Då han köpt av samma firma nyligen, så bör han kunna förvänta sig ett likande upplägg både avseende tid som bil och material som föregående gång. Viss ställkostnad kan öka om detta var ett mindre jobb nu. men om leverantören inte tog ställtid sist, så kan han knappast hävda det nu heller. Det får man väl räkna till bil kostanden. Den kan jag köpa om de ökar för en dags kort jobb, mot tre dagars sist.
Men chockhöjningen på exxact material är inte skäligt, de har inte ökat i pris (Kanske kronor). Köper på Ahlsell till i princips amma pris nu som i våras.
Jag hade också bestridit. Leverantören bör nog motivera sin kostnadsökning på materialet sen sist om han inte kommer förlora denna frågan. Hade TS inte anlitat dem på likande uppdrag hade det nog varit svårare att få rätt..
Vi jobbar ju också med påslag på material för att täcka kontors kostnader OH personal mm (med tanke på kundtjänst svar) . Men att tro att man skall generera en extra dagsintäkt på installatörens 2h jobb är lite naivt. Tycker inte det är rimligt att en Extern installatör ens skall kunna avlöna en intern personal. Då lär det bli svårt att bli konkurrenskraftig. Möjligen att 2 jobbar för att försörja en administrativt. (Nu menar jag inte att de administrativa inte jobbar, men ni fattar nog vad jag menar:) )
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
harry73
Utan att utlåta mig om vad rätt prisnivå är, gör du allt rätt. Du fick en saltad faktura (även jämfört med tidigare arbeten från samma företag).

Då ska man bestrida den delen av fakturan man anser är överdebitering och betala det ostridiga beloppet.
Du har bra koll på hur tidigare jobb fakturerats med firmabil, timpeng, och prisnivå för förbrukningsvara, då kan du göra en rimlig nivå av det ostridiga beloppet.

Nu är det upp till firman att bevisa vad ett rimligt belopp är och blir ni inte överens utan hjälp är det tingsrätten som gäller
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Funkar inte om kunden ska sätta priset på material??? fråga innan eller betala, tyvärr har det blivit att elmaterial kan köpas billigare på nätet än vad Elektrikern kan köpa in det för
Hantverkarens tids och prissättning mot konsument skall alltid vara skälig . Ktjl
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Utan att utlåta mig om vad rätt prisnivå är, gör du allt rätt. Du fick en saltad faktura (även jämfört med tidigare arbeten från samma företag).

Då ska man bestrida den delen av fakturan man anser är överdebitering och betala det ostridiga beloppet.
Du har bra koll på hur tidigare jobb fakturerats med firmabil, timpeng, och prisnivå för förbrukningsvara, då kan du göra en rimlig nivå av det ostridiga beloppet.

Nu är det upp till firman att bevisa vad ett rimligt belopp är och blir ni inte överens utan hjälp är det tingsrätten som gäller
Håller med . Tidigare tids och prissättning för liknande arbete har avtalats med hantverkarens Faktura och
TS betalning varför det anses att avtalsvillkor har etablerats för vidare arbeten om inte annat har avtalats.
TS har reklamerat och begärt att bli fakturerad enligt sin tids och prissättning . Om hantverkaren
inte svarar inom skälig tid ( 5 dag ) bör TS betala enligt sin prissättning.
 
Tråkigt att du råkat ut för en sådan faktura. Speciellt dåligt om du anlitat dem tidigare och fått en känsla för deras prisläge. Jag tycker att du gör helt rätt i att bestrida den, men kan för lite för att gissa på utgången.

Känns ju lite som ett lotteri med hantverkare. Anlitade själv en för mig ny elektriker förra veckan och innan man fått första fakturan är det ju en viss osäkerhetskänsla ifall man blir upplurad eller inte. I mitt fall gick det på 1180:- för att koppla bort tre uttag vid första tillfället och sedan sätta upp samma uttag på nya platser med nya ledningar och klamrar. Så det känns som att jag drog en vinstlott :)

Berätta gärna hur utgången blev när allt är klart. Det tror jag kan hjälpa många i framtiden som råkar ut för liknande situationer.
 
B Bjoellander skrev:
Tråkigt att du råkat ut för en sådan faktura. Speciellt dåligt om du anlitat dem tidigare och fått en känsla för deras prisläge. Jag tycker att du gör helt rätt i att bestrida den, men kan för lite för att gissa på utgången.

Känns ju lite som ett lotteri med hantverkare. Anlitade själv en för mig ny elektriker förra veckan och innan man fått första fakturan är det ju en viss osäkerhetskänsla ifall man blir upplurad eller inte. I mitt fall gick det på 1180:- för att koppla bort tre uttag vid första tillfället och sedan sätta upp samma uttag på nya platser med nya ledningar och klamrar. Så det känns som att jag drog en vinstlott :)

Berätta gärna hur utgången blev när allt är klart. Det tror jag kan hjälpa många i framtiden som råkar ut för liknande situationer.
Hej,
Litet återmatning:

En månad har gått och företaget har överhuvudtaget inte reagerat, så jag betraktar nu ärendet som utagerat. Jag fick mina 10 uttag för 4000:- isf 8000:-

Men jag har lärt mig en del på detta och det var jättebra att lärdomen kom i en ganska liten beställning.
  • Gör upp om timpris och materialpriser innan!
  • Räkna timmar som montörer (motsv) är på plats
  • SKRIV UPP och ta bilder med tidsmarkeringar om det verkar "dra iväg"
  • Bestrid (på goda och dolumenterade grunder) om det hela inte stämmer.

