Hej.

Skulle behöva hjälp med att reda ut vilken av
Följande bergvärmepumpar som är ”bäst” då jag är på väg att byta ut min gamla IVT från 2006.

Tänker på prestanda, pay-off-tid, minskad energiförbrukning, teknik.
Värt att betala ca 20 000 extra för varvtalsstyrd.

- Nibe S1256
- IVT Geo 612C
- IVT HQ c10

uppvärmning sker idag via radiatorer.
 
Du kan jämföra dem lite i byggahus jämföras:
https://www.byggahus.se/c/bergvarmepumpar

Jag bytte nyss från en IVT HT-C9 till en Daikin Altherma Geo3 10kW.
Valde varvtalsstyrd då man kunde höra IVTn i hela huset när den var igång.

Sedan hade jag kollat vilka installatörer som finns i närheten, här fanns helt plötsligt inga från IVT i närheten som kunde serva pumpen, så det skulle bli svindyrt när de skulle köra 1h enkel väg varje gång.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tack.
Den tråden har jag helt missat.
 
Nibe S1256 verkar inte vara med. Vad jag förstår så är väl den relativt ny.
 
S1256 verkar ligga på 4.46 i COP för ett högtempsystem som radiatorer är samt 3.0 vid Varmvattenproduktion.
 
Tack.

Ivt geo 612 verkar ha 4,4 och 3,2.

Undra hur mycket skillnaden 4,46-4,40=0,06 gör på årsbasis.
Bättre värmeproduktion bör väl vara högre prio än produktion av varmvatten.
 
Allt beror väl på, var i landet du bor och hur mycket varmvatten du gör av med.

Men jag skulle säga att de är så lika att det är väl bäst att gå på pris och kvalitetskänslan.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Bor i Göteborgstrakten.
Har väl 50-60% värme 10-20% varmvatten.

Ca 17000 kWh.
 
H
Kolla in Mitsubishis Geodan
Mitsubishi har bra pris på varvtalsstyrda värmepumpar

Många tillverkare av värmepumpar har mitsubishi komresssorer i sig då det är få tillverkare som tillverkar varvtalsstyrda kompressorer.
Nibe har det tex Mitsubishis komressorer.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
payoff tiden blir oändlig, då du inte kommer spara in mycket mer än du redan gör idag.
Det bästa är att ta en pump som har en reparatör/installatör på orten eller nära, och som har serviceavtal och bra rykte. Inte kul behöva vänta månader vid problem.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Kolla in Mitsubishis Geodan
Mitsubishi har bra pris på varvtalsstyrda värmepumpar

Många tillverkare av värmepumpar har mitsubishi komresssorer i sig då det är få tillverkare som tillverkar varvtalsstyrda kompressorer.
Nibe har det tex Mitsubishis komressorer.
Geodan har väl ganska kass effektivitet? Jag har fått en offererad, men det ser ut som att scop bara blir 3,85 vid 55 grader.
 
G Greger9 skrev:
Geodan har väl ganska kass effektivitet? Jag har fått en offererad, men det ser ut som att scop bara blir 3,85 vid 55 grader.
Även dåligt vid varmvatten vad jag kan se. Så det står nog mellan dem jag nämnde i första inlägget.
 
Karrock
A A.G skrev:
Även dåligt vid varmvatten vad jag kan se. Så det står nog mellan dem jag nämnde i första inlägget.
Har du landat i något? Sitter med offerter på ivt geo 608, 612 och Nibe s1256-13, också nära Göteborg.
 
Har än så länge bara fått ett pris på Ivt 612. Nibe verkar inte riktigt vilja lämna offert.

Tänker nog att den som blir billigast.

Hur går tankar själv?
 
Fick häromdagen offert på geo 608. 125 lakan. Vad får ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.