A
P pmd skrev:
Generellt så finns det större anledning för den som bygger hus i Sverige att ta hänsyn till riktiga vintrar än för den som bygger hus i USA*. Det låter som att du har förstått det när du byggde hus, men vad kan man få för U- värden på skjutfönster? (Se inlägg #18).

F.ö. så behöver vi nog inte vänta 10-20 år för att konstatera att myggnät är billigare i drift än A/C. ;)

* Med undantag för främst Alaska. Jag har bott där och vet hur kallt det kan bli, men jag tycker nog att svensk byggstandard är lite bättre ändå.
Räcker att komma till Wisconsin, kallare än södra Sverige.
Alltså frikyla är gratis, bara en liten cirk.pump
 
A atomlab skrev:
Finns betydligt större att tillgå. Men över 18m så blir det en ej försvarbar kostnad för ett projekt. Skulle säga att det bara är multinationella företag som skiter i kostnaden i flaggship projekt som kan köpa dessa.
Är du säker att det finns större? Har för mig att 18x3 ör det största. Var arkitekt för ett projekt där vi skulle använda dessa. En österrikisk fabrik som skulle leverera. Var många år sedan och projekten jag jobbar med i Sverige är inte riktigt sådana så inte helt aktuell info.
 
richardtenggren
makhno_ makhno_ skrev:
Är du säker att det finns större? Har för mig att 18x3 ör det största. Var arkitekt för ett projekt där vi skulle använda dessa. En österrikisk fabrik som skulle leverera. Var många år sedan och projekten jag jobbar med i Sverige är inte riktigt sådana så inte helt aktuell info.
Intressant, skulle vara intressant att veta kostnaden för en sådan ruta :surprised:
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Intressant, skulle vara intressant att veta kostnaden för en sådan ruta :surprised:
Vi skulle ha närmare tio stycken inget fritidshus... kontor och utställningslokaler, så det var aldrig fråga om styckepris dessutom kommer jag inte ihåg budget från 15 år sedan. Projektet föll innan det byggdes, beställaren var en finansinstutition och det inträffade grejer några år senare.
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Räcker att komma till Wisconsin, kallare än södra Sverige.
Alltså frikyla är gratis, bara en liten cirk.pump
Var beställer jag frikyla? :D
 
A
P pmd skrev:
Var beställer jag frikyla? :D
Kolla med en VVS firma. Det är en enkel installation som inte kostar mycket. Vi har det och funkar bra. Inga driftkostnader knappt alls.
 
Redigerat:
P
Det är trots allt billigare med myggfönster. ;)
(Men jag ska kolla lite, tack för tipset).
 
A
P pmd skrev:
Det är trots allt billigare med myggfönster. ;)
(Men jag ska kolla lite, tack för tipset).
Tror du kan komma undan med under 10000 kr om du gör det mesta själv.
Vi hade tillägg på 10000 kr i samband.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.