Hemmakatten
Jag tycker inte fakturan var orimligt hög, hög men inte orimligt. Den post man skulle kunna diskutera är¨"genomgång villa". Den posten har de säkert bara lagt till för att de inte fick jobbet så den skulle jag bestrida. Elskåpet låter som ett normalt pris.

Ett minimipris hos hantverkare har jag förstått är ofta 2 timmars debitering och sedan resor på det. En anmälan har de säkert ett fastpris för även om själva hanteringstiden inte är så lång.

Så enligt mig får du nog betala 8750:- om du inte kan förhandla ner priset. Att dra det hela till TR är verkligen mer besvär än du vill ha. Läxan lärd och du kommer nog att vara mer noggrann i framtiden med offerter.
 
Nja. Det är den som har en fordran som får dra det till tingsrätten. Och det brukar inte hända om det är en saltad faktura. Så TS behöver bara svara "bestrides", inte ett dugg mer, ingen namnteckning helst.
 
Man får välja spår: Tycker du att du utifrån ett moraliskt perspektiv är skyldig dem pengar? Alternativt har ni ett avtalsförhållande, och vad har ni i så fall kommit överens om, och vad har utförts?
En offert är inte en förbindelse till affär. Har du tackat jag till offerten? Fick du då då ett avtal?
 
Mikael_L
Sir Duke skrev:
En offert är inte en förbindelse till affär. Har du tackat jag till offerten? Fick du då då ett avtal?
En accept på en offert är lika med ett avtal.
Även muntlig accept är giltig, men dock svårare att bevisa i efterhand.
 
Mikael_L
pelpet skrev:
Det första jag gör när jag får en felaktig faktura är att ringa upp och vara trevlig och kolla läget. Om de erkänner att fakturan är fel så ber jag alltid om en skriftlig bekräftelse på att fakturan är fel så att jag har papper på det om fakturan ändå skulle råka hamna fel i systemet. Någon enstaka gång har jag behövt använda den typen av bekräftelse då jag ändå fått påminnelse. Jag har aldrig behövt bestrida en faktura. Det känns överlag som en trevligare metod.
Jag har ju typ underförstått alltid menat på att man naturligtvis börjar med dessa mjukare åtgärder om/när något verkar fel. Så jag håller helt med dig här.

Jag borde kanske vara tydligare med detta i framtiden. :surprised:
 
Men jag fattar inte. Har TS bara hyrt ett elskåp för 500? Vad var överenskommet?

Konsekvenser av otydlighet står alltid den professionella parten (elfirman) för. Kraven på konsumenten är lägre. Och den som kräver pengar har bevisbördan för att den har rätt till pengarna.
 
Firman blev sur när dom ej fick jobbet och nu hämnas dom med saltad faktura
 
mangedif skrev:
Behöver lite hjälp. Kort historia, vi begärde in offert från ett elbolag. Fick offerten och de ville träffas och gå igenom projektet (inga papper skrivna), vilket vi gjorde. Vi fick låna ett mätarskåp för byggström för 500 kr (muntligt).
Ringde dit en elektriker för att koppla på ström till ny borrad brunn 1 kabel).
Senare valde vi en annan entreprenör då priset skiljde sig enorm.
Vi har aldrig sagt till förra entreprenören att de skulle få utföra jobbet.
Nu 3 mån senare ca kom en faktura på tot 11 750 ink moms.
Dom tar 1700kr för elskåpet
2700 för inkoppling av pumpen (1kabel)
Genomgång av villa 3000kr
Mätaranmälan 2000

Borde jag bestrida denna fakturan? Jag anser att detta är oskäligt att betala. Men vad säger ni?
Jag anser ju att en del arbete ändå har utförts. Mätarskåpet kanske är 500:- i hyra men det har säkert transporterats ut till byggplatsen, det innebär arbetstid och resekostnad? Samma sak gäller ju pumpen arbetstid och resekostander utöver materialet? Genomgång av villa, ni har kanske träffats flera gånger och tid har lagts på att ta fram ritningar och förslag mm? Mätaranmälan kan ju tyckas vara dyr, vet dock att vissa har som policy att ta ett fast pris för detta då det sällan räcker med en anmälan utan det måste följas upp och anmälan görs i flera steg.
 
Frågan är om ni har ett avtal där det specas vad de ska göra och vad det kostar - och om detta sedan har utförts. Läs det finstilta om tilläggskostnader, reseersättning etc.
 
Om det är ett byggström skåp typ elbjörn så kostar de 670 kr / månad från Jämtkraft om man hyr. Andra elbolag som jag har sett är dyrare så det priset på 500 kr låter billigt. Men fanns det inte någon ström innan som kunde användas?
byggel är dyrt så be dom specificera räkningen. Om jag ska ha byggel så tillkommer abb avgift, skåphyra, inkopplingsavgift, urkopplingsavgift. Så om du bara betalade 500 kr det låter det billigt.

