Iceman255 Iceman255 skrev:
Vilken temperatur har du i värmepumpens beredare när ni inte använt varmvatten på ett tag? Skenar värmepumpen utan att ni använder varmvatten borde tempen nå upp i 70°och ni får ett HP- larm. Anringen så får det ut värme på värmesystemet eller så har ni läckage på varmvattnet. Har ni kollat skvallerröret från säkerhetsventilen?

Energin värmepumpen förbrukar kan ju inte bara försvinna.
Tack för inlägget. Jag har nu mätt vattentempen i kranvattnet, och det är 67 grader som mest ur kökets kran. Det kanske är två fel? Jag tycker att jag har en väldigt hög elförbrukning när jag startar den elektriska varmvattenberedaren som i sig verkar förbruka ca 30 kWh per dygn, i princip enbart för att varmhålla vattnet. Men om det är så att den elektriska VVB:n ska värma inte bara 200 liter i VVB utan även 180 liter som finns i värmepumpens beredare så kanske det är normalt? Jag gjorde ett kortare test: Jag stängde av kompressorn och lät värmepumpen enbart gå med tillsatsen. Alltså varmvattenproduktion med extern VVB + tillsats i värmepump. Då verkade elförbrukningen ligga på samma nivå som när jag värmer varmvattnet med enbart VVB. Det är något som är fel med själva värmepumpen, kompressorn drar mycket el men verkar inte ge något tillbaka. Samtidigt tyckte servicemannen från Nibes ÅF att allt verkade ganska ok. Men jag tror att det berodde på att han var här i januari och då var elförbrukningen inte lika påtagligt fel. Han tyckte nog att huset var var stort och att det var uppvärmningen som drog el. Men så är det inte.
 
D datja skrev:
Jag tror också att något är fel. Jag skulle pröva att koppla ur den extra VVB om det vore enkelt.
Tyvärr går det inte.
 
Om den elektriska varmvattenberedaren drar 30 kWh/dygn med värmepumpen helt avstängd så förbrukar ni lika mycket varmvatten som om det bodde nästan 10 personer i huset om man räknar enligt schablonen.
 
T
Vad har ni för varmvatten läge igång på värmepumpen ?
Ekonomi, normal, lyx?

Ta bilder på givarvärdena/temperaturerna när kompressorn har varit igång en stund

Vilken temperatur på vvbn?
 
K kummelnäsmicke skrev:
Tack för inlägget. Jag har nu mätt vattentempen i kranvattnet, och det är 67 grader som mest ur kökets kran. Det kanske är två fel? Jag tycker att jag har en väldigt hög elförbrukning när jag startar den elektriska varmvattenberedaren som i sig verkar förbruka ca 30 kWh per dygn, i princip enbart för att varmhålla vattnet. Men om det är så att den elektriska VVB:n ska värma inte bara 200 liter i VVB utan även 180 liter som finns i värmepumpens beredare så kanske det är normalt? Jag gjorde ett kortare test: Jag stängde av kompressorn och lät värmepumpen enbart gå med tillsatsen. Alltså varmvattenproduktion med extern VVB + tillsats i värmepump. Då verkade elförbrukningen ligga på samma nivå som när jag värmer varmvattnet med enbart VVB. Det är något som är fel med själva värmepumpen, kompressorn drar mycket el men verkar inte ge något tillbaka. Samtidigt tyckte servicemannen från Nibes ÅF att allt verkade ganska ok. Men jag tror att det berodde på att han var här i januari och då var elförbrukningen inte lika påtagligt fel. Han tyckte nog att huset var var stort och att det var uppvärmningen som drog el. Men så är det inte.
Skulle det varit så att värmepumpen drar väldigt mycket, men inte ger något tillbaka, så skulle den blivit väldigt varm och det borde märkas där den står.
Nu vet inte jag hur stort rum den står i och hur välisolerat det är, men 30 KWh/dygn blir som att du har ett element där på 1250W som går på full effekt konstant.
 
T tobbetk skrev:
Vad har ni för varmvatten läge igång på värmepumpen ?
Ekonomi, normal, lyx?

Ta bilder på givarvärdena/temperaturerna när kompressorn har varit igång en stund

Vilken temperatur på vvbn?
Just nu kör jag VVB utan värmepump och utan VVC, vill avvakta lite med att starta värmepumpen. Det verkar som om VVC-pumpen har dragit riktigt mkt el. Kan vara förklaringen till att grundförbrukningen är hög. Mkt spännande! Jag ska test lite senare i dag att starta värmepumpen. När värmepumpen är på har vi vattenkomforten ställt i läge "normal".
 
