100. OCh borde skapat en rejäl budgivning.

Mäklaren deklarearde att han inte kunde förklara det låga intresset, men att han skulle köra en ny visning redan om några dagar. De tog en rövare och la ett bud på strax över begärt pris, med 24 timmars giltighet. Säljaren blev nervös och tog budet.
 
Så köpte vi vårt hus också och undvek på så sätt budgivning!
 
Självklart existerar svarta pengar! Säljare av fastighet får +200´ och skatterabatt på reavinst om 200´, köpare får lägre lagfartsavgift och mindre pantbrevskostnad samt kanske i förlänglingen lägre fastighetsskatt (försäljningspriserna i området styr ju tax.värdet). Då finns det ju en del att tjäna på det för båda sidor och DÅ kan man ge sig på att det också existerar = enkla ekonomiska lagar :)

Sen att man förlorar budgivningar på detta: Där är det nog mer misstänksamhet än svarta pengar som lyser igenom... Många är säljarens skäl till att välja vem han/hon skall sälja till och det är nog allt för lätt att tro på stora summor svart från andra budgivare än att man själv ses lite "osäkrare" som betalare eller som någon som kommer att gnälla i framtiden :)

Betalar man vitt kan man dock sova gott på natten vilket ju är skönt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.