Har varit å kollat min pump nu och på 1tim å 30min har mitt vv tappat en grad å det har inte spolats något.....
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Finns det några larm i larmloggen ?
Nej. Tidigare (om jag haft högre VV temp) har jag fått pressostat hög eller Värmebärare ut MAX. Men det var länge sedan nu.
 
J juanxxx skrev:
Nej. Tidigare (om jag haft högre VV temp) har jag fått pressostat hög eller Värmebärare ut MAX. Men det var länge sedan nu.
Fast nu känns det som du skulle byta säkring om hela tiden utan att undersöka varför säkringen går hela tiden så du måste underöka varför du får larm hp-larm ellr värmeberare hög.Börja med att kolla om du har tillräckligt med vatten i systemet och lufta.Sedan kollar du hur du luftar varmvattensberedaren(står i manualen)och du har väl alla termostater öppna fullt(om du har termostater).När din bottengivare i varmvattensberedaren når måltempen 41.5 grader(vad du nu har ställt startvärdet på)så ska den stanna på över 50 grader annars är det något galet om det nu är nerställt eller något galet i systemet/värmepumpen som måste åtgärdas.Om du får hp-larm betyder det att ditt flöde inte är bra och ser du på din framledningstemperatur/returen så ser man klart att du har flödesproblem för din diff mellan är alldeles för stor.Det kan vara luft i systemet,cirkulationspumpen,växelventilen,torkfiltret men tycker du ska börja med dom lätta sakerna att lufta och kolla så termostaterna är full uppskruvade och att systemet har tillräckligt med vatten.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
J juanxxx skrev:
Nej. Tidigare (om jag haft högre VV temp) har jag fått pressostat hög eller Värmebärare ut MAX. Men det var länge sedan nu.
Vilken hastighet står cirkulationspumpen på?
 
V växelventil skrev:
Vilken hastighet står cirkulationspumpen på?

Bra fråga, hur kan man ta redo på det?
 
J juanxxx skrev:
Ja extra varmvatten är 0ad

jättesnällt att få tips vet ändå inte riktigt vad jag ska göra.

tycker jag har för hög kwh räkning jämfört med andra med bergvärme. Tex i somras hade jag 16 kwh (totalt) när vi inte var hemma. Medan granne hade 8…
Samma granne har så här års knappt 20kwh och vi har 26-28 kwh. just varmvattnet är ju det som gör att pumpen går ofta så tänker att det borde finnas kwh att spara här
Det där är för små skillnader för att dra någon slutsats av.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det där är för små skillnader för att dra någon slutsats av.
Ja det är alltid svårt att jämföra men på årsbasis har de 30% lägre förbrukning. Liknande system. Liknande hus. Samma livssituation. Etc.
Jag tycker att det borde finnas effekt att hämta hem.
 
J juanxxx skrev:
Bra fråga, hur kan man ta redo på det?
Om du tar bort frontplåten ska den sitta nere till vänster om kompressorn och den är nr från 1-3 hastigheten.
Frågan är vad är det för cirkulationspump grundfors pico som man ser på bilden du har tagit?

PS:Har du lossat mutter på filterballen och gjort rent smutsfiltret?Och det är viktigt att silen kommer rätt så den inte hamnar lite snett.
 
V växelventil skrev:
Om du tar bort frontplåten ska den sitta nere till vänster om kompressorn och den är nr från 1-3 hastigheten.
Frågan är vad är det för cirkulationspump grundfors pico som man ser på bilden du har tagit?

PS:Har du lossat mutter på filterballen och gjort rent smutsfiltret?Och det är viktigt att silen kommer rätt så den inte hamnar lite snett.
har fotat lite allt möjligt nu

ovanför (utanför pumpen) står på 3.
En Grundfos cirkulationspump för värmesystem med tekniska specifikationer på etiketten och kopparrör anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I pumpen längst ned finns denna på vänster sida

Värmeinstallation med cirkulationspump, rör och mätutrustning i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och denna på höger sida

Värmepumpens interna komponenter med Copeland-enhet och Wilo-cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpsinstallation med delvis synlig Wilo-pump och kopplingar, rost och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här sitter är annat ovanför samt partikelfilter?

VVS-installation med tryckmätare, röda och vita expansionskärl och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Del av en pumpstyrningspanel med display, knappar och brytare, samt anslutande elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J juanxxx skrev:
har fotat lite allt möjligt nu

ovanför (utanför pumpen) står på 3.
[bild]

I pumpen längst ned finns denna på vänster sida

[bild]

och denna på höger sida

[bild] [bild]

här sitter är annat ovanför samt partikelfilter?

[bild]
Den som är på bild nr 2 wilopumpen nere till vänster vilken hastighet står den på?
 
Vände bilden och zoomade. Ser ut att stå på 1?

Närbild på en Wilo-pump med specifikationsetikett som visar olika driftlägen, inställt på läge 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
J juanxxx skrev:
Vände bilden och zoomade. Ser ut att stå på 1?

[bild]
Upp med den till nr 3 (högsta hastigheten)så kollar du om diffen minskar och målet är runt 6-8grader mellan framledningen och returen.
 
Riktigt trögt orkade bara vrida den en bit
 
  • Närbild av en Wilo cirkulationspump med specifikationsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här svarta lådan brevid står på 3. En inställbar regleringsmekanism med en skala märkt 1 till 3, inställd på position 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GT8 58 värmebär ut
GT9 45 värmebär in

vid körning av VV nyss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.