Så ni måste väl ha sätt skåpet på tomten och kunna reagerat på att det fanns där! Det låter i min mening att ni har ingått en tyst accept av att hyra skåpet. Annars så borde ni ha klagat direkt.

Mätaranmälan 2000 låter helt ok. Om ni inte hade ström innan så behöver behörig elektriker skicka in en föranmälan, att han ska jobba i nätet samt en efteranmälan när han är klar. Det är lite administrativt jobb för detta. Men har ni inte fått någon räkning på nyinstallation av elanläggning från elbolaget då? den posten borde ju vara den stora i sammanhanget. Det känns inte som alla pusselbitar finns på plats för att svara på ditt mail. Men ring och säg att det har blivigt fel på fakturan då de inte utförde jobbet så kommer nog firman att kreditera de raderna.
 
Som jag ser det så är det bara posten för genomgång som är uppenbart fel.

Ni har ju som jag förstår det varit överens om att de skall ställa dit ett skåp för byggström. Iom. att ni inte gav accept på deras offert, där de troligen hade bakat in arbetet med föranmälan osv. Så innebär ju jobbet med skåpet att ni har beställt inkoppling av skåpet, vilket firman debiterar för.

Du har beställt inkoppling av pumpen, vilket de debiterar för.

Dessa saker har du då beställt utan prisuppgift, den offert ni tackat nej till gäller ju inte då, möjligen om de här posterna hade varit detaljerat prissatta i offerten.

Vi har fri prissättning i Sverige, så en firma har rätt att sätta vilka priser de vill, beställer man utan att kolla pris så kan det bli dyrt.

MEN om du som konsument beställer, och inte kollar pris. Då får firman bara debitera ett "skäligt pris" (konsumenttjänstlagen). Det är ett rätt otydligt begrepp, men man brukar anse att om firman inte debiterar avsevärt mer än vad andra firmor vanligen debiterar för liknande tjänst, då är det skäligt. Dvs. din elektriker får inte komma med en timdebitering på ex. 2000 kr/h. Men om han erbjuder sina tjänster för 3000 kr/h i ett avtal som du accepterar, så är det fritt fram med det priset.

Föranmälan vet jag inte vad som är ett brukligt pris, men 2000 kr låter inte orimligt, men högt.

Inkoppling av pump, svårt att veta vad som behövde göras. Men om kabeln ligger framdragen och bara skall anslutas i pumpen, och nödvändiga kontroller skall göras, ja då låter det lite dyrt, såvida det inte också är lång resväg. Ingick även att dra fram en kabel, anslutning i båda ändar osv. Då är det nästan billigt.

Genomgången av huset, detta gjordes såvitt jag förstår innan du fick offerten, det bör alltså ses som ett offertarbete. Sådant debiteras normalt inte, därmed kan firman inte ta betalt för det såvida ni inte i förväg kommit överens om att det skall debiteras.

OM det var så att arbetet med inkoppling av brunn, kanske inkopplingen av byggel är en del av det offererade arbetet. Då tror jag att det skulle kunna ses som en accept av hela offerten att ni beställde de här arbetena. Det är i så fall tänkbart att ni har gjort er skyldiga till avtalsbrott när ni inte lät dem utföra hela arbetet, firman kan i så fall ha rätt till skadestånd.

Det synsättet är dock tveksamt, troligen inget som firman väljer att driva. Men det kan vara bra att ha i åtanke innan man blir alltför kaxig i bestridande av fakturan.
 
redarn skrev:
Tvistiga fodringar får varken skickas till Kronofogden eller inkassobolag. Enbart till tingsrätten. Sen att många företag hotar med, eller gör detta, det vet jag väl om, men det är faktiskt olagligt.
Vad grundar du det på?
Jag ligger i tvist med en rörmokare nu, där Handelsbanken inkasso "köpt" hans faktura.
De åtar sig jobbet för en viss summa. Jag kan som privatperson även använda denna tjänst och kräva in pengar. Jag ser inte olagligheten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Laths skrev:
Vad grundar du det på?
Jag ligger i tvist med en rörmokare nu, där Handelsbanken inkasso "köpt" hans faktura.
De åtar sig jobbet för en viss summa. Jag kan som privatperson även använda denna tjänst och kräva in pengar. Jag ser inte olagligheten.
God inkassosed, Inkassolagen (ffa. §8), Datainskpektionens allmänna råd angående "Tillämpning av inkassolagen".

Datainspektionen skrev:
[länk]

En ansökan om betalningsföreläggande får inte lämnas in om gäldenären har gjort klart att fordran bestrids. Om inkassobolaget ska fråntas möjligheten att använda den summariska processen ankommer det på gäldenären att klargöra sin inställning till fordran.
Svea Ekonomi skrev:
[länk]

HUR GÖR JAG OM MIN KUND BESTRIDIT FAKTURAN?

