Jag sitter i ett äldre hus (-83) i Stockholm på ca 160 kvm med en Nibe F730. Vi ligger på 17500 kWh totalt och kanske 11-12 000 på Värme och VV (kanske mindre då vi även värmer förråd och dåligt isolerad friggebod med elraddar).

I TS läge skulle jag övervägt att komplettera med en LLVP på övervåningen och en ny FLVP (om den gamla gett upp).

Jag har inte värmebehovet men överväger ändå med tanke på kylmöjligheter på sommaren.

Luft/vatten är ju kanon men jag skulle tycka att det för mycket insatser att dels lösa ny ventilation och konvertera till vattenburet. Nåt annat än FTX känns inte heller hållbart egentligen...
 
Ja kyla på sommaren är skönt om man inte har möjlighet att vädra huset flera timmar varje kväll när det är som varmast och sova med öppna fönster. Har man ett stort hus skulle man nog då välja en LLVP multi-split för att få kyla/värme i några olika rum. Även LVVP kan ge aktiv kyla men det krävs en eller flera fläktkonvektorer så det bli en omfattande installation.

En värmepump värmer inkommande ventilationsluft med en faktor COP 3 - 4. Ett FTX-aggregat är bara marginellt mer effektivt på att värma inkommande luft och kan även kräva ett el-batteri mot frost.

@KritanLarsson Har ni undersökt så att er IVT 490 fungerar som den ska i nuläget eftersom förbrukningen är så hög? Kompressorn är ganska liten och ska normalt gå non-stop hela vintern för att spara energi.
 
1,5plans villa på 155kvm från 97 med vattenburen golvvärme på entréplan och elradiatorer på övervåning och en IVT 690.
Årsförbrukning på 17-18 000 kWh per år.
Dock används elvärme på övervåning endast vid mycket kallt väder såsom kallare än -5 i snitt per dygn under nattetid och endast i ett rum.
Hade vi haft elvärme på övervåningen skulle elräkningen skjuta i höjden. Jag misstänker att TS förbrukning går upp mycket på elradiatorerna.
Det finns en bastustuga som stöttas med element vintertid där det även finns en mindre VVB. Med avdrag för bastustugan och avfuktare/stödvärme till och från i garage borde normal förbrukning ligga på 15 000kwh.
Detta under förutsättning att vi eldar 1-2 ggr om dagen i kamin under hela vintern för att stötta värmen.
Min erfarenhet är att IVT 490/690 är väldigt klena. De spetsar väldigt mycket el så fort det är någon minusgrad eller kallare.
För egen del blir det nog antingen dra vattenburen golvvärme till övervåningen eller komplettera med en LVP till bättre FLVP.
Att ”myselda” 4-6 kbm ved per vinter kostar antingen tid eller pengar.
 
Man brukar säga att traditionella frånluftsvärmepumpar såsom IVT 490/690 med värmeeffekt kring 2 kW klarar värmen i huset utan el-patron ner till 5° - 6° ute om man är sparsam med varmvattnet. Stödeldar man klarar de givetvis ännu något lägre. De nya frånluftsvärmepumparna med en värmeeffekt på ca 5 kW kan klara huset ner till runt -5° (ca -4° till -7°) utan el-patron och beroende på hur nytt och välisolerat huset är.
 
J Josth skrev:
Man brukar säga att traditionella frånluftsvärmepumpar såsom IVT 490/690 med värmeeffekt kring 2 kW klarar värmen i huset utan el-patron ner till 5° - 6° ute om man är sparsam med varmvattnet. Stödeldar man klarar de givetvis ännu något lägre. De nya frånluftsvärmepumparna med en värmeeffekt på ca 5 kW kan klara huset ner till runt -5° (ca -4° till -7°) utan el-patron och beroende på hur nytt och välisolerat huset är.
Det låter rimligt.
Vi har 80kvm golvyta som 690 värmer.
Samtidigt som det blir en del spillvärme som går upp till övervåningen vill kall luft ner och bara därför krävs nog en högre kurva än annars.
En starkare FLVP blir väl inte överdimensionerad till 80kvm?
Tanken är väl eventuellt att ordna vattenburet till övervåningen men vet ej om det ekonomiskt försvarbart. Möjligen om dagens elpriser är bestående. Annars är ju komforten en stor drivare också.
Utan elpatron till -5 grader i Stockholmsregionen skulle man komma långt med.
När det var som kallast med -15 i nästan 2 dygn spetsade 690 säkert i snitt 4-5kw i timmen. Med en starkare pump borde detta kunna halveras?
 
Har man vattenburen värme i hela huset så kan man säga att IVT 490/690 sparar ca 8000 kWh/år i ett mellanstort hus. De nya frånluftsvärmepumparna med kraftigare kompressor kanske sparar ytterligare uppåt ca 4000 kWh/år, dvs totalt 12.000 kWh/år. Om man har elradiatorer på övervåningen tror jag man missar ca 1/3 av denna besparing när man utgår från att ca 2/3 av värmen i huset kommer från nedervåningens värmesystem och ca 1/3 från övervåningens värmesystem i ett 2-plans hus eftersom värmen stiger uppåt.
 
V Vindens skrev:
Hus från 2003 borde ha hyfsat bra isolering?
Är det inte bättre med att dra vattenburen golvvärme till övervåningen och en starkare FLVP avsedd för 200kvm och komplettera med en LVP?
Fördelen med golvvärme i hela huset är lägre framledningstemperatur och jämnare värme.
Vi har liknande förutsättningar fast mindre BOA.
Noterar att kylan på övervåningen är duktig på att leta sig ner via trappan då elradiatorer är avstängda. Vid golvvärme borde värmen på övervåningen vara jämnare och ”kalla luften” inte leta sig nedåt på samma sätt?

