Fairlane
Magnus Filip skrev:
Fick ett privat PM. Det stod: Många får för sig saker som de läser på internet som massa privatexperter skriver. Det ställer nog till det i samhället ibland. Det finns oftast lagar och regler. Bättre är nog att läsa på om dem istället för att Googla.
Så är det ju, men jag tror ingen skrivit något fel faktiskt. Alla har varit tydliga med att ni inte MÅSTE tillåta att köparen gör en egen besiktning.
Sen att du ställer en fråga och förväntar dig att vi ska veta saker du inte nämner och vill ha svar på något annat, ja då är det kanske bättre att använda google än att ställa frågor.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det ju, men jag tror ingen skrivit något fel faktiskt. Alla har varit tydliga med att ni inte MÅSTE tillåta att köparen gör en egen besiktning.
Sen att du ställer en fråga och förväntar dig att vi ska veta saker du inte nämner och vill ha svar på något annat, ja då är det kanske bättre att använda google än att ställa frågor.
Är du jurist och vet detta exakt? Tror knappast.
Stämmer inte enligt mäklaren. Man måste inte. Man ger bara förutsättningarna och de väljer själva hur de gör. Allt står i kontraktet att de har getts tid att undersöka och det är underskrivet.
Det är tom helt ok att skriva på utan att ens någon part har sett huset.

med detta sätter jag punkt definitivt.
 
Har dom varit där flera gånger under sex veckor tillsammans med hantverkare så kan man väl säga att dom uppfyllt sin undersökningsplikt? Vad hoppas dom en besiktningsman ska hitta genom att tillbringa ytterligare några timmar i huset?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
Magnus Filip skrev:
Är du jurist och vet detta exakt? Tror knappast.
Stämmer inte enligt mäklaren. Man måste inte. Man ger bara förutsättningarna och de väljer själva hur de gör. Allt står i kontraktet att de har getts tid att undersöka och det är underskrivet.
Det är tom helt ok att skriva på utan att ens någon part har sett huset.

med detta sätter jag punkt definitivt.
Är du läskunnig? Tror knappast, men jag skriver igen, med större bokstäver så kanske du kan läsa rätt.
Läs gärna ordet INTE... Som sagt, vi kan inte gissa att ni tycker det är ok med en besiktning när du ifrågasätter det etc.

Alla har varit tydliga med att ni inte MÅSTE tillåta att köparen gör en egen besiktning.
 
  • Gilla
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Har dom varit där flera gånger under sex veckor tillsammans med hantverkare så kan man väl säga att dom uppfyllt sin undersökningsplikt? Vad hoppas dom en besiktningsman ska hitta genom att tillbringa ytterligare några timmar i huset?
Det är inte krångligare än så att missar du något som hade gått att upptäcka så har du inte uppfyllt din undersökningsplikt.
Spelar ingen roll om du så har Timell, Arga Snickaren, Svanströms, @Krille_55, Johnnie samt Mattias i släptåg.
 
  • Gilla
Grulk och 1 till
  • Laddar…
Köparen kunde ta med vem som helst. De hade definitivt möjlighet att uppfylla undersökningsplikten.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E
M MetteKson skrev:
TS kan nog läsa, men verkar däremot vara faktarresistent och informationsintolerant. :)
Varför alla dessa påhopp.
Jag tycker den där @Fairlane börjar bli en riktig uppviglare.
Vet ni inte svaret så låt då vara bli att svara.
Fridens liljor.
 
M MetteKson skrev:
Jo, återigen, vem vill lägga pengar på besiktningsman innan kontrakt är skrivet?!
Varför ska dom lägga pengar på en besiktningsman om dom varit i huset flera gånger tillsammans med hantverkare? Besiktningsmän är inga allsmäktiga experter som kan mer än alla andra tillsammans...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Varför ska dom lägga pengar på en besiktningsman om dom varit i huset flera gånger tillsammans med hantverkare? Besiktningsmän är inga allsmäktiga experter som kan mer än alla andra tillsammans...
Ja, men det finns väl protokoll som ska fyllas i. Är allt där ok så är ju grunden lagd, annars vet du vad som behövs undersökas ytterligare eller räkna med totalrenovering för.
 
