Hejsan. här jämförs den ena hustillverkaren efter den andra om modeller och priser å det ena och det andra. Finns det någon som byggt klart, men blivit riktigt besviken när huset var klart?? någon firma som gått i konkurs, huset brann upp, huset kom aldrig osv... dessa erfarenheter kan vara väldigt intressanta. Har själv en bekants bekant som fick en grund och sen blev det inget mer... vet tyvärr inte vilken tillverkare som låg bakom.
 
Helt klart intressant!
Men tror du inte att dessa hustillverkare eller entrepenörer har sanerat sig själva?
Det sprider sig säkert snabbt. Här på Forumet har man redan läst om oseriösa hustillverkare.
Det kan också vara väldigt lokalt som det är en dålig säljare eller dåliga hantverkare.
Ett tips är att hitta ett hus ni tycker om och sedan besöka tidigare byggda hus och prata med ägarna. Det tror jag är viktigt för att få t ex en bra bild hur seriös säljaren är eller hur duktiga hantverkarna är.
För vad jag har förstått så är det oftast de lokala personerna som ser till om ditt hus blir en besvikelse eller ej.
 
Cattis
En del vet jag har hållit inne pengar, t e x 10%. D v s att inte betala hela köpesumman innan allt är klart och åtgärdat.
Pengarna vill de gärna ha och det kan tydligen sätta fart på hustillverkarna för att du ska få det du beställt.
 
Hej!
Jag bygger en SverigeStuga från TöreHus AB och är väldigt besviken på den delade entreprenaden. Avtalsvillkor och Leveransdeklaration är väldigt luddiga och parterna skyller på varandra. Säljaren på HusExpo var så trevlig, så mitt förnuft blockerades och jag skrev på alldeles för snabbt utan att be om referenshus/köpare. Det har jag fått ångra nu efteråt. Eftersom jag bara erhöll offert på undertak-montering (husmaterial + stomresning), så är det jättesvårt att förstå vad man får monterat och vad man måste göra själv efteråt. Håller nu på att försöka få färdigställt det som är utlovat och sedan blir det raka vägen till en advokat.
Helena
 
Vill bara lyfta upp den här tråden på första sidan igen...
 
Ja, har blivit blåst på flera hundra tusen bland annat beroende på dränering(sprängning) som inte utförts enligt norm och ej kunde upptäckas vid slutbesiktning.
Firman - Nordiska hus - har nu inlett konkurs.

Han som låg bakom allt jobbar nu som säljare på ett relativt stort husföretags Uppsala kontor, han borde sitta i fängelse anser jag...

Fortsättning följer...
 
Vad heter företaget där han jobbar?
Det vore bra att veta så att andra inte får problem i framtiden.

Normalt litar man på försäljare av hustillverkarna. En sån försäljare borde man inte kuna lita på.

 
Hej på er

Jag vill gärna rådgöra med min advokat lite först innan jag lämnar ut uppgifter som kan peka på något namn (person eller firma) - vill inte riskera att förlora något rättsligt... Tyvärr!

:-X
 
Bob_the_builder
Jag vill minnas att det i en annan tråd framgår att den aktuella firman är Anebyhus (i Uppsala).
 
:) Kolla brevlådan cnyb
 
??? ??? ???
Visst är det konstigt att dessa "hästhandlare" får husera hur som helst på marknaden???

Tar upp frågan under Övrigt, Ekonomi, Försäkringar och gruppen Konsumentskydd

hälsar Helena med
den DÅLIGA Sverige Stugan
 
Joooooo
och då hade man kanske fått en häst som gnäggar istället för ett hus som gnisslar!!

;D ;D ;D

Helena med den.......
 
I detta fallet med Nordiska hus kommer själva 'byggsatsen' från PlussHus som är en medlem i STR... Inget fel alls på den vad jag har sett utan det är själva entreprenaden av Nordiska Hus som varit dålig (att sen PlussHus inte visat mig något vidare intresse är en annan sak).

Var hittar man lista på säljare som är auktoriserade, jag hittar bara en på husfabrikanter på http://www.husfabrikerna.com/medlem.htm ?

Priset - det var definitivt inte billigt att bygga med Nordiska Hus heller, snarare tvärtom - tillvalspriserna gjorde att det skenade iväg. Priset är ingen garanti för någonting över huvudtaget vill jag påstå.

 
Hmmm gick in på bygganytt.com och testade deras beräkningsmodell om hur mycket man har råd att bygga för... Modellen kom fram till 4,3 millar enl... tänk om det varit sant... vilken glädje kalky de ger ;D
 
Jonas_O skrev:
Hmmm gick in på bygganytt.com och testade deras beräkningsmodell om hur mycket man har råd att bygga för... Modellen kom fram till 4,3 millar enl... tänk om det varit sant... vilken glädje kalky de ger ;D
STR är väl mest intresserade av att öka försäljningen för sina medlemmar. Då är det klart att de tycker att man ska ha råd. Vill man ha en vettig kalkyl ska man gå till sin bank.

En sak som är bra med STR är deras "standardiserade" leveransdeklaration. Jag fick en leveransdeklarationer från Myresjöhus och Nordiska Hus och det var tämligen lätt att se att deras leveranser är nästan identiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.