Om någon sitter på mellanskillnaden i kostnad i snitt per kvm med vattenburen golvvärme istället för vattenburen värme via radiatorer skulle det säkert gå bättre att räkna på det.
Att dra vattenburen golvvärme på övervåningen plus nytt värmesystem skulle kosta ca 300 000 kr. En investering som vi inte tycker känns rimlig i förhållande till nyttan, kommer ta lång tid tills det återbetalar sig. Plus att det är ett enormt projekt.
 
P PurreP skrev:
Jag sitter i ett äldre hus (-83) i Stockholm på ca 160 kvm med en Nibe F730. Vi ligger på 17500 kWh totalt och kanske 11-12 000 på Värme och VV (kanske mindre då vi även värmer förråd och dåligt isolerad friggebod med elraddar).

I TS läge skulle jag övervägt att komplettera med en LLVP på övervåningen och en ny FLVP (om den gamla gett upp).

Jag har inte värmebehovet men överväger ändå med tanke på kylmöjligheter på sommaren.

Luft/vatten är ju kanon men jag skulle tycka att det för mycket insatser att dels lösa ny ventilation och konvertera till vattenburet. Nåt annat än FTX känns inte heller hållbart egentligen...
Varför känns något annat än FTX inte hållbart? Jag bara försöker förstå. Visst, man släpper ut lite energi som man skulle kunna återanvända, men är det så mycket spill i förhållande till kostnaden?
 
J Josth skrev:
Ja kyla på sommaren är skönt om man inte har möjlighet att vädra huset flera timmar varje kväll när det är som varmast och sova med öppna fönster. Har man ett stort hus skulle man nog då välja en LLVP multi-split för att få kyla/värme i några olika rum. Även LVVP kan ge aktiv kyla men det krävs en eller flera fläktkonvektorer så det bli en omfattande installation.

En värmepump värmer inkommande ventilationsluft med en faktor COP 3 - 4. Ett FTX-aggregat är bara marginellt mer effektivt på att värma inkommande luft och kan även kräva ett el-batteri mot frost.

@KritanLarsson Har ni undersökt så att er IVT 490 fungerar som den ska i nuläget eftersom förbrukningen är så hög? Kompressorn är ganska liten och ska normalt gå non-stop hela vintern för att spara energi.
Vi hade service på den förra vintern och därefter sjönk våra kostnader. Köldmedium hade läckt om jag förstått det rätt och få fyllde teknikern på det, men han sa att vi skulle fundera på att byta. Då den kommer dra mer och mer el. Och vi ser ju att eltillskottet är på mer eller mindre hela tiden.
 
surris
K KritanLarsson skrev:
Varför känns något annat än FTX inte hållbart? Jag bara försöker förstå. Visst, man släpper ut lite energi som man skulle kunna återanvända, men är det så mycket spill i förhållande till kostnaden?
Ca 2 000 kWh i besparing, mindre om det är elbatteri inkopplat och det används. Men det borde gå att köra bara värmeväxlaren.
Det är nog en investering runt 40-50 000 så pay-off på 15-20 år.
 
surris surris skrev:
Ca 2 000 kWh i besparing, mindre om det är elbatteri inkopplat och det används. Men det borde gå att köra bara värmeväxlaren.
Det är nog en investering runt 40-50 000 så pay-off på 15-20 år.
Blir det en avsevärd skillnad i luftkvalitet när FLVP monteras bort och LVVP körs utan FTX?
 
Frånluftsfläkt som frånluftsfläkt, ingen skillnad. Det viktiga är att ha bra filter i friskluftsventilerna (pollenfilter). FTX är för de som tycker sig uppleva kalldrag från friskluftsventilerna.
 
J Josth skrev:
Frånluftsfläkt som frånluftsfläkt, ingen skillnad. Det viktiga är att ha bra filter i friskluftsventilerna (pollenfilter). FTX är för de som tycker sig uppleva kalldrag från friskluftsventilerna.
Vi har minst en sådan Fresh 90 friskluftsventil, en kvadratisk väggmonterad ventil för kontinuerlig ventilation, visad från olika vinklar och med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i varje rum. Och är alla öppna så upplevs inte så mycket drag, men om man bara har någon öppen så blir det ju drag. Lutar mer och mer åt vattenburna radiatorer där uppe och LVVP. Bara rädd för att bygga in ett problem då vi inte planerar för FTX.
 
surris
K KritanLarsson skrev:
Vi har minst en sådan [bild] i varje rum. Och är alla öppna så upplevs inte så mycket drag, men om man bara har någon öppen så blir det ju drag. Lutar mer och mer åt vattenburna radiatorer där uppe och LVVP. Bara rädd för att bygga in ett problem då vi inte planerar för FTX.
Inga problem för att ni inte planerar att ha FTX. LVVP kommer funka lika bra ändå och en frånluftsfläkt kommer ge samma ventilation som ni har med frånluftsvärmepumpen.
 
Tanken är att man ska minst 10 friskluftventiler i huset och då blir inte så stort luftflöde per ventil. Ni bör ha Fresh 90 pollenfilter i dem: https://fresh.se/produkter/friskluftsventiler/filter/193002. Upplever ni det kommer mycket ljud genom ventilerna? Finns olika ljuddämpningar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.