Som referens:
Vi gjorde av med 65 kWh/dygn för VVB - tills jag stängde av VVC:n. Det är otroligt vad det drar mycket energi.
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K kummelnäsmicke skrev:
Tack för engagemanget! Vi bor på Värmdö utanför Stockholm. Men alla siffror jag har gett är med husvärmen frånslagen. Huset är från 1909 men har treglasfönster överallt, vi slår av värmen helt i april. Ventilerna till golvvärmen är stängda, dessutom är bergvärmepumpen ställd i manuellt läge och producerar endast tappvarmvatten. Vi har Nibe F1226 med 180 liter inbyggd vattenberedare. Men systemet är seriekopplat. Efter värmepannan kommer varmvattenberedaren och huset tar varmvattnet från vattenberedaren.
Om huset värmer radiatorer på samma slinga som varmvattnet så används kanskenspetsen hela tiden. Lite konstig inkoppling. Oftast brukar det var parallellkopplat. Koll dina inställningar. Hur många spetspatron kwh har gått åt? Och vad händer om du stänger av den?
 
S sblixten skrev:
Skulle det varit så att värmepumpen drar väldigt mycket, men inte ger något tillbaka, så skulle den blivit väldigt varm och det borde märkas där den står.
Nu vet inte jag hur stort rum den står i och hur välisolerat det är, men 30 KWh/dygn blir som att du har ett element där på 1250W som går på full effekt konstant.
Tack för responsen! 30 kWh per dygn är vad det drar extra när jag slår på varmvattenberedaren. Om jag värmer kranvattnet med varmvattenberedare + värmepump drar den kombinationen ca 50 kWh. Trots detta – nej, det är inte särskilt varmt i källarrummet där aggregaten står. Har ingen känsla av att jag har ett element på gång där.
Nu testar jag med avslagen varmvattencirkulationspump. Det verkar som om den har dragit mycket el. Jag har också sett att värmepumpen saknar brinevätska i expansionskärlet. Helt tomt när värmepumpen var i gång. Dock har inte värmepumpen varnat för "låg nivå", men kan det vara förklaringen till att värmepumpen inte ger något energistillskott? Kan för lite vätska indikera att det finns en luftficka i kollektorslangarna som stoppar upp cirkulationen?
Stort tack till alla som har svarat och kommit med tips! Vilket kanonforum!
 
F
Det låter orimligt mycket. Vi har 200l tank, luftvatten i skåne. Den kör upp det från ca 35-40 grader till 53 grader varje dag kl 15:30(när det oftast är som varmast ute).

Detta drar inte mer än 1.5-3kwh lite beroende på omständigheterna...

Cirkulationspump och övrig elektronik i pumpen drar nog försumbart lite.
 
K kummelnäsmicke skrev:
Tack för responsen! 30 kWh per dygn är vad det drar extra när jag slår på varmvattenberedaren. Om jag värmer kranvattnet med varmvattenberedare + värmepump drar den kombinationen ca 50 kWh. Trots detta – nej, det är inte särskilt varmt i källarrummet där aggregaten står. Har ingen känsla av att jag har ett element på gång där.
Nu testar jag med avslagen varmvattencirkulationspump. Det verkar som om den har dragit mycket el. Jag har också sett att värmepumpen saknar brinevätska i expansionskärlet. Helt tomt när värmepumpen var i gång. Dock har inte värmepumpen varnat för "låg nivå", men kan det vara förklaringen till att värmepumpen inte ger något energistillskott? Kan för lite vätska indikera att det finns en luftficka i kollektorslangarna som stoppar upp cirkulationen?
Stort tack till alla som har svarat och kommit med tips! Vilket kanonforum!
Problemet är att de "30kwh" måste försvinna någonstans...
Antingen har du en kompressor som glöder eller så kommer denna värme ut någon annanstans.. eller rent av värmer borrhålet....
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D
Tag foton på vad givarna visar i pumpen. Jag fattar inte hur du har det kopplat, men om du bryter strömmen till den extra beredaren, vad händer då?
 
A Alexn72 skrev:
Problemet är att de "30kwh" måste försvinna någonstans...
Antingen har du en kompressor som glöder eller så kommer denna värme ut någon annanstans.. eller rent av värmer borrhålet....
Tack för kommentaren.
De 30 kWh jag talar om är alltså förbrukningen hos den elektriska varmvattenberedaren. Värmepumpen är avslagen, ej i drift. Jag håller på att mäta just nu, men jag tror vvc, cirkulationspumpen, har tagit en stor del av energin. Nu har jag slagit av den, och det verkar som om det ger en stor besparing. När den har pumpat runt varmvattnet har en mycket energi försvunnit.
 
D datja skrev:
Tag foton på vad givarna visar i pumpen. Jag fattar inte hur du har det kopplat, men om du bryter strömmen till den extra beredaren, vad händer då?
Tack för intresset! Jag ska slå på värmepumpen ikväll, återkommer. Jag är så nyfiken på vad den avkopplade VVC-pumpen betyder, men det verkar bli en betydande besparing. Jag kör alltså VVB utan VVC, efter ett tips från en medlem i forumet. Det verkar att ge effekt!
 
D
Verkar rubbat att du skulle spara ström på att inte utnyttja bv-pumpens beredare som värms på 400 m bergvärme jmfm en direktverkande varmvattenberedare.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.