100-150 kvadrat är inte särskilt så himla mycket, villa grund ? Har du tagit in offerter? Från vilka företag isf
 
200-250 skulle jag nog säga. Det är för villagrund, och lite VA, och sen så lite som möjligt där altanen ska möta berget. Det är en stor "udde" (sett uppifrån) 1-2m hög som sticker in och förbi mitten av tomten, vi trubbar av den ganska hårt och det enda synliga sprängkanten kommer tyvärr bli där altanen möter denna avtrubbade udde.
 
Redigerat:
Skärmavbild 2013-01-03 kl. 10.57.55.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De där ser ut som relativt enkel sprängning, men man måste se de såklart på plats, tänk på att materialet sväller 50 %, spänger du 100 m3 blir de 150 m3 lösa kubik
 
Ja, det blir nog bra. Verkar som jag har fått någon som vill ha massorna, så inte lika orolig att djupet drar iväg. Antar att kostnaden för tätning blir samma oavsett sprängdjup.
 
Om det ändå händer något hos nån granne så är det oftast dessa saker som tvisterna handlar om.
1. Om vibrationerna går över tillåtna värden så blir det i regel sprängaren som får ta skadan.
2. Om man håller sig under tillåtna vibrationer och det ändå spricker upp någonstans är det inte konsultens ansvar som någon nämnde tidigare, utan byggherrens ansvar. Oftast har man som privatbyggare en ganska billig självrisk om det händer något hos grannarna, ca 2000 kr eller så. Konsulten kan åka på skadestånd om han har gett riktigt dåliga råd, men det är mycket sällsynt. Oftast handlar det om mindre kosmetiska sprickor och då går man på byggherren. Som byggherre räknas den som för egen räkning bygger ett hus eller byggnad. Det går också att avtala bort med byggfirman så att de tar på sig byggherreansvaret. I ditt fall låter det som att de inte vill ha det ansvaret.

I så fall tycker jag du ska kolla att eventuella sprängskador hos grannar ingår i din nybyggnadsförsäkring om du har en sådan.
Sedan bör man också anlita en seriös besiktningsman som skriver ordentliga protokoll och ger kopior till dig innan sprängningarna startar. Det är också en bra idé att prata med grannar om att det är sprängning på gång. Då brukar man få upp eventuella problem på ytan innan sprängningarna startar.
 
buspojken skrev:
De där ser ut som relativt enkel sprängning, men man måste se de såklart på plats, tänk på att materialet sväller 50 %, spänger du 100 m3 blir de 150 m3 lösa kubik
Frågan är om det inte bygger ännu mer.
Räknade med 1,5 gånger men det växte på riktigt ordentligt när jag sprängde för garaget och då laddades det på riktigt ordentiligt för att få fint material.
Vi uppskattade det till 2 gånger eller ännu mer.

Sedan kollade jag när jag sprängde i våras och 50 m gäller när det står på berg helt riktigt men 80m när det stod på lera elelr annat löst material.
Har man gjort om reglerna eller?
 
Hemmakatten
Vi sprängde lite grann när vi byggde för drygt 6 år sedan. Ingen besiktning behövdes då grannhuset ligger långt bort. I vårt fall så "sparades" en liten bergkulle (granit, urberg) och det sprängdes för att få en rak linje. Det blev väldigt snyggt och ser helt naturligt ut. Höjd på kanten från 0 cm till 150cm. Sprängaren ville spränga lite mer för att få kanten exakt rak men det ville inte vi. Berget sprängdes och föll isär längs spricklinjer vilket gör att det ser så naturligt ut och nu har det börjat växa lite mossa, gräs och sedumväxter på berget.(Vi har en naturtomt.) Svårt att förklara. Men jag tycker du gör helt rätt att försöka spara så mycket berg som det går, att ha en helt plan tomt är inte alltid det snyggaste.
 
Nja, det ska vara 50 m på berg, ca 75 m på morän/ sand mm och 100 m på lera. Man håller på att se över de här normerna men de kommer troligen inte att ändras speciellt mycket.
Vibrationsmätar-reglerna är däremot uppdaterade nyligen men det blev inga större förändringar där.
 
Hur funkar dessa regler när det är blandat material. Där jag spränger är det såklart berg, och det är rätt utbrett till närmaste grannarna på 50m. Men längre bort gissar jag att det ligger hus delvis på lera. Hur funkar det? Är det få så att trots att den lermarken börjar långt från sprängpunkt säg 70-80m så ska hus på lera alltid besiktigas vid dessa premisser?
 
Det är alltså materialet som huset står på som räknas. Om det finns hus inom 100m som står på lös lera så bör man nog ta med dessa. Det är ändå en bedömningssak. Besiktningsmannen kan minska på riskområdet om t ex sprängningen är relativt liten. Att det är längre avstånd vid lera beror på att man får mer långvågiga rörelser i marken vilket anses vara farligare för en byggnad. Om ett hus har delad grundläggning, t ex både berg och lera så är detta egentligen värre än de andra typerna av grunder. Då är det svårare att veta hur byggnaden uppför sig vid en sprängning. Men det är ovanligt med såna lösningar. De flesta pålar med stålpålar ner till berg vid lös lera och då räknas det som berg faktiskt.
 
De är sant som jagvet ovan skriver, skulle huset ha delad gryndläggning, så utgår de från de "värsta" dvs lera eller morän,

Att du tycker att de sväller mer, beror garanterat på att du räknat ut kubiken, men inte tagit med underborrningen, alla kör med de idag, om de inte ska grundläggas direkt på berg, ex brofäste.

Anledningen att man borrar djupare är för att garantera att man får med schaktbotten, de är dyrare för entreprenören att gå tillbaka och göra om än att borra djupare på en gång, trots extra borrning och dynamit kostnad, dessutom beror de lite på bergets kondition, du kanske har ett jordslag ligger nära din teoretiska botten, då går man gärna lite djupare direkt för att garantera att man får rätt nivå
med sig direkt
 
Sprängförsäkring. Vad för försäkring är det som man ska ha/har som täcker om det trots besiktningar/vibrationsvärden? Minimum, maximum. Lite of topic, men testar här.
 
Börjar bli lite brådis så jag puffar. Ingen som vet hur man ska försäkra sig vid sprängning?
 
Davidw: VI har tecknat en byggförsäkring via Länsförsäkringar. Det är i princip en vanlig villa-försäkring men med speciella villkor just gjorda för när man bygger hus. När huset är slutbesiktigat kommer den övergå i en vanlig försäkring.

I byggförsäkringen den ingår sprängdelen också, har inte exakta villkor i huvudet dock. Kolla även NOGA med de som spränger samt sprängkonsulten så att de är accrediterade och har rätt försäkringar. Man betalar dyrt för att få dit konsulten innan och efter, och en del av det man betalar för är just en garanti för att inget ska gå fel. Om sprängaren spränger över satta gränsvärden och nåt händer skall han i princip stå för notan, om han håller sig under värdena och nåt händer så åker besiktningsmannen dit.

Men man vill vara helt lugn och därför bör man även ha en försäkring själv också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.