ichgary skrev:
Du får tänka på att husqvarnas tank endast är godkänd för 1bar, och extunas är godkänd för slutet system, dvs 1,5bar. Därav den stora skillnaden på priset..
Extunas är specat för 2 bar.

Med vänlig hälsning, Danne
 
ichgary skrev:
Du får tänka på att husqvarnas tank endast är godkänd för 1bar, och extunas är godkänd för slutet system, dvs 1,5bar. Därav den stora skillnaden på priset..

okej. men jag kör öppet system så de e nog lugnt.
 
pointman87 skrev:
Det var som f_n. Tänk att man aldrig kan ha flyt med priset...
Jag har 2st 2,6kBm tankar noga räknat, den ena är tom och den andra består av en förvärmeslinga och en 300l förrådsberedare. Det kostade 65000:- ink frakt efter lite kohandel.

Med vänlig hälsning, Danne
hehe ja jag känner igen de där..
 
ichgary skrev:
Du får tänka på att husqvarnas tank endast är godkänd för 1bar, och extunas är godkänd för slutet system, dvs 1,5bar. Därav den stora skillnaden på priset..
Husqvarnas runda är 1,5bar, men du menar kanske deras rektangulära?
 
pointman87 skrev:
Extunas är specat för 2 bar.

Med vänlig hälsning, Danne
Du har nog rätt, hursom så är det mycket mer järn i en Extuna tank.
 
RickeP skrev:
Husqvarnas runda är 1,5bar, men du menar kanske deras rektangulära?

Japp, det är rektangulär jag menar.
 
Får du elda 3 ilägg för att värma den volymen bör du kolla över din panna. Har själv en innova 50 med 5m3 och fyller tanken på 1-1.5 ilägg beroende på hur mycket huset drar. Kör upp den i 90 grader.
 
Netzel skrev:
Får du elda 3 ilägg för att värma den volymen bör du kolla över din panna. Har själv en innova 50 med 5m3 och fyller tanken på 1-1.5 ilägg beroende på hur mycket huset drar. Kör upp den i 90 grader.
Inte har du möjlighet att ta ett måttband och exakt mäta volymen i vedmagasinet i din SI 50? Bara kul att veta höjd, djup och bredd då jag märkt att inte alla panntillverkare håller det de skriver i sina uppgifter.
 
Netzel skrev:
Får du elda 3 ilägg för att värma den volymen bör du kolla över din panna. Har själv en innova 50 med 5m3 och fyller tanken på 1-1.5 ilägg beroende på hur mycket huset drar. Kör upp den i 90 grader.
Det var just därför jag frågade om hur sekundärluften var ställd. Går man på manualens råd så får pannan helt fel bränsle/luft blandning och tappar mycket verkningsgrad. Atmos har gjort en riktigt kass manual.
Jag fick dock inte svar på frågan jag ställde till ma om den inställningen.
Tycker det låter som det går åt orimligt mycket ved.

Ursäkta ämnesflykten, men jag vill inte att någon ska elda onödigt mycket.
 
Givetvis kan jag mäta. Sen så gäller de ju att stapla smart i pannan med, inte bara slänga in utan lägga i med tanke. Sen tycker jag de märks fort när tuberna behöver sotas, då ökar vedförbrukningen direkt. Men 3 ilägg är något galet och bör såklart ses över. Nog för att de är kul att elda men :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.