Det är en hyffsad timpenning, det som är jobbigt är att bära ut och bli av med askan och det gör ingen automatik.

Har följt denna tråd ett tag och jag tror att den största vinsten du kan göra är att justera din pelletsanläggning och se var energin tar vägen. Är huset dåligt isolerat så hjälper inget byte till något annat.

Är elementen små i förhållande till värmebehovet så är en värmepump inget bra alternativ.

Pannan är säkert inte optimal för pellets så ett byte kan troligen förbättra förbrukningen.
Skorstenen kan vara för GROV, det blir för mycket drag som drar ut värme, ett insatsrör kan minska draget samtidigt som temperaturen i skorstenstoppen går att hålla lite högre (rost och korrosion) 100-150 mm kan vara ett riktvärde.

1 kolla rökgas tempen ut från pannan.
2 vad är det för mått på skorstenen.
3 vad har du för möjligheter att automatisera pelletsförrådet, pellets i säck är dyrare än bulk och säckhantering kostar på ditt tålamod med denna anläggning.

Protte

Thermia 20 kW, 6 ton automatiskt förråd (silo)
 
Om du verkligen är less på pellets så kan vi undersöka om rörkrökaren har rätt och i så fall vad som behöver göras åt det - det behöver inte vara så märkvärdigt om du har tur.
 
Wålle skrev:
Har kollat protokollet men där står ingenting...
Jag her en Ecotec bioline 20. och vad jag förstår så skall jag då ha en 20kw panna för jag får inte ut mer av brännaren?
Känns som en bra timmpenning att aska manuellt för ca 9000 eller ångrar men sig om man snålar?

Du har då en riktigt bra brännare iaf o den ska du inte byta bort.. :)
Det är en 20 kW panna du ska ha till den brännaren, Tja att dra ut en låda o tömma den är inte nått som ska va jobbigt att göra särskillt då du inte har högre förbrukning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.