Utsättningar tar en massa tid i anspråk. Vissa ledningsägare skickar i första hand ut en karta med uppmaningen att man får kontakta dem för att få det utsatt på plats om man anser att det krävs. Senast i somras fick jag endast en karta av Skannova med uppmaningen att begära utsättning om jag ansåg att det behövdes utifrån kartmaterialet som jag hade fått.

Jag jobbar själv med VA och försöker alltid att i första hand skicka en karta för att bespara mig arbetstid.

Nu drar jag alla över en kam, men det här med att tänka själv, får man en karta med ledningar i närheten av där man ska gräva, letar man inte reda på eventuella markeringar innan man sätter skopan i marken?!

Har firman fått utskicket från ledningskollen hade jag även gett dem fakturan.
 
Såhär skriver skanova när de har ledningar i osäkert läge
"
Ledningar i kartan kan vara i
osäkert läge. Vid behov av
kabelutsättning vänligen kontakta
Geomatikk via e-post på
ledningsanvisning@geomatikk.se,
ange även datum för start av
markarbete. - Inga ledningsskador
www.grävallvar.se
"

Om ledningen var sträckad och du (om du gjorde ärendet i LK) skulle gräva i närheten av den så borde du kontaktat skanova för en utsättning

Men de skriver även detta om skada uppstår på ledningen:

"
Om skada sker på anläggning skall du omedelbart göra följande:
1. Ta reda på referensnumret från Ledningskollen för denna ledningsanvisning, t ex 20140101-0001
2. Kontakta Nätägaren.Uppge referensnummer.
Säkerhetsavståndet vid markarbeten är minst 1 meter på vardera sidan om anläggningen, eller av fälttekniker här angivet större värde [....].
Säkerhetsavståndet kan skilja mellan nätägare vid vissa arbetsmetoder, se riktlinjer/villkor innan markarbete påbörjas. Markarbeten
närmare anläggningen får endast ske med handverktyg
"

Vilket alltså innebär att elfirman som lagade ledningen gjorde något de inte får och du ska därmed inte betala den fakturan.
 
K kungcoopa skrev:
Står inte gräv enligt karta om den är i osäkert läge
Om du tittar på mina bilder i inlägg 13 så ser du att det står ”gräv enligt karta” samt att det är sträckad linje på själva kartan.

I det pdf-dokument man får i mejlen så är det länkar med till bla riktlinjerna/villkor (syns i min ena bild).
 
Det er alltid den som graver som har ansvar for skader som oppstår som følge av gravingen. Om du har fast pris eller ej spiller ingen rolle. Man må regne med kabler der man skal grave.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Du har ett avtal med VVS firman.
Du kan bestrida fakturan i och med de har ett fast pris för sitt
åtdragande hos dig.
Deras arbete skall utföras som det heter fackmannamässigt.
I detta ligger ansvaret att se till t,ex bef. ledningar inte grävs av.

Du kan inte sända fakturan till grävaren , då du inte har något
avtal med honom.
Jag fördomar att VVS firman hade anlitat grävaren för sitt uppdrag hos dig.

Bestrid fakturan
 
Nyfiken var det din servis kabel dom grävde av eller en 20 pars ledning?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nyfiken var det din servis kabel dom grävde av eller en 20 pars ledning?
Jag är nyfiken på varför det just måste varit 20 par om inte servisen?
 
Enligt kartan finnss det två 50par och resten är servisledningar och en två par skarvar man på 5 minuter vilket isåfall ger en timlön på mer än 25000 vilket känns lite för välbetalt en femtiopar tar lite längre tid
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Enligt kartan finnss det två 50par och resten är servisledningar och en två par skarvar man på 5 minuter vilket isåfall ger en timlön på mer än 25000 vilket känns lite för välbetalt en femtiopar tar lite längre tid
Vilken karta står det något om vad det är för kabel?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Enligt kartan finnss det två 50par och resten är servisledningar och en två par skarvar man på 5 minuter vilket isåfall ger en timlön på mer än 25000 vilket känns lite för välbetalt en femtiopar tar lite längre tid
Menar du kartan i inlägg 13?
Det är INTE TS karta utan min!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Menar du kartan i inlägg 13?
Det är INTE TS karta utan min!
Ok det missade jag
 
Demmpa Demmpa skrev:
Menar du kartan i inlägg 13?
Det är INTE TS karta utan min!
Sen är det nog 2xPE50/41 han syftar på, vilket låter som en rördimension på rören som kablarna ligger i :)
 
K kungcoopa skrev:
Sen är det nog 2xPE50/41 han syftar på, vilket låter som en rördimension på rören som kablarna ligger i :)
Fast det va ju fel karta sen när jag läser igen så är det ju givetvis ett rör som stammen är i ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.