Vintrar är luriga.
Denna var mild, med ett par kyligare perioder om 1-2 veckor. Första i början av dec, och sedan en i februari/mars. Inget extremt, bara normalt vinterväder. Dock har många rosbuskar många döda grenar. Likadant vet jag att det varit några andra milda vintrar. Dvs när man tänker att allt borde trivas av en mild vinter så har verkligheten visat att så inte är fallet. En del växter trivs, men en del mår uppenbart dåligt. Vad jag vill säga med detta är att det är svårt att veta efter en vinter, oavsett om vintern varit normal eller inte, hur växtligheten har klarat sig, och att det är individuellt för varje växt.

T ex var det en vinter för några år sedan som slog hämningslöst på våra schersminbuskar, ingenting annat. Två gamla väletablerade schersminer stendog, medan de övriga dog till 75%.
 
  • Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
Avvakta! Det ser ut som om det är bok/fagus och den behöver lite mer etableringstid. Mixtra inte med ymp etc förrän den nått full=önskad höjd. Då tror jag problemet hat lösts av sig självt.

Klipp inte ner den. Stammarna är raka och fina.
 
yonna yonna skrev:
Avvakta! Det ser ut som om det är bok/fagus och den behöver lite mer etableringstid. Mixtra inte med ymp etc förrän den nått full=önskad höjd. Då tror jag problemet hat lösts av sig självt.

Klipp inte ner den. Stammarna är raka och fina.
Ja, det är bok, har inte påstått något annat. Ok, jag avvaktar. Är dock inte jättelångt kvar till för mig rätt höjd. De är ca 130cm idag och 150 är vad jag vill ha… nästa säsong?!

Jag klipper dock bort alla torra och döda grenar nertill. De grenar som är väl förgrenade med ett tanigt blad längst ut på får dock vara kvar. Iaf den på vilket bladet sitter…
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
P Perkylainen skrev:
... rätt höjd. De är ca 130cm idag och 150 är vad jag vill ha…
höjden kommer denna sommar ;)
 
  • Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.