Tråkigt för dig om ni hittat ett "drömhus" och sedan allt visar sig fel.

Men var mer än glada att felen visade sig nu och inte senare. Det finns fler hus !

Och håll tummarna för mig i morgon skall vi ha besiktning av besiktiningsman(köparens).

Och som jag skrev i en annan tråd, läser man här i formumet så känner man sig som säljare som värsta boven som försöker pracka på köparen ett hus med massa fel.
Men vi säljer för att starta en ny fas i livet i en ny bostad nu när barnen flyttat.
 
MiaSthlm skrev:
...Och som jag skrev i en annan tråd, läser man här i formumet så känner man sig som säljare som värsta boven som försöker pracka på köparen ett hus med massa fel...
Nej jag tror inte att säljare i allmänhet försöker luras - och jag känner mig stundtals som en MYCKET jobbig köpare som har varit (som det ibland känts i alla fall) ALLDELES för noggrann med formuleringar i köpekontrakt (om bland annat just de besiktningsklausul som jag idag är väldigt glad över att vi har) och nu går igenom alla delar av besiktningen som jag har möjlighet till och försöker förstå vad de verkligen betyder.

Men - i storstadsområdet är det ju många slantar inblandade när jag vill köpa ett hus - och jag vill vara säker på att jag gjort det bästa möjliga för pengarna.

Kontentan av det jag läst ovanför är ju dock ganska dyster - vi borde väl inte köpa det här huset - egentligen - eller åtminstone kräva rejält avdrag på priset. Men det känns ju lite tungt när man letat hus i nästan två år och äntligen tror att man hittat rätt...
 
Hemmakatten
Även om ni skulle lyckas utverka prisavdrag så måste ni ju ha de pengar som krävs för att göra om badrummen. Det är inte alls säkert att banken vill låna ut pengar till det.
 
Förstår dig eftersom jag själv bor i Stockholm och märkte trycket då vi hade visning för någon helg sedan.

I vårt kontrakt med köparen var det självklart att det fanns en besiktningsklausul det enda vi förhandlade lite om var datum, d v s innan vilket datum besiktningen skulle vara gjord osv.

Vid den sista visningen innan budgivningen då vi ägare var med blev jag förvånad över hur lite folk frågade och tittade !
 
Wila skrev:
Kontentan av det jag läst ovanför är ju dock ganska dyster - vi borde väl inte köpa det här huset - egentligen - eller åtminstone kräva rejält avdrag på priset. Men det känns ju lite tungt när man letat hus i nästan två år och äntligen tror att man hittat rätt...
Det är lätt att dras med i känslan när man letat så länge, vi har gjort detsamma och var på husvisningar i över 2 år med 40-50 familjer på varje visning, budgivning som började redan på första visningen så när man kom på andra 3 dar senare var priset redan 200 000 över begärt pris, köpare som lovade skippa besiktningen bara dom fick köpa osv. osv.
Men att köpa ett sånt hus som Ni just besiktat riskerar att göra livet betydligt värre att leva än att inte bo i hus. En hempulare som gjort badrum utan att ha en aning om hur man gör och uppenbarligen helt oförmögen att ens läsa en medföljande instruktion, än mindre ta reda på hur varje moment ska göras. Och som dragit elen själv också vilket han inte heller vet hur man gör.
Jag tror inte det är värt det och jag skulle inte köpa det.

Vi löste vårt husköp genom att istället köpa ett renoveringsobjekt som var i rätt dåligt skick från grund till nåck, klart färre spekulanter på visningen och budgivningen började nästa 200k under begärt pris.
 
Ingen seriös mäklare tillåter budgivning så tidigt! Vår mäklare startade upp budgivningen efter visning nr 3, 5 dagar efter första visning.
Då får man seriösa budgivare som står för sina bud och vet vad de budar på.
 
Fast om det kommer ett bud på första visningen så är mäklaren väl skyldig att förmedla det till säljaren? Det hände oss när vi sålde vår lägenhet.
 
Frågan är vad har denna "hantverkare" gjort mer i sitt hus? Han installerar el utan behörighet och missar en sån enkel sak som klämmring i brunnen.

Har han "bara" renoverat badrummen så hade jag dragit av vad det kostar att ordna till det. Har har renoverat mer så hade jag nog tittat vidare på ett annat hus...
 
MiaSthlm skrev:
Ingen seriös mäklare tillåter budgivning så tidigt! Vår mäklare startade upp budgivningen efter visning nr 3, 5 dagar efter första visning.
Då får man seriösa budgivare som står för sina bud och vet vad de budar på.
:D eller hur? Kanske är annorlunda i Stockholm då, men här där vi tittat så tar mäklarna emot de bud som spekulanter lägger. Eller så har det ändrats sen 2000-2002 men jag tillåter mej tvivla på det :rolleyes:
 
Tack för era råd!
Vi har nu bestämt oss - det blir inget köp. Trots att det förstås är lite tråkigt när vi nu trodde vi hade hittat rätt så känns det på det stora hela som en lättnad och som att vi bestämde oss för rätt sak.

Så här står vi utan hus! Men utan problem. Totalt sett känns det bättre. Kanske man ska bygga nytt istället ändå....:)
 
Rätt beslut tror jag, visst det kanske hade hållit, kanske inte men ni hade ju aldrig fått några pengar av försäkringsbolag vid ev skada samt att gå och oroa sig att det ska hålla verkar ingen rolig fritidssysselsättning heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.