M
Hade liknande på firman, ville veta vad det skulle kosta att byta ut ett gammalt trasigt kylaggregat. Kyl-firman kom och klättrade runt på taket efter en vecka kom en faktura på felsökning slutsats aggregat kass behöver bytas.

Naturligtvis bestred jag fakturan och de fick verkligen höra att de levde. Har man så dålig koll att man inte vet varför man åker till ett ställe så skall man inte driva företag. Jag upplyste dem även om att det inte var lönt att komma med något kostnadsförslag efter den fadäsen. Vi svenskar är generellt alldeles för mesiga och accepterar att bli lurade, så till den milda grad att bluff-faktura branschen omsätter miljarder.
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Finns det nån lag som reglerar att en offert ska vara gratis då? Att det är kutym det förstår ju jag också men var går då gränsen? Ett korrekt offertunderlag kan ju i många fall handla om åtskilliga timmars arbete och ska man då utgå ifrån att det är gratis för det är ju en offert?
 
Stefan1972 skrev:
Finns det nån lag som reglerar att en offert ska vara gratis då? Att det är kutym det förstår ju jag också men var går då gränsen? Ett korrekt offertunderlag kan ju i många fall handla om åtskilliga timmars arbete och ska man då utgå ifrån att det är gratis för det är ju en offert?
Kan man inte bara tala om att det kostar x kronor per timme att komma ut?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M
Stefan1972 skrev:
Finns det nån lag som reglerar att en offert ska vara gratis då? Att det är kutym det förstår ju jag också men var går då gränsen? Ett korrekt offertunderlag kan ju i många fall handla om åtskilliga timmars arbete och ska man då utgå ifrån att det är gratis för det är ju en offert?
Det finns det inte men om man vill få betalt så bör man i så fall upplysa kunden om det innan. Är det en väldigt komplex sak med dåligt underlag så offererar man en förstudie. Misstänker man att kunden är ute efter ett gratis lösningsförslag så arkiverar man lämpligast förfrågan i runda arkivet.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
jo men jag var mest ute efter lite mer diskussion i ämnet.............inte att påstå att endera part har rätt men det kan ju inte automatiskt vara så att som i det här fallet kunden har rätt i och med att det var en offert? Företaget kan ju rimligen inte vara ensam vållande så att säga. De kan ju i sin tur ha missat att säga att vi tar betalt om vi åker ut och gör en grundlig uppmätning men kunden hade ju å andra sidan bara kunnat fråga om det kostar nåt. Jag hade som sagt var inte utgått ifrån det om nån åkt ut. Det är ju en sak om de suttit på kontoret och gjort offert via lathundar och erfarenhet.
 
Företag har full rätt att ta betalt för offerter. Normalt sett är kostnaden inbakad i offerten. Av god sed brukar man inte heller ta betalt för offert, då man inte får jobbet. Om man ändå vill ha betalt för offert bör det, av god sed, även påtalas i förväg. Men inget lagligt hindrar företag från att ta betalt för offerter.

DOCK har TS inte fått någon offert. TS har inte bett om ett hembesök, utan en offert. Företaget kan därmed inte kräva några pengar.
Bestrid fakturan, med hänsyn till att beställd faktura inte levererats.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Om du meddelar att du inte har fått någon offert måste du räkna med att du då kan få en sådan. Tillsammans med ett krav på densamma.
 
AG A skrev:
Företag har full rätt att ta betalt för offerter. Normalt sett är kostnaden inbakad i offerten. Av god sed brukar man inte heller ta betalt för offert, då man inte får jobbet. Om man ändå vill ha betalt för offert bör det, av god sed, även påtalas i förväg. Men inget lagligt hindrar företag från att ta betalt för offerter.

DOCK har TS inte fått någon offert. TS har inte bett om ett hembesök, utan en offert. Företaget kan därmed inte kräva några pengar.
Bestrid fakturan, med hänsyn till att beställd faktura inte levererats.
Jag skulle väl snarare säga att det finns inget lagligt hinder för ett företag att försöka ta betalt för en offert. Om sen kunden bestrider kravet så tror jag företaget får en rejäl uppförsbacke att få rätt om de inte kan visa att de informerat om kostnaden innan då precis som du påpekar offerter i normala fall inte kostar.

