Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
BRF får betala för tiden för felsökning men betalar naturligtvis inte för tjänst som ej utfördes. Har man väldigt mycket energi man kan man ju bråka med företaget om deras inkompetenta medarbetare men jag skulle själv lägga den tiden på att hitta ett nytt företag att beställa tjänster hos. Svårt att ändra på ett företag utifrån.
Jag kan inte hålla med. Då kan ju alla firmor strunta i att utföra beställd tjänst och utföra en ”felsökning” med godtyckligt resultat och kräva godtycklig betalning för det.
Timpenningen var omotiverad och resultatet otillräckligt.
 
H Hank_Ö skrev:
Jag kan inte hålla med. Då kan ju alla firmor strunta i att utföra beställd tjänst och utföra en ”felsökning” med godtyckligt resultat och kräva godtycklig betalning för det.
Timpenningen var omotiverad och resultatet otillräckligt.
Fast det är ju inte alltid den beställda tjänsten kan utföras. Och det kan krävas någon timme rotande för att komma fram till att det är ett större jobb som krävs.
Baserat på TS beskrivning "Men i trapphus 2 var färgerna på kablarna vilda västern. Jag gick på färgerna när jag drog nollor, men det måste varit fel för flera gånger gick säkringen." låter det inte helt otroligt att elektrikern inte vill börja koppla in saker i det systemet. TS hade ju försökt göra samma sak själv men misslyckats.
Lösningen med att använda rörelsevakternas timer vet jag inte hur uppenbar den var. Jag antar att TS själv köpt in utrustningen.
Som jag tolkar beställningen har det varit: Koppla in de här rörelsevakterna på trappautomaten (där kabelmärkningen är vilda västern).
Om elektrikern inte fått ta del av det som är inom parentes kan jag förstå att han vill fakturera.
Om han kände till det är jag förvånad att han åkte ut på jobbet.
 
En fastighetsägare i min hemstad löste det genom att bara tillåta en namngiven snickare åtgärda småsaker i hans bestånd. Det var ungefär halva snickarens arbetstid.
Det går säkert att göra samma sak med elektriker. Blir lite högre timpris, men rätt och utfört.
 
M magnu skrev:
En fastighetsägare i min hemstad löste det genom att bara tillåta en namngiven snickare åtgärda småsaker i hans bestånd. Det var ungefär halva snickarens arbetstid.
Det går säkert att göra samma sak med elektriker. Blir lite högre timpris, men rätt och utfört.
Vad har det med fakturafrågan att göra?
 
Claes Sörmland
H Hank_Ö skrev:
Jag kan inte hålla med. Då kan ju alla firmor strunta i att utföra beställd tjänst och utföra en ”felsökning” med godtyckligt resultat och kräva godtycklig betalning för det.
Timpenningen var omotiverad och resultatet otillräckligt.
Det finns nog en möjlighet att försöka sig på ett sånt svindelupplägg. Men resultatet blir ju att kunderna aldrig ringer ingen och så förhoppningsvis för det oseriösa företaget sotdöden.
 
C Colafjert skrev:
Hej!

Behövde som i tidigare tråd skriven av mig hjälp med att installera rörelsevakter i ett trapphus i vår BRF.
Jag hade själv lyckats med att göra detta i det ena av två trapphus, men i det andra fick jag inte till det. Hade undersökt innan och mätt upp med multimeter att utgående spänning i en trappautomat var 120v.
Kontaktade då en elfirma som kom över och "felsökte" i 1,5 timmar. Kom sedan med slutsatsen att "systemet är för gammalt för det här, köp lampor med sensorer istället".
Uppdraget var alltså att installera rörelsevakterna som redan var inköpta och gick bra att installera i ena trapphuset, men alltså inte det andra? Något stämde inte riktigt.
Testade då själv att koppla bort trappautomaten och köra på den inbyggda timern i rörelsevakterna och ja, då gick det!
Fick sedan faktura på deras utförda jobb och har bestridit den då den hjälp som efterfrågades inte genomfördes. Företaget går med på en kreditering om jag kan bifoga faktura på den elfirma som utfört arbetet åt oss. Om inte kan de inte göra det.
Då det är jag som har utfört arbetet
kan jag inte bifoga en faktura. Behöver jag gå med på det kravet? Hamnar jag i trubbel om jag säger att jag har löst det på egen hand pga ej utbildad elektriker?
Ni ska betala för jobb som utförts.
Ni ska inte betala för jobb som inte utförts.
Det är den som begär betalt som måste bevisa att den har rätt till pengarna.
Ni behöver inte visa eller bevisa något.
 
S Sir Duke skrev:
Ni ska betala för jobb som utförts.
Ni ska inte betala för jobb som inte utförts.
Det är den som begär betalt som måste bevisa att den har rätt till pengarna.
Ni behöver inte visa eller bevisa något.
Fast elfirman har ju faktiskt utfört ett jobb. De åkte ut för att installera kundinköpt utrustning i ett system som TS misslyckats med då kabelmärkningen var bristfällig. Om de fick veta om detta på förhand vet vi inte.
De hade kanske kunnat lösa det uppdraget, men bedömde efter 1.5h att det skulle ta orimligt lång tid och bli dyrare än att byta lampor.
Hur pass uppenbar TS lösning är vet vi inte. Om elektrikern kände till att kabeldragningen var vilda västern, och rörelsevakten var en standardprodukt som han borde veta hade inbyggd timer borde han kanske ha föreslagit det från början.

