Hej, vi ska köpa ny spis. Är det någon som har erfarenhet av Bertazzonis induktionsspis?
 
Vi har en Bertazzoni PRO905IMFEDXE och den fungerar till belåtenhet. Är det något speciellt du undrar över?
 
Bertazzoni har ganska låg effekt på plattorna så den är inte fullt lika snabb som en del andra fabrikat.
 
-RB- -RB- skrev:
Vi har en Bertazzoni PRO905IMFEDXE och den fungerar till belåtenhet. Är det något speciellt du undrar över?
Tja, eftersom den är så väldigt mkt dyrare än andra så undrar jag helt enkelt om det "märks", i funktion, eller om det är designen som kostar? Den är ju snygg.
 
D DFYD123 skrev:
Bertazzoni har ganska låg effekt på plattorna så den är inte fullt lika snabb som en del andra fabrikat.
Aha, intressant. Snabbheten är ju en av anledningarna till varför induktion är bra.
 
Nu har vi bara haft den i lite drygt ett år, så livslängden kan jag inte säga så mycket om än. Men jag upplever att den har god kvalitet. Den känns välbyggd. Vi lagar väldigt mycket mat och då vi har flyttat runt en del så har vi också testat en del olika spisar, ugnar och hällar och denna är absolut i toppskiktet. Det jag gillar allra mest är de riktiga vreden till hällen. Jag är trött på touchknappar på hällar.
 
  • Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Nu har vi bara haft den i lite drygt ett år, så livslängden kan jag inte säga så mycket om än. Men jag upplever att den har god kvalitet. Den känns välbyggd. Vi lagar väldigt mycket mat och då vi har flyttat runt en del så har vi också testat en del olika spisar, ugnar och hällar och denna är absolut i toppskiktet. Det jag gillar allra mest är de riktiga vreden till hällen. Jag är trött på touchknappar på hällar.
Ja jag avskyr touchknappar... skulle aldrig välja det. Men det finns ju såna som kostar en tredjedel av Bertazzoni och som också har vred. Ugnen, hur upplever du den?
-RB- -RB- skrev:
Nu har vi bara haft den i lite drygt ett år, så livslängden kan jag inte säga så mycket om än. Men jag upplever att den har god kvalitet. Den känns välbyggd. Vi lagar väldigt mycket mat och då vi har flyttat runt en del så har vi också testat en del olika spisar, ugnar och hällar och denna är absolut i toppskiktet. Det jag gillar allra mest är de riktiga vreden till hällen. Jag är trött på touchknappar på hällar.
 
D DFYD123 skrev:
Bertazzoni har ganska låg effekt på plattorna så den är inte fullt lika snabb som en del andra fabrikat.
Jaså? Det är inte något jag märkt av. Jag tycker att det är bra tryck i den. Är nedan effekter klent?

Vänster fram: D 160 mm – 1100 W. Boost 1400 W
Vänster bak: D 200 mm – 1400 W. Boost 2000 W
Mitten: D 230 mm – 2300 W. Boost 3000 W
Höger fram: D 160 mm – 1100 W. Boost 1400 W
Höger bak: D 200 mm – 2300 W. Boost 3000 W
 
S siriambjornsson skrev:
Ja jag avskyr touchknappar... skulle aldrig välja det. Men det finns ju såna som kostar en tredjedel av Bertazzoni och som också har vred. Ugnen, hur upplever du den?
Den fungerar också väl. Bra effekt. Det är lätt att bränna maten innan man lär sig den och jag tyckte faktiskt inte så bra om den i början. Men nu efter ett år så vet jag att den är effektiv. Det jag saknar är pyrolys. Den är faktiskt lite jobbig att rengöra. Sen hade jag önskat lite bättre belysning i ugnen. De kunde gott ha satt in en lampa till eller placerat lampan i mitten av taket istället för i det ena inre hörnet. I början tyckte jag även att långpannan skulle haft högre kanter, men det är en vanesak och det är inget jag tänker på nu längre.
 
-RB- -RB- skrev:
Den fungerar också väl. Bra effekt. Det är lätt att bränna maten innan man lär sig den och jag tyckte faktiskt inte så bra om den i början. Men nu efter ett år så vet jag att den är effektiv. Det jag saknar är pyrolys. Den är faktiskt lite jobbig att rengöra. Sen hade jag önskat lite bättre belysning i ugnen. De kunde gott ha satt in en lampa till eller placerat lampan i mitten av taket istället för i det ena inre hörnet. I början tyckte jag även att långpannan skulle haft högre kanter, men det är en vanesak och det är inget jag tänker på nu längre.
Tack för svar! Jaha, hade inte koll på att den inte har pyrolys. Aldrig haft ugn med det men ja, det är ju rätt svårt rengöra ungar och när man betalar så mkt så borde det ju ingå tycker jag...
 
Skärmdump av en produktbeskrivning för en induktionshäll med specifikationer på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump som visar specifikationer för hällens effekt, grilltyp och ugn från en webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
-RB- -RB- skrev:
Jaså? Det är inte något jag märkt av. Jag tycker att det är bra tryck i den. Är nedan effekter klent?

Vänster fram: D 160 mm – 1100 W. Boost 1400 W
Vänster bak: D 200 mm – 1400 W. Boost 2000 W
Mitten: D 230 mm – 2300 W. Boost 3000 W
Höger fram: D 160 mm – 1100 W. Boost 1400 W
Höger bak: D 200 mm – 2300 W. Boost 3000 W
Jämfört med de närmaste konkurrenterna så är det lite lågt
 
-RB- -RB- skrev:
Vi har en Bertazzoni PRO905IMFEDXE och den fungerar till belåtenhet. Är det något speciellt du undrar över?
@-RB-

Vi funderar på att skaffa en Heritage 90 med dubbla ugnar och jag funderar på hur man löser matningen till den. Hur har du gjort? Vi har idag en 3 fas anslutning utan nolla med 16A säkringar. Räcker det att ordna fram en nolla eller måste jag säkra upp mer?
 
Nu är jag ju ingen elektriker, men det bör räcka. Vi matar vår med 3x16A och har bara lyckats utlösa säkringarna vid ett tillfälle. Vi körde då båda ugnarna på max uppvärmning och ett antal plattor samtidigt. Men vid mer normal användning funkar det fint. Vår elektriker tyckte att vi skulle testa så och bara säkra upp om vi får problem. Vi har 3x16A in i huset nämligen.
 
-RB- -RB- skrev:
D I början tyckte jag även att långpannan skulle haft högre kanter, men det är en vanesak och det är inget jag tänker på nu längre.
Vad jag förstår ingår inte några bakplåtar av svenskt traditionellt snitt, dvs en platt plåt med låga kanter på 3 sidor. Hur löser ni det? Jag vill enkelt kunna dra upp bakplåtspapper med typ pepparkakor från arbetsbänken. De italienska bakplåtarna ser mer ut som långpannor.
Har sett att Leijla Lindholm använder Bertazzoni och på hennes blogg syns ofta bakverk i plåtlådor. Hur gör ni?

Var på vippen att beställa en Bertazzoni ugn, men då säljaren inte kunde visa några bakplåtar ligger köpet på is tills en lösning på mitt problem finns.
 
  • Gilla
kribli
  • Laddar…
Det stämmer att plåtarna är som låga långpannor, men jag har inte sett det som ett problem. Man kan ju lägga kanten på plåten mot kanten på bänkskivan så blir det bara en liten skillnad i höjd.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.