Sen skulle jag inte bestrida fakturan med den motiveringen. Då är det bara för företaget att skicka en offert tillsammans med ett nytt betalningskrav. Enklast att bara skriva att man bestrider fakturan med motiveringen att man aldrig beställt arbetet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Sen skulle jag inte bestrida fakturan med den motiveringen. Då är det bara för företaget att skicka en offert tillsammans med ett nytt betalningskrav.
Som sagt var...
 
mr_bygg skrev:
Jag skulle väl snarare säga att det finns inget lagligt hinder för ett företag att försöka ta betalt för en offert. Om sen kunden bestrider kravet så tror jag företaget får en rejäl uppförsbacke att få rätt om de inte kan visa att de informerat om kostnaden innan då precis som du påpekar offerter i normala fall inte kostar.

Sen skulle jag inte bestrida fakturan med den motiveringen. Då är det bara för företaget att skicka en offert tillsammans med ett nytt betalningskrav. Enklast att bara skriva att man bestrider fakturan med motiveringen att man aldrig beställt arbetet.
TS har ju beställt en offert. Företaget måste då påvisa att en offert skickats tidigare. Den kan inte skickas innan offert skickats. Företaget har ju trots allt varit på besök. Varför skulle de har varit det, om inget arbete beställt.

I övrigt verkar vi vara överens. Även om det kan vara en "uppförsbacke" för företaget att bevisa.
Därför menar jag att TS bör bestrida med tanke på att ingen offert skickats. Då är det upp till företaget att motbevisa, och påstå att offert faktiskt skickats.
Om TS "ljuger" och påstår att han inte beställt något, hamnar bevisbördan på honom, att motbevisa att företaget varit på besök.
 
AG A skrev:
Företaget har ju trots allt varit på besök. Varför skulle de har varit det, om inget arbete beställt.
Det behöver väl inte vara något beställt för att företaget på eget bevåg åker hem till någon som har kontaktat dem om en offert? Sen är det givetvis mycket svårt för företaget att kunna motivera en ersättning för det besöket.
 
Man beställer väl inte en offert? Normalt efterfrågar man en offert. Om företaget då istället kommer och mäter lite och skickar en faktura är det glasklart - bestrid fakturan med hänvisning till att man efterfrågat en offert, inte beställt ett arbete.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
Finns det nån lag som reglerar att en offert ska vara gratis då? Att det är kutym det förstår ju jag också men var går då gränsen? Ett korrekt offertunderlag kan ju i många fall handla om åtskilliga timmars arbete och ska man då utgå ifrån att det är gratis för det är ju en offert?
Det är upp till den som vill ha betalt att bevisa dels att kunden har beställt tjänsten, dels att tjänsten är levererad. Här har företaget fått en förfrågan om en offert, de har fakturerat för något annat. Dvs. det finns inte en beställning som stämmer med det företaget påstår sig ha utfört.

Om du beställer en tjänst utan att ni först kommer överens om priset, då har hantverkaren rätt att ta betalt, men inte oskäligt. Och oskäligt definieras som att betalningen skall vara ungefär i paritet med vad andra tar betalt för liknande tjänst. Dvs. OM du låter en firma ex. putsa fönster, så kan inte firman i efterhand hugga till med att deras timdebitering är 5000 kr/h. OM de lämnar en offert där de erbjuder sig att göra det för 5000 kr/h så är dte OK.

Eftersom offertarbete i normalfallet inte debiteras för den här typen av tjänster, så har firma inte rätt att få mer betalt än vad som är normalt i branschen, såvida de inte i förväg erbjudit sig att göra offereten för det priset. Och normalt är 0kr.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Det är just den här punkten om skälighet som VVS o Elfirmor utnyttjar när de säljer material med 500 - 1000% påslag. De använder då el o vvs grossiternas prislistor, prislister som hantverkarfirrma sedan kan ha 70 - 95% rabatt på. Men de kan peka på de "fiktiva" prislistorna från grossisterna och hävda att priset därmed är normalt och skäligt.
 
Har aldrig varit med om att ta betalt för en offert...hela grejen med en offert är ju att båda parter skall ha klart för sig vad det kommer att kosta innan ett avtal / affärer ingås. Dummaste jag hört på länge, hade vi skickat faktura till våra kunder när vi tex värderar ett inbyte för att få en affär så hade vi varit körda. Service och goodwill kostar i början men man har som regel alltid igen det flerfaldigt.
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.