"Kontaktade då en elfirma som kom över och "felsökte" i 1,5 timmar. Kom sedan med slutsatsen att "systemet är för gammalt för det här, köp lampor med sensorer istället".
Uppdraget var alltså att installera rörelsevakterna som redan var inköpta och gick bra att installera i ena trapphuset, men alltså inte det andra?"
 
K kindvall skrev:
Fast elfirman har ju faktiskt utfört ett jobb. De åkte ut för att installera kundinköpt utrustning i ett system som TS misslyckats med då kabelmärkningen var bristfällig. Om de fick veta om detta på förhand vet vi inte.
De hade kanske kunnat lösa det uppdraget, men bedömde efter 1.5h att det skulle ta orimligt lång tid och bli dyrare än att byta lampor.
Hur pass uppenbar TS lösning är vet vi inte. Om elektrikern kände till att kabeldragningen var vilda västern, och rörelsevakten var en standardprodukt som han borde veta hade inbyggd timer borde han kanske ha föreslagit det från början.

"Kontaktade då en elfirma som kom över och "felsökte" i 1,5 timmar. Kom sedan med slutsatsen att "systemet är för gammalt för det här, köp lampor med sensorer istället".
Uppdraget var alltså att installera rörelsevakterna som redan var inköpta och gick bra att installera i ena trapphuset, men alltså inte det andra?"
Det täcks ju in av det allra första jag skrev:

"Ni ska betala för jobb som utförts."
 
S Sir Duke skrev:
Det täcks ju in av det allra första jag skrev:

"Ni ska betala för jobb som utförts."
Ja, men sedan skriver du
"Det är den som begär betalt som måste bevisa att den har rätt till pengarna.
Ni behöver inte visa eller bevisa något."

Att de har utfört ett jobb är vi alltså överens om.
Det elfirman vill se är en räkning från en annan elfirma som lyckats med samma uppdrag de hade.
Att TS själv installerat rörelsevakterna på ett annat sätt hör inte till saken.
 
K kindvall skrev:
Ja, men sedan skriver du
"Det är den som begär betalt som måste bevisa att den har rätt till pengarna.
Ni behöver inte visa eller bevisa något."

Att de har utfört ett jobb är vi alltså överens om.
Det elfirman vill se är en räkning från en annan elfirma som lyckats med samma uppdrag de hade.
Att TS själv installerat rörelsevakterna på ett annat sätt hör inte till saken.
Jag kan nog inte uttrycka det enklare än jag redan gjort. Tänk på att flera premisser kan gälla samtidigt.

Ni ska betala för jobb som utförts.
Det betyder: Har firman utför något arbete så ska TS ersätta. Till exempel projekterat, felsökt, installerat något.

Ni ska inte betala för jobb som inte utförts.
Det betyder: TS ska inte betala för att de installerat rörelsevakt, reparerat bilen eller klippt gräset om de inte verkligen har utfört exakt det.

Det är den som begär betalt som måste bevisa att den har rätt till pengarna.
Enligt Konsumenttjänstlagen, Konsumentköplagen och Köplagen.

Ni behöver inte visa eller bevisa något.
Det följer av ovan.
 
C Colafjert skrev:
Hej!

Behövde som i tidigare tråd skriven av mig hjälp med att installera rörelsevakter i ett trapphus i vår BRF.
Jag hade själv lyckats med att göra detta i det ena av två trapphus, men i det andra fick jag inte till det. Hade undersökt innan och mätt upp med multimeter att utgående spänning i en trappautomat var 120v.
Kontaktade då en elfirma som kom över och "felsökte" i 1,5 timmar. Kom sedan med slutsatsen att "systemet är för gammalt för det här, köp lampor med sensorer istället".
Uppdraget var alltså att installera rörelsevakterna som redan var inköpta och gick bra att installera i ena trapphuset, men alltså inte det andra? Något stämde inte riktigt.
Testade då själv att koppla bort trappautomaten och köra på den inbyggda timern i rörelsevakterna och ja, då gick det!
Fick sedan faktura på deras utförda jobb och har bestridit den då den hjälp som efterfrågades inte genomfördes. Företaget går med på en kreditering om jag kan bifoga faktura på den elfirma som utfört arbetet åt oss. Om inte kan de inte göra det.
Då det är jag som har utfört arbetet
kan jag inte bifoga en faktura. Behöver jag gå med på det kravet? Hamnar jag i trubbel om jag säger att jag har löst det på egen hand pga ej utbildad elektriker?
Största problemet är nog att nästa gång ni behöver hjälp så är ni rökta .... De flesta el rör byggfirmor känner varandra. O även om det konkurrerar med varandra så fikar vi tillsammans ...o du förstår resten...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.