Nån som vet nåt om pensioneringsålder för ligustehäck, snälla!
 
  • Gilla
Gamecube och 1 till
  • Laddar…
yonna skrev:
Fem år sedan första bilden ... den borde varit högre OM du vill ha den högre.
Tja, den har väl släppts upp nästan en meter sedan dess och högre vill jag nog inte ha den. Blir så knepigt att beskära den och just där har jag inget insynsproblem...

:)
 
Ada skrev:
Nån som vet nåt om pensioneringsålder för ligustehäck, snälla!
En välvårdad liguster kan bli betydligt äldre än 40 år - sådana äldre häckar fanns i mitt förra bostadsområde i en äldre del av Malmö. Men det är möjligt att dessa gamla häckar någon gång föryngrats under sin livstid. Man får också tillföra kompost och mull då och då efter att just ligustern blivit vuxen - den är inte lika anspråkslös som många bladfällande häckar är.
 
Tack Yonna, vi satsade på det oxå. Vi har klipt ned till knähöjd.
Jag har rensat upp under häcken och lagt dit lite hönsgödsel och mycket kompost. När jag rensade såg jag att många dela satt ganska löst. För att ge dem möjlighet att rota sig bättre så tänker jag fylla på mer jord och gräsklipp och vattna. Ligustern sätter egna sticklingar har jag också sett.
 
Väcker en gammal tråd. Köpt hus med ligusterhäck som inte klippa på minst tio år, i alla fall inte på "vår" sida. Jättebred och hög. Hur riktar vi den på bäst sätt på vår sida? Höjden ska vi prata med grannarna om så klart. Och när? Ovårdad ligusterhäck som är bred och hög med vilt växande grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Katarina B.O.
  • Laddar…
BirgitS
fia_mstd fia_mstd skrev:
Väcker en gammal tråd. Köpt hus med ligusterhäck som inte klippa på minst tio år, i alla fall inte på "vår" sida. Jättebred och hög. Hur riktar vi den på bäst sätt på vår sida? Höjden ska vi prata med grannarna om så klart. Och när?
Om man ska klippa så mycket att man klipper grenarna innanför de innersta gröna bladen bör man nog göra det på vårvintern, februari/mars beroende på vädret. Däremot putsning av årets tillväxt kan man göra i juli, augusti eller september (JAS-månaderna). Döda kvistar och toppar kan man ta bort när som helst.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om man ska klippa så mycket att man klipper grenarna innanför de innersta gröna bladen bör man nog göra det på vårvintern, februari/mars beroende på vädret. Däremot putsning av årets tillväxt kan man göra i juli, augusti eller september (JAS-månaderna). Döda kvistar och toppar kan man ta bort när som helst.
Vänta till februari och då kan vi klippa rätt hårt inåt då? Tack!
 
BirgitS
Japp, och om det är väldigt grova stammar kan man såga av en del av dem någon dm ovanför jorden så stimulerar man nybildning av nya stammar nerifrån, en så kallad föryngring.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Hej! Tänkte väcka liv i en gammal intressant tråd här.

Flyttade in i hus i oktober där den södra sidan av ligusterhäcken ser förfärlig ut. Övriga sidor är helt ok. Tydligen beskar man inte den alls förra året.

Min fundering är nu - finns det chans att rädda häcken? Den är så tunn längst ner och grenarna är supertjocka. Vad händer om man helt skär av den typ vid 30 cm? Dör den? Eller kommer den skjuta nya skott? Vore det dumt att göra det nu i varma april? Bor i Lund.

Satte förresten två små plantor i ett stort hål på ett ställe i häcken men har inte vågat skära dem då jag läst att man ska göra det tidigt på våren eller under JAS.

Sista bilden är på den västra delen där häcken är riktigt fin! (Fast behöver beskäras)
 
  • Ojämn ligusterhäck med tunna och tjocka grenar i behov av beskärning, partiellt gles nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gles och tunn ligusterhäck med tjocka grenar på södra sidan av ett hus, med en solbelyst trädgårdsstol i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn ligusterhäck med tätare krona ovan och glest nedtill, i en trädgård, behov av beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Liguster är väldigt tålig och din häck ser inte värre ut än många andras. Under vårvintern (när beror på var i landet du är och vädret) så kan man beskära väldigt hårt och med det menar jag mer 10 cm över marknivån än 30 cm, se inlägg 23. Den beskärning som görs på sensommaren (JAS) ska inte vara hård utan mer en putsning.
 
Wow, tack för snabbt svar!

Då tolkar jag det som att det är för sent att skära ner dem nu i april? Bor som sagt i Lund och här har vi haft ca 15-18 grader den senaste veckan.
 
BirgitS
Ja, man ska aldrig beskära när bladen är på gång eller just har kommit. I Lund får man nog beskära hårt under det som brukar kallas för vintermånaderna för att det inte ska riskera att bli för sent.
 
  • Gilla
Ana R
  • Laddar…
Tusen tack Birgit! Då får jag hålla mig tills nästa år.
 
Denna överhängande godbiten fick vi när vi köpte huset för ett år sen. Visste då inte att man borde format om den på vårvinter. Nu ska det bytas bräder och målas om längst med carporten. (10m) Vad tycker ni jag bör göra? Klippa ner den helt till 30cm hög? Eller slita upp den vid carporten? Vad gör jag med resten i år? Kan jag ge mig på nån omformning alls nu?
 
  • Överhängande häck längs en carport med en delvis synlig bil och en röd byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om alternativen är att beskära hårt eller ta bort helt så pröva med att beskära hårt. Går det så går det och om inte får ni sätta nya plantor nästa år.

På sensommaren kan man beskära men helst inte längre in än att det fortfarande finns blad kvar på grenen man beskär. Om det inte finns några blad så är det inget som "drar" vattnet och då riskerar grenen att dö.
 
  • Gilla
hugocarlmartin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.