Man kan få hjälp även med bestridna fakturor (fakturor som köpare lämnat invändning mot och inte vill betala hela eller delar av) hos Svea Ekonomi. Vi kan inte gå den vanliga inkassogången med inkassokrav och ansökan om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten, det strider mot god inkassosed. Däremot kan våra jurister ansöka om stämning hos tingsrätten. Våra jurister går igenom ärendet och rekommenderar om stämningsansökan ska inges till tingsrätten eller ej. Juristerna kan även upplysa om andra eventuella lösningar av den uppkomna tvisten. Juristerna debiterar ett arvode om 1 850 kr plus moms per påbörjad timme. I tingsrätten står sedan vardera part sina egna kostnader om målet avser en fordran som är lägre än ett halvt prisbasbelopp. I mål om fordringar över ett halvt prisbasbelopp står den förlorade parten för kostnaderna. Ett prisbasbelopp är idag (2015) 44 500 kr.
(min understrykning)

Eller varför inte din motparts representant Handelsbanken

Handelsbanken skrev:
[länk]

Vad gäller när min kund bestrider kravet?
Enligt god inkassosed bör man inte skicka ett inkassokrav på en tvistig fordran. Kredit-Inkasso kan hjälpa dig med ett ombud för att gå vidare med ärendet.

Din kund kan invända mot ett krav där en ansökan om betalningsföreläggande har skickats till Kronofogden. Då meddelas inte utslaget utan du får istället möjlighet att lämna ärendet till tingsrätten.

Samma gäller om din kund invänder mot kravet redan när han eller hon får inkassokravet. Kredit-Inkasso kan då skriva en stämning som lämnas till tingsrätten på den ort där din kund finns. Invänder din kund mot kravet även efter han eller hon har tagit del av stämningsansökan kallar tingsrätten till muntlig förberedelse. Efter samråd med dig kan Kredit-Inkasso anlita ett ombud som företräder dig i domstolen.

Är kravet på ett lägre belopp än ett halvt basbelopp står parterna för sina egna kostnader. Är beloppet högre svarar den förlorande parten för kostnaderna, om man yrkar på det.
(återigen min understrykning)

Givetvis får man ta hjälp med problemet men man får inte vidta inkassoåtgärder.

Det dom gör mot dig är (troligtvis) precis på rätt sida gränsen för den mängd juridiskt våld (a.k.a hot- och utpressnings-brev) som är tillåtet. (SHB brukar vara kompetenta, men jag har ingen direkt erfarenhet av deras factoring- och inkassotjänster så jag kan inte recensera dessa direkt).
——
Edit

Jag skrev "skickas till ... inkassobolag" vilket givetvis är fel, "skickas till ... inkasso" ska det vara då inkassobolag får bedriva annan verksamhet parallellt med sin inkassoverksamhet.

----
Edit 2, sånt som händer när man använder US tangentbord i jobbet...
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Mikael_L
I ditt ursprungliga inlägg glömde du att skriva att inkasso eller kronofogde inte får göra något om fordran bestrides.

Hade du skrivit det understrukna så hade du i princip rätt.

Det är alltså viktigt att bestrida felaktiga fordringar.
Och när man då kommer in på detta med att bestrida så anser jag att två saker är viktiga.
* Att ange (ett minimum) av info om anledningen till bestridan.
* Att endast bestrida tvistiga delar, ev otvistiga delar betalar man.

Ang att ange vad bestridan grundar sig på så tror jag dock att det är bra att hålla sig lite lagom kortfattad med.
T.ex. ange att:
Ej avtalad tjänst
Felaktigt belopp enligt tidigare löfte
osv

Inte lägga ut texten om gången hur det hela löpt.
Utan bara ange exakt det minimala som anger var man anser att tvisten ligger.


Men OK, är det något riktigt skunkföretag, en riktig scam-faktura osv, då är det helt OK att bara skriva: "Fakturan bestrides i sin helhet."


Vad det gäller inkassobolag så finns det sådana som inte helt följer de regler de ska jobba inom, och fortsätter skicka krav även efter bestridan. Det ska de alltså inte göra.
Då kan man bestrida ytterligare en eller två gånger till, gärna riktigt kortfattat.
Sen får man nog börja strunta i ev brev därifrån.
Det kan ändå inte ske något förrän kronofogden blivit inblandad, och då bestrider man där också i så fall, och då tar det helt stopp. Det måste avgöras i tingsrätt för att ärendet ska kunna föras vidare.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
@ Mikael_L

Det är ju rätt sjukt egentligen hur saker kan gå till, och inte gå till.
Hur många svensson i detta land känner till hur man ska gå tillväga?
Inkassobolaget är ju inte för ditt intresse utan för sitt egna och sina kunder. Men intressant läsning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.