Har läst i en trädgårdsbok att paradisbusken måste beskäras, annars blir den risig. I denna bok stod det dock inte när på året och hur mycket man ska beskära, så jag är tacksam för tips om hur jag gör detta på bästa sätt!
 
Vill bara lägga till att jag har läst väldigt många trädgårdsböcker och verkligen sökt information om beskärning av just denna buske. Har dock inte hittat information om jag ska beskära den hårt varje år, bara rensa gamla grenar, göra en måttlig beskärning, eller vad?!
Hur påverkas blomningen av den beskärning jag gör?
Ser så många fina, riktigt stora paradisbuskar, men mina blir mest glesa och taniga känns det som, så jag känner mig lite misslyckad...
 
Trollebo skrev:
Vill bara lägga till att jag har läst väldigt många trädgårdsböcker och verkligen sökt information om beskärning av just denna buske. Har dock inte hittat information om jag ska beskära den hårt varje år, bara rensa gamla grenar, göra en måttlig beskärning, eller vad?!
Hur påverkas blomningen av den beskärning jag gör?
Ser så många fina, riktigt stora paradisbuskar, men mina blir mest glesa och taniga känns det som, så jag känner mig lite misslyckad...
Beskär efter blomningen. Men, den kan hoppa över blommningen om du beskär den hårt. Det kanske är behövligt att föryngra den.
 
Plocka bort ca 1/3 av genarna ända ner vid marken, och det går bra att göra nu.
 
Tack för era råd Badger och Peterltj!

Behöver bara också få klarhet i vad jag ska göra med de nya kvistarna som växer ut (blir ju upp till 1-2 meter under året). Brukar ni beskära dessa varje år och hur mycket i så fall? Det är detta som jag tycker är det allra "lurigaste" med denna buske, som ju växer så yvigt. Ska man försöka hålla kvistarna korta och beskära varje år eller släpper man de "fria" någon gång? Hur får man dessa stora buskar med långa vackra kvistar fulla av blommor?
 
Trollebo skrev:
Hur får man dessa stora buskar med långa vackra kvistar fulla av blommor?
DET undrar även jag! Jag har nu haft min lilla Paradisbuske i tre säsonger... Den har bara växt några centimeter på den tiden... Hur ska den någonsin kunna bli stor?

Kanhända har Paradisbuskar lång etableringstid? Nu flyttade jag den i höstas så det lär väl ta 3 år till innan den blir mer en 1 decimeter hög ;)
 
Om man toppar grenarna får man ingen blom. I stort sett alla buskar som man beskär ska man gallra ca 10 cm ovanför backen. Förutsatt att den trivs får man eter några år en 2-3 meter hög buske översållad med rosa blommor.
 
Peterltj skrev:
Förutsatt att den trivs får man eter några år en 2-3 meter hög buske översållad med rosa blommor.
Min har inte växt någonting under de senaste 3 åren... Den är konstant 1 decimeter hög.
OK, det första året åt hjortarna ner den... kanhända är det chocken efter detta som har satt sina spår... Nu har jag i vart fall flyttat den till ett nytt - soligare - ställe i trädgården. Vi får se om den skjuter fart nu i år :)
Så att jag kan följa Era beskärningstips :)
 
  • paradisbusken.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så är vill jag naturligtvis att den ska se ut :)

1856s.jpg
 
Har ett par paradisbuskar, men inte så gamla, men växer så det knakar.

Tipset som jag gav ovan kom ifrån min gamla granne, tillika trädgårdsmästare som jag brukar rådfråga en hel del. Hans paradisbuskar är mangifika, vilket naturligtvis jag också vill ha, men tar lite tid tror jag.:rolleyes:

Efter konternuerlig beskärning genom åren har han fått på sina mangefika kronor som träd. Trodde först det var en annan sort men var paradisbuske. Har tyvär inget kort på blommningen.
 
Badger skrev:
Tipset som jag gav ovan kom ifrån min gamla granne, tillika trädgårdsmästare som jag brukar rådfråga en hel del.
Jag vill OCKSÅ ha en "gammal trädgårdsmästare" till granne! ;)

Du kanske kan fotografera hans paradisbuskar nu under våren och skicka in till den här tråden. Det vore verkligen intressant att få se hans skapelser.
 
Spiderman skrev:
Jag vill OCKSÅ ha en "gammal trädgårdsmästare" till granne! ;)

Du kanske kan fotografera hans paradisbuskar nu under våren och skicka in till den här tråden. Det vore verkligen intressant att få se hans skapelser.
Nog lyckligt lottat. Han blir lite terroriserad av mig med frågor men verkar iallafall tycka det är roligt med yngre nyfikna:D

Ska försöka komma ihåg foton senare.
 
Badger skrev:
Nog lyckligt lottat. Han blir lite terroriserad av mig med frågor men verkar iallafall tycka det är roligt med yngre nyfikna:D

Ska försöka komma ihåg foton senare.[/QUOTE
[media]


Vår buske har inte fått nån kärlek alls. När vi flyttade in klippte jag på måfå ner den 1/3, visste inte vad det var för buske. Nu blommar den och är väl 2 m i diameter.

[media]
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Välkommen till BH forumet.
Ett saftigt trådlyft i en gammal tråd, men det är helt ok, särskilt med så trevliga sommarbilder. :cool:

Nu när tråden är väckt så kan jag ju fortsätta.
Har själv ett par Paradisbuskar. De är inte världens snabbaste växande buskar, men det är bara att ge det lite tid. Vår först planterade, (för 5 - 10 år sedan), är väl sisådär 1.5 m hög nu och blommar fantastiskt.

Beskärning enklast och lämpligast som Schersmin, dvs såga/klipp de äldsta/risigaste grenarna nere vid marken (5-10cm). Håller man den på det viset så är det förmodligen bara någon enstaka gren per år som behöver tas för att hålla den stor och fräsch, och behålla blomningen som ju är orsaken till att man har busken.
 
Infogar en bild på vår buske som är planterad 2007, (har jag funnit ut efter lite research i hemarkivet).

Roserai d la Hay Paradisbuske Ville de Lyon mm.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.