Hjälp!
Har en trä-villa på 150m2 inkl källare som är uppvärmd.

Har idag Pelletsbrännare i befintlig panna och elpatron.(kostar skjortan trots lov ord av brännar säljaren...att jag INTE behövde byta panna)

Har tappat tron om pelletsen så skall sälja den och sätta in värmepump.

Bara en "liten" fundering VAD skall jag sätta in?? snälla hjälp.

Bor i Norduppland.

MvH Wålle
 
Jordvärme är också ett alternativ, du kan då köpa pump och slang själv, gräva ner denna och resten fixar en VVS på en dag.

L/V har ju den nackdelen att du får en bullrande utedel.
 
Jag har tyvärr inte plats för jordslingan.
 
Surt sa räven,. Har du bra plats för utedelen då? Tänk på att den kan bullra ganska bra. Har många i grannskapet borrhål? detta kan sänka din "besparing".

L/V har ju den fördelen att man kan installera det mesta själv elpanna är ett måste men om du har acctank nu (med elpatron i) så tror jag det kan fungera.

Bergvärme är ju egentligen att föredra av dessa två tycker jag men förhållandena är svåra att avgöra på håll. Sen är jag långt ifrån den mest kunniga här på detta område.
 
v-g skrev:
Surt sa räven,. Har du bra plats för utedelen då? Tänk på att den kan bullra ganska bra. Har många i grannskapet borrhål? detta kan sänka din "besparing".

L/V har ju den fördelen att man kan installera det mesta själv elpanna är ett måste men om du har acctank nu (med elpatron i) så tror jag det kan fungera.

Bergvärme är ju egentligen att föredra av dessa två tycker jag men förhållandena är svåra att avgöra på håll. Sen är jag långt ifrån den mest kunniga här på detta område.
Vilke/vilka luft/vatten är det som bullrar.

Jag har erfarnhet av Daikin, och den kan man inte påstå bullrar eller stör.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Wålle skrev:
Har idag Pelletsbrännare i befintlig panna och elpatron.(kostar skjortan trots lov ord av brännar säljaren...att jag INTE behövde byta panna)
Vad är det som inte funkar med pelletsen då? Kostar ju en hel del att installera en värmepump och din pelletsanläggning måste blåsa ut det mesta av värmen genom skorstenen om den ska vara så dålig att du får igen de pengarna på rimlig tid.
 
När vi bytte oljepanna från en kombipanna från 66 till en ctc family från 97 så minskade oljeförbrukningen med 40%, så nog kan det mesta åka ut genom skorstenen allt. Idag är huvudsakliga värmen luftvärmepump med spets från elpatronen i pannan, ytterligare 50% minskning från den senare oljekostnaden.

Billigaste investerignen för TS är nog en bättre panna till sin pelletsbrännare, vilket troligen kommer vara billigare än bergvärme i framtiden när elpriset stiger (om inte pelletspriset följer), men då slipper han ju inte pelletshanteringen.
 
Jag tror det mesta går via skorstenen ut...
Och har bestämt mig för att byta frågan är bara om luftvatten eller bergvärme?Då jag inte gillar hanteringen med dessa säckar och då jag inte har plats för något bulkföråd så känns det ganska enkelt att byta trots investerings kostnader men tror jag tjänar in det inom rimlig tid.

Vet någon hur det fungerar med slangen som skall ner i borrhålet, om borraren står för slangen eller gör jag det?(tänkte arangera allt själv då jag fått några offerter på allt från 130" till 150" vilket måste gå att banta till ca 100")

Kan man instalera pumpen själv eller krävs special verktyg (har hört något om en specialpump för att lufta slangen i hålet)

Tacksam för svar och inga inlägg att jag skall ha pelletsen kvar för det ska jag inte:)
 
I borrningen ingår slangsättning till ca 3-5 meter från huset. Om det är längre sträckor så får du eventuellt lägga till lite pengar eller om det måste grävas långt för slangen.
Du kan installera pumpen själv om du har tillräcklig erfarenhet av VVS. Elen går att installera (men får du?)
Det behövs en kraftig pump för att spola ur luften ur slangen. Det finns dock på exempelvis Jula för under 1000:-
 
Om du ser till att slangen läggs med litet fall uppåt in mot huset så behöver du ingen extra pump.
Låt slangändarna innanför huset vara öppna ett tag så luftas slingan automatiskt.
 
Tack för svaren. Har precis pratat med en borr-kille så nu väntar jag på offert.
Elen är inga problem, har elektriker som vän.
Skall undersöka VVS en så man inte står där med skägget i brevlådan...

Återkommer med total prislapp och timmar för intreserade.
 
BAS skrev:
I borrningen ingår slangsättning till ca 3-5 meter från huset. Om det är längre sträckor så får du eventuellt lägga till lite pengar eller om det måste grävas långt för slangen.
Du kan installera pumpen själv om du har tillräcklig erfarenhet av VVS. Elen går att installera (men får du?)
Det behövs en kraftig pump för att spola ur luften ur slangen. Det finns dock på exempelvis Jula för under 1000:-
Vet du vad pumpen heter eller art nr? onödigt att inte lufta så anläggningen inte fungerar som den ska!
 
Om du ändå inte behöver en pump så kan du testa utan först och skaffa en vid behov.
Jag gjorde hela installationen själv och det fungerade klockrent för mig utan extra pump.
 
Tänk på att få med i avtalet vem som ska stå för kostnaden om 2 hål måste borras.
Begär offert från flera borrare.
 
Varför skall det behövas två hål? har det med berget att göra?
Är glad för all information jag kan få ang installationen du(robertdigital) gjort du får gärna berätta om hela din installation allt från matreal åtgång och olika saker att tänka på så man slipper "fallgropar" och bakslag.

Tacksam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.