Nej, det finns inga protokoll som ska fyllas i.
Varför skulle säljaren ensidigt binda dig vi en affär? Det är inte orimligt att köparen besiktar innan affären avslutas.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inga protokoll som ska fyllas i.
Varför skulle säljaren ensidigt binda dig vi en affär? Det är inte orimligt att köparen besiktar innan affären avslutas.
Fel igen.
Vem betalar för en besiktning utan att få ut ett protokoll.

Försök andas och fundera lite innan du skriver, du kan förstöra för väldigt många unga människor som kanske ska köpa sitt första hus annars.
 
Tycker nog att TS ändå har en poäng i att köparna har haft SEX VECKOR på sig med nycklar i handen och fri tillgång att kolla/besikta huset precis hur de vill och genomföra sin undersökningsplikt på valfritt sätt.

Sen att det inte funnits något skriftligt kontrakt är ju en ren krass ekonomisk/risk fråga om köparen velat lägga ut pengarna på en inlejd besiktning utan att ett bindande köpekontrakt funnits. I husköparsammanhang där priserna i princip alltid rör flera miljoner får nog en besiktningskostnad på 5000-15000kr ses som kaffepengar i sammanhanget om det verkligen är det hus man som köpare vill ha och både köpare/säljare har intentionen att fullfölja affären.

Ett tips till säljaren/TS hade kunnat vara att skriva ett avtal om att SÄLJAREN tog på sig kostnaden för besiktningen innan ett formellt skriftligt köpeavtal upprättas OM SÄLJAREN av någon konstig anledning valt att hoppa av försäljningen eller servitutet visat sig annorlunda än som utlovat. Då skulle köparen varit utan ekonomisk risk att lösa besiktningen, eller att servitutet inte gick att lösa eller vad det nu var som hängde i luften.

Hade man då gjort besiktningen under de här 6 veckorna och köparen då velat hoppa av efter besiktningen på grund av något som t ex uppkom vid besiktningen så hade de själva fått stå kostnaden för den oavsett om det fanns ett färdigt skriftligt avtal osv.

Då hade man ändå kunnat komma framåt i processen på ett smidigare sätt än som det nu blev med 6 veckors uppehåll i väntan på att reda ut en enstaka detalj.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fel igen.
Vem betalar för en besiktning utan att få ut ett protokoll.

Försök andas och fundera lite innan du skriver, du kan förstöra för väldigt många unga människor som kanske ska köpa sitt första hus annars.
Frågan är ju inte om man ska betala för ett protokoll. Det finns inget i lagen som säger att man måste anlita en viss yrkeskategori och få en viss typ av protokoll. Undersökningsplikten kan du uppfylla helt på egen hand om du har tillräcklig kompetens. Saknas kompetens inom något område så får du anlita någon som har den.

Eftersom köparna har varit i huset tillsammans med hantverkare flera gånger så har dom rimligen undersökt vad som eventuellt behöver åtgärdas redan. Då tillför inte ett protokoll för flera tusen kronor någonting.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Varför alla dessa påhopp.
Jag tycker den där @Fairlane börjar bli en riktig uppviglare.
Vet ni inte svaret så låt då vara bli att svara.
Fridens liljor.
Det får du såklart anse om det gör dig gladare.

Jag skrev: "Alla har varit tydliga med att ni inte MÅSTE tillåta att köparen gör en egen besiktning."
TS svarade drygt: "Är du jurist och vet detta exakt? Tror knappast.
Stämmer inte enligt mäklaren. Man måste inte."

DVS både jag och TS skriver att man inte måste... Jag skrev det först och TS antyder att jag har fel och förmedlar samma sak. Om det gör mig till uppviglare så ok, då är jag väl det. Då får jag försöka bättra mig.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
S skogstomten skrev:
Tycker nog att TS ändå har en poäng i att köparna har haft SEX VECKOR på sig med nycklar i handen och fri tillgång att kolla/besikta huset precis hur de vill och genomföra sin undersökningsplikt på valfritt sätt.
Jag håller med om att det kan påverka, men det är ju en uppgift som kom först i morse. Tråden startade med något helt annat.
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.