J
Om bergvärme är för dyrt kanske du ska kolla på luft-vatten.
 
Från installatören ang djupare borrhål:

Här kan du själv läsa rad för rad vad som skiljer om du borrar ytterligare 40 m. På sid 6 är systemlösning 2 med 180 m AKTIVT borrdjup vilket det troligtvis blir om vi borrar 190 m totalt och systemlösning 1 140 m dito borrdjup. Skillnaden i ”köpt energi” är 6140- 5829= 311 kWh/ år. Enligt mig inte tillräckligt mycket för att motivera merkostnaden på långa vägar. Om du läser hur energi- och effekttäckningsgraden är för respektive alternativ så inser du förhoppningsvis ännu mer att en Calibra Eco 8 med 140 m AKTIVT borrdjup till ert behov bräcker och blir över.


Energitäckningsgraden, dvs. den totala mängden köpt energi per år både med och utan elpatron/ tillsats el, är 99,7 % oavsett 140 el. 180 m borrhål. Borrar ni totalt 150 m behöver värmepumpen 60 kW i tillsats el/ elpatron per år varav det mesta är ren legionella säkring av varmvattenberedaren. Och den biten kan du inte komma ifrån om du så borrar 350 m eftersom en värmepump rent kyltekniskt inte klarar så höga

temperaturer ner till botten av beredaren…..


Återkom gärna om du behöver mer information för att känna dig övertygad.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Han verkar vara seriös. Cred till din rörmokare.
 
  • Gilla
atomlab och 4 till
  • Laddar…
Snygg beräkning! Satt och räknade lite själv och kom fram till ungefär samma storleksordning på skillnaden.

Vad är 311 kWh/år värt?
40 m extra borrhål kostar 12 000 kr efter ROT om jag fattat rätt.
Elpris 3 kr/kWh innebär payoff 13 år.
Elpris 4 kr/kWh innebär payoff 10 år.
För närvarande kan man teckna långa elavtal för ca 3 kr/kWh exkl nätavgift och skatt.
Jag hade valt att borra djupare.
 
P Per L skrev:
Snygg beräkning! Satt och räknade lite själv och kom fram till ungefär samma storleksordning på skillnaden.

Vad är 311 kWh/år värt?
40 m extra borrhål kostar 12 000 kr efter ROT om jag fattat rätt.
Elpris 3 kr/kWh innebär payoff 13 år.
Elpris 4 kr/kWh innebär payoff 10 år.
För närvarande kan man teckna långa elavtal för ca 3 kr/kWh exkl nätavgift och skatt.
Jag hade valt att borra djupare.
jag kommer elpriserna kommer ner på normala nivåer om 2-4år.
 
Ett djupare borrhål är en framtidsförsäkring. Att borra ett befintlig hål djupare gör man inte så det är nu eller så blir det ett nytt borrhål.

Energibrunnen skall hålla i 100år och enligt kalkylen så skulle det till slut löna sig. Så jag skulle ta lite extra meter men jag gillar att ha marginaler och sen skulle jag ha kapitalet för det.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Om du i framtiden kommer vilja köra frikyla så är det bra med djupare hål.
Tanken om frikyla kommer förmodligen upp någon gång ;)
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om du i framtiden kommer vilja köra frikyla så är det bra med djupare hål.
Tanken om frikyla kommer förmodligen upp någon gång ;)
Frikyla är bättre än skivat bröd! :heart:
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Ni som kan bergvärme, hur räknar man ut vilket aktivt djup som krävs? Säg att det är en 12kw pump, med 40w per meter, vad är det för aktivt djup man ska räkna med? Är det 250 meter?
 
J JockeHX skrev:
Ni som kan bergvärme, hur räknar man ut vilket aktivt djup som krävs? Säg att det är en 12kw pump, med 40w per meter, vad är det för aktivt djup man ska räkna med? Är det 250 meter?
Om du antar att värmepumpen har COP på 5 betyder det att kompressorn förbrukar 2,4 kW (12/5). Då ska resten av dina 12 kW komma från borrhålet, dvs 9,6 kW, så det blir 240m aktivt borrhål (9600/40).

Så du behöver veta vilken temperatur du behöver på värmesystemet för att ta reda på hur effektiv VPn blir.
Vid lågtemperatursystem som klarar sig på 35-40° blir aktivt borrhål betydligt mycket djupare än vid system som behöver 60° framledning.
 
Ja typ. T. ex en 12 kW VP har en värmeeffekt på 12kW vid 0/35oC (köldbärarvätska in, värmebärare ut) Utav de 12kW så är kyleffekten kanske 10kW (det man plockar ut från hålet) och ca 2kW kommer från elmotor/kompressor driveffekt som blir också värme till huset.

Det är kyleffekten som är dimensionerade för hålet, dvs 10kW.
Sen minskar kyleffekten med kallare köldbärarvätska eller varmare värmebärare.
 
M -MaH- skrev:
Om du antar att värmepumpen har COP på 5 betyder det att kompressorn förbrukar 2,4 kW (12/5). Då ska resten av dina 12 kW komma från borrhålet, dvs 9,6 kW, så det blir 240m aktivt borrhål (9600/40).

Så du behöver veta vilken temperatur du behöver på värmesystemet för att ta reda på hur effektiv VPn blir.
Vid lågtemperatursystem som klarar sig på 35-40° blir aktivt borrhål betydligt mycket djupare än vid system som behöver 60° framledning.
Är det inte lite weird att Nibe, IVT etc har cirkulationspumpar som inte fixar mer än 200 meter borrdjup då? Brukar inte se att det rekommenderas två borrhål till 12kW-pumparna...
 
J JockeHX skrev:
Är det inte lite weird att Nibe, IVT etc har cirkulationspumpar som inte fixar mer än 200 meter borrdjup då? Brukar inte se att det rekommenderas två borrhål till 12kW-pumparna...
Om man är seriös så får man göra en tryckfallsberäkning på kollektorn, men det stämmer att runt 200m brukar vara slutet på vad som är möjligt. Man kan få ut några meter mer genom att använda 50mm-slang som kollektor och se till att det är ordentligt dimensionerat fram till värmepumpen.

Det är nog av plats- och kostnadsskäl som man inte monterar kraftigare köldbärarpumpar än så. En annan anledning kan nog vara att vi först nu kommer upp i så pass effektiva VPs att 12kW faktiskt kräver mer än 200 meter hål.
 
harry73 harry73 skrev:
Trams, vi kan inte ha bergvärme för att berget är för långt ner, men eftersom vi bara har sandjord, behövs ingen pålning
Är det så? Eller du menar att det blir ohållbart dyrt att skaffa bergvärme = Trams från din sida med då ;)
 
M -MaH- skrev:
Om man är seriös så får man göra en tryckfallsberäkning på kollektorn, men det stämmer att runt 200m brukar vara slutet på vad som är möjligt. Man kan få ut några meter mer genom att använda 50mm-slang som kollektor och se till att det är ordentligt dimensionerat fram till värmepumpen.

Det är nog av plats- och kostnadsskäl som man inte monterar kraftigare köldbärarpumpar än så. En annan anledning kan nog vara att vi först nu kommer upp i så pass effektiva VPs att 12kW faktiskt kräver mer än 200 meter hål.
Sen lär man väl få gå upp i diameter på slang med djupare hål, vilket i sin tur kräver större diameter på hålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.