Jag har lite svårt att tro att husen skulle bli så mycket bättre för att hustillverkaren är med i STR. När ett bygge går fel är det oftast på grund av hussäljaren eller entreprenören.

Sen skulle det ju vara intressant att veta hur en hustillverkare blir auktoriserad av STR. Räcker det med att betala medlemsavgiften?
 
Jag har mailat lite med dem under hösten och ska kika lite på informationen, deras AA94 (??) är utförligare än K-köplagen mm eftersom deras villkor gäller husköp. Men det är intressant om det bara är medlemsavgiften som gäller! Husförsäljarkåren kommer jag att kolla vidare på under gruppen , ÖVRIGT KONSUMENTSKYDDET
:)
Helena med....
Sverige Stugan (som gått ur STR för några år sedan!!!)
 
Gått ur?? Kan dom ha blivit utsparkade...?
 
Hur många säljare tror du deltar i kursen ?

Om man ser efter dom offerter man har fått, tror inte jag att många har varit där ;D
 
???
Det tror inte jag heller. Sverige Stugan och deras rek. grundbyggare "glömde" först att tala om för mig att det behövdes besiktningar och mätningar hos grannarna före och efter sprängning, så inte nog med att det skulle kosta cirka 15 tkr extra, utan det gick inte bygga då, eftersom jag fick reda på det cirka 6 veckor före start och grannarna var bortresta i 2 månader.

>:( Helena med den
dåliga Sverige Stugan
 
Hur blir de autoriserade då? Och vad ska säljaren visa fram som bevis när man frågar? ???
Undrande och blivande stugägare
Helena ...med...
 
Exakt samma information har jag fått av STR per mail! Det låter ju jättebra för oss konsumenter, tycker jag. Och STR borde verkligen slå på trumman för det i media, så att kunderna "strömmar till" för de seriösa husfabrikanterna!

Helena...med.........
 
Jag är fortfarande väldigt tveksam om man ska se STR som en kvalitetsstämpel. Förhoppningsvis kan det kanske bli det i framtiden.

Sedan är det ju frågan om hur den här auktoriseringen skulle fungera för alla hussäljare som inte är anställda av hustillverkarna. Många av säljarna jag träffat på fungerar som argenturer för hustillverkarna. De har alltså inget juridiskt ansvar för att husköpet går rätt till.

Det vore jättebra om det fanns en tvingande auktorisering/utbildning av hussäljarna precis som det finns för mäklarna (fast det fortfarande finns mäklare som inte sköter sig).
 
;)
Bra tips, jag ska genast maila dem! Kan vi inte föra över den här diskussionen till gruppen Konsumentskydd under Övrigt för den "försvinner" lite under den här rubriken och det är nog bra att medvetandegöra folk om att de ska KRÄVA auktorisation, då kanske säljarna förstår att vi blir medvetna kunder i fortsättningen!

Helena......
 
Tanken med den här tråden när jag startade var att få fram en "svarta listan" på hustillverkare/entreprenörer, och den listan kan vara bra att ha här för dom som går in och vill ha referenser innan dom köper hus, konsumentskyddet behöver man ju så att säga inte förrän det är försent...
 
;)

Mjaaaaeeee, kanske ska man veta lite om konsumentskydd och rättigheter innan man sätter sitt namn på ett papper, men att lyfta fram just detta i en speciell grupp gör frågan "synligare".
När det gäller "svart-vit" lista så finns denna
http://www.kvalitetsansvariga.se/trahus1.htm

Men även denna tråd är så viktig så den förtjänar att lyftas fram i en egen grupp under HUSFABRIKANTER så jag tycker att Du, Cattis, ska starta den så vi kan lägga in våra åsikter om varför vi är nöjda/missnöjda med vissa fabrikanter!
Det är ju ganska svårt att lotsa sig fram på dessa sidor ibland, speciellt om man har lite tidsnöd pga modem

hälsar
Helena med............. ;)
 
Ja Pelle
det stämmer att man inte kan dra för långtgående slutsatser av detta exempel på lista, men det kan man ju inte av våra diskussioner heller. Dock är det några som försöker lägga ut en (förhoppningsvis någorlunda) ärlig bedömning av sitt arbete...
Den länken får naturligtvis ändå bara tjäna som ännu en informationskanal för oss "sökare" här på Forumet!

Helena 8)
med den....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.