MVH//Lasse
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
L Lars Ryden1 skrev:
Hej,
Litet återmatning:

En månad har gått och företaget har överhuvudtaget inte reagerat, så jag betraktar nu ärendet som utagerat. Jag fick mina 10 uttag för 4000:- isf 8000:-

Men jag har lärt mig en del på detta och det var jättebra att lärdomen kom i en ganska liten beställning.
  • Gör upp om timpris och materialpriser innan!
  • Räkna timmar som montörer (motsv) är på plats
  • SKRIV UPP och ta bilder med tidsmarkeringar om det verkar "dra iväg"
  • Bestrid (på goda och dolumenterade grunder) om det hela inte stämmer.

MVH//Lasse
Firmans Faktura är en fordran på TS som preskriberas efter 3 år om inte avbrott sker . Betalning 4000 kr
kan firman anse vara en delbetalning . Troligtvis släpper dock firman ärendet . TS skall inte göra något som
avbryter preskriptionstiden .
 
S Spikin skrev:
Firmans Faktura är en fordran på TS som preskriberas efter 3 år om inte avbrott sker . Betalning 4000 kr
kan firman anse vara en delbetalning . Troligtvis släpper dock firman ärendet . TS skall inte göra något som
avbryter preskriptionstiden .
Hmm, intressant, vad kan avbryta preskriptionstiden?
 
harry73
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hmm, intressant, vad kan avbryta preskriptionstiden?
T ex en betalningspåminnelse
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L Lars Ryden1 skrev:
Hej,
Litet återmatning:

En månad har gått och företaget har överhuvudtaget inte reagerat, så jag betraktar nu ärendet som utagerat. Jag fick mina 10 uttag för 4000:- isf 8000:-

Men jag har lärt mig en del på detta och det var jättebra att lärdomen kom i en ganska liten beställning.
  • Gör upp om timpris och materialpriser innan!
  • Räkna timmar som montörer (motsv) är på plats
  • SKRIV UPP och ta bilder med tidsmarkeringar om det verkar "dra iväg"
  • Bestrid (på goda och dolumenterade grunder) om det hela inte stämmer.

MVH//Lasse
Lärdom . I samband med bestridande av tidsåtgången/kostnaden skall TS begära en tidsnedbruten
arbetsspecifikation för TS bedömning av skäligheten enl. Ktjl . Innan den erhållits har inte Fakturan förfallit
och ingen dröjsmålsränta utgår.
Viktigt att firman först skall dokumentera sitt underlag innan TS lämnar sitt underlag /åsikt .
Oskäligt är t.ex att 2 man åker iväg för att köpa en list .
Betalning 4000 kr är ett erkännande av fordring och ev. preskriptionsavbrott om det inte har avtalats om att
betalningen utgör en av parterna avtalad slutuppgörelse av Fakturan .
 
Nja, Spikin.....

Nedan citat från Konsumentverkets hemsida om hur att bestrida en faktura:

"Att bestrida en faktura innebär att du meddelar företaget att du protesterar mot fakturan och därför inte kommer att betala. Det är viktigt att du talar om varför du tycker att fakturan är felaktig, till exempel att summan inte motsvarar det ni har kommit överens om.

Kontrollera hur stor del av fakturan som är fel

Tänk på att kontrollera vilken del av fakturan som är felaktig. Grundprincipen är att du ska betala för den del som är korrekt. Ibland behöver du alltså meddela företaget att du till exempel kommer att betala hälften av fakturans belopp, men att du bestrider det resterande beloppet.

Bestrid skriftligen

När du bestrider en faktura är det viktigt att du kontaktar företaget skriftligen så att du kan bevisa att du har protesterat och inte bara struntat i att betala. Du kan till exempel skicka ett mejl. Skickar du brev är det bra om du skickar brevet rekommenderat så att du kan bevisa att du har bestridit fakturan. Kom ihåg att fota eller ta en kopia på ditt bestridande.

Du behöver inte skicka med fakturan när du bestrider. Vill du skicka fakturan till företaget bör du skicka en kopia och behålla originalfakturan själv.


Efter att du har bestridit

Företaget behöver inte besvara eller godkänna ditt bestridande för att det ska gälla. Om företaget trots ditt bestridande tycker att de har rätt till betalning är det upp till företaget att driva ärendet vidare. Efter att du har skickat ditt bestridande kan du alltså vänta för att se hur företaget agerar. Om företaget inte skickar fler krav behöver du inte göra något mer."


Jag tycker nog att jag gjort hyfsat rätt.....

MVH//Lars
 
Jodå, men det finns en avsevärd risk att firman återkommer med krav på resten av fakturan, någon gång under 3 årsperioden.
 
Då finns det ett utmärkt läge här att utbilda oss alla:

Var finns den lagstiftning (motsv) som nämner tre år?
Eller är det ett rättsfall som har skapat praxis?

Jag tror att ganska många av läsarna på denna site känner igen sig i "mitt ärende" och är nyfikna på det faktiska rättsläget.

MVH//Lars
 
OK,

Vilken lag avses?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.