McStewart skrev:
Om ni presenterar totala kostnaden som krävs för att få det beboeligt för säljaren så kanske det kan vara lättare att förhandla ner priset på huset. Ofta tror nog säljaren att "det kostar nog inte så mycket att fixa till".
Det imponerar nog inte så mycket på säljaren att presentera en kostnad för att "fixa till".
Förmodligen är det så att du och säljaren har helt olika syn på vad en acceptabel bostandard skall vara.
Om du säger att det kostar XX hundra tusen att fixa till så kanske säljaren känner sig förnärmad och tycker att du vill "lyxrenovera".
Många säljare vill ha en köpare som "förvaltar" huset så som säljaren har "förvaltat" huset. På gott och ont.
Av taktiska skäl ska man nog inte berätta om vad man tänker göra utan strikt argumentera för befintliga skavanker och fel som akut måste åtgärdas för att behålla husets "karaktär". :rolleyes:
 
Ärligt talat så är väl huset inte värt något alls? Det kommer kosta dig 1,5-2Mkr att renovera huset, och det är väl kanske vad ett OK hus är värt på marknaden. Om ni inte har pengarna idag så finns det ju risk att banken säker blankt nej till att låna tillräckligt med pengar för att kunna göra något åt huset.

Ett tips kan vara att vänta. Det kommer troligen ingen annan med en säck pengar och häller över ägaren, så efter ett tag brukar förhandlingsvilja kunna uppstå.
 
  • Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
Hej igen!

Vill först tacka alla som bidragit med råd och synvinklar gällande min fråga!! Det gjorde att jag kunde ta reda på det vi behövde veta efter besiktningen för att kunna ta ett beslut angående fastigheten.

Här kommer en uppdatering på hur det har gått efter besiktningen.

Jag var i kontakt med den märklarfirma som hade väderat huset 2012 och som också skulle hjälpa säljarna att skriva kontrakten då dessa kände varandra. Mäklaren som varit ansvarig för kontrakten kunde jag inte nå och inte ringde han upp. Tillslut fick jag prata med en annan av deras mäklare som ansåg att väderingen lät hög med tanke på standard och om stommen var skev. Fick samma råd av honom som av andra här på forumet: köp för full summa, gå ned i pris eller avbryt köpet.
Kontaktade flera mäklare som är aktiva i området för att få lite råd och en mindre marknadsanalys. Kontaktade lite olika hantverkare för mer information angående åtgärder på felen från besiktningen.
Fick reda på var andra hus i byn gått för de senaste 10 åren i liknade standard, mellan 600 - 640. Säljarna köpte fastigheten 2006 för 1 615 000 men efter budgivning, utgångspriset låg på 825 000?
Mäklare från området rekommenderade idag ett bud något över 1 miljon efter vad protokollet visade.

Åkte upp till säljaren igår för att diskutera, tyvärr var det inte mycket till vettig diskussion, då säljaren ansåg att det inte fanns några större fel på huset. Säljarna ville ha sina 1,825 000 kr och tänkte inte går ner en krona. Jag sa att vi inte kan köpa huset till den summan och går han inte ner blir det inget köp, jag erbjöd "runt miljonen".

Några små kommentarer från honom var att:
- Inget fel på taket (stickeltak med bandplåt över som man spikat läkt genom med pannor ytterst-någon var sönder).
- Bakfall i badrum är inget allvarligt och inte svårt att åtgärda.
- Stommen är inre skev, bara golven som lutar lite.
- Besiktningsmannen har nog förstört flera affärer. Denne tänker inte riktigt på hur han fomulera sig, denne få det att låta värre än det är.
- De aktiva fuktfläckarna i innertaket på nedre våningen var inte fuktskador eftersom det inte syntes något just där på golvet uppe på övervågningen. Fuktfläckarna vi såg i innetaket var säkert råttkiss.

Efter kommentaren om att det var råttkiss som orsakat fläckarna i taket så sa jag "ja visst är det så, visst är det råttkiss". Sen tog jag honom i hand och tackade så mycket och önskade honom lycka till, därefter gick vi till bilen.
Ressonera man så vill inte jag göra affärer med den personen.

När vi skulle köra kom han och bad att få låna besiktningsprotokollet en stund så han kunde få läsa det i lugn och ro, han skulle komma förbi med det senare. Jag hade nekat honom att ta kopia på det i början av vår diskussion - om han inte ville dela på kostnaden. När jag sa att han inte fick ha kvar det blev han arg och sa att jag hade lovat men jag tänkte inte lämna det efter hur vår "förhandling" hade gått till. Han hade chans att läsa det när han hade det i handen.

Senare på kvällen fick jag sms från Säljaren där det stod av vi hade brutit ett muntligt avtal om ett ej påskrivet kontrakt och att de nu stod med märklararvode då vi inte längre tänkte köpa fastigheten. De ville att jag skulle bekräfta detta. Jag tyckte detta lät skumt då jag hade varit tydlig med att vi inte ville köpa fastigheten om de inte gick ner så jag svarade inte. Sen skulle ju inte mäklare vara delaktig? Min sambo fick idag ett samtal av säljaren som lät ungefär som vår diskussion dagen innan och som slutade med att säljaren slänger ur sig att vi aldrig kommer att få köpa fastigheten så länge de äger den och att vi har betett oss väldigt svinigt.

Har idag än en gång varit i kontakt med säljarens mäklarfirma och fått bekräftat att vi inte kan bli skyldiga till något då det aldrig har skrivits under något papper, vi har bara diskuterat utkast (det senaste har vi inte ens hunnit se). Muntliga överkommelse gäller inte vid fastighetsköp, vilket säljaren borde veta då han köper/säljer fastigheter titt som tätt.

Visst kanske skulle jag betett mig annorluda och haft mer förståelse för säljarna och varit mer tillmötesgående vid förhandling om priset. Jag borde även svarat på deras sms.. Men gjort är gjort.

Så det blev inget med mitt älskade drömhus men just nu är jag glad att det inte blev något - även om det är lite surt.

Än en gång, TACK för all information, hjälp och synvinklar!!

Nu börjar letande efter något annat!
 
Redigerat:
  • Gilla
Swetrot och 6 till
  • Laddar…
O
Tack för återkoppling!
Jag tror du gjorde rätt i att hoppa av köpet...
Råttpiss.... Om man får fläckar i taket av råttpiss, då lär det vara ordentliga problem med råttor :)
Nä med en sådan säljare....
 
Till att börja med så tror jag att du gjorde rätt.

Men en liten reflektion ang. prisuppgifterna du fick från andra mäklare. Troligen fick du rimligt korrekta uppgifter. Men man skall komma ihåg att det då var från konkurrenter till den aktuelle mäklaren. De har ett dubbelt intresse att få dig att dra dig ur affären.

1. Det ökar chansen att huset ifråga lämnas över till en annan mäklare. Då ex. en av mäklarna som föreslog ett lägre pris.

2. Om du inte köper det huset, så ökar chansen att du skall bli spekulant på något som någon av de mäklarna säljer.

En god princip är att aldrig lita på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Dubbelkolla allt.

Nu har du ju dubbekollat genom att fråga flera mäklare, men som sagt mäklare.
 
Inget större förtroende för mäklare va?
 
Nej, på förekommen anledning.
 
O
En mäklare är en säljare. Hur mycket litar du på en säljare?
 
Litar mer på säljare än mäklare. ��
 
O
Villa vista skrev:
Litar mer på säljare än mäklare. ��
Haha! De har